Koelvloeistof stroomt over uit expansievat

Testikels

MF veteraan
15 okt 2005
5.080
0
Sassenheim
Heren techneuten,

Na 10 km rijden op mijn BMW K1200RS ging ik even tanken. Tank weer vol, betalen.
En toen ik terug kwam lopen lag er een aardig plasje koelvloeistof onder mijn motor

Heb het zadel eraf gehaald, om naar het reservoir ( expansievat ) te kijken.
Deze zat helemaal tot de rand aan toe vol, en daarom gooit hij het er daar uit.

Laatste keer dat ik mijn koelvloeistof heb gechecked en iets bijgevuld was mei 2008.

Iemand hier een zinnige verklaring en/of oplossing voor ? Iets met warm weer en uitzettend water ofzo ?

Ik ben ondertussen 3 keer gestopt, en 3 keer liep ie over. Geen hele grote hoeveelheden, maar toch klopt het niet.

Temp. van de motor blijft redelijk normaal, alleen bij langzaam cruisen loopt de temperatuur op en slaan de 2 vinnen netjes aan.

Edit

Motor is nu afgekoeld en staat iets onder max. Zal even kijken of er verschil in niveau is tussen : op de middenbok en gewoond staand op het rubber.

Ik weet vrij zeker dat het expansievat de vloeistof eruit gooit, aangezien het hele vat zeiknat is, en ik geen koelslangen daar in de buurt zie.

Wat ik alleen niet snap, is dat ie het nu ineens eruit wil gooien. Vanaf mei 2008 ( iets bijgevuld ) tot vorige week aan toe nooit geen problemen.

To be continued :+
 
Laatst bewerkt:
Misschien handig als je wat meer info over je fiets geeft. Merk, type, kilometrage etc.

Of je dacht op het Jomandaforum te zijn aangeland....... :+
 
thermostaat kan dicht blijven staan.

als het een echt expansievat is kan de dop ook nog lek zijn.
of zit er een overloopslangetje aan het vaatje, dan is het een overloopvaatje.

en het kan ook nog een lekke koppakking zijn.
 
Laatst bewerkt:
Check again Jan.. Denk dat ik mijn edit net na jouw post deed :9
Kilometerstand is 42.000

Ja klopt, ik was je net ff voor.....

Ik denk dat Bananeman het wel zo'n beetje aangeeft.
Thermostaat is de eerste verdachte. Controleer ook je olie op water en je koelvloeistof op olie...... Vaak merk je het aan slecht lopen etc. als het je koppakking is, maar dat is niet altijd zo, net zo min als er altijd veel rook uit je uitlaat moet komen. Laat de boel ff afpersen om zeker te zijn. Maar voor de koppakking lijkt het me een tikje vroeg qua kilometrage.
 
thermostaat kan dicht blijven staan.

als het een echt expansievat is kan de dop ook nog lek zijn.
of zit er een overloopslangetje aan het vaatje, dan is het een overloopvaatje.

en het kan ook nog een lekke koppakking zijn.

Onderin het expansievat zit een slangetje, dus ik neem aan dat de overige koelvloeistof zo van en naar het expansievat heen en weer wordt geperst. Dit slangetje zit trouwens weer gekoppeld aan mijn radiateur.

Dr zit wel een simpele dop op, met een soort van tuutje. Ik zou eigenlijk eens moeten kijken of het uit die dop spuit..
 
Ja klopt, ik was je net ff voor.....

Ik denk dat Bananeman het wel zo'n beetje aangeeft.
Thermostaat is de eerste verdachte. Controleer ook je olie op water en je koelvloeistof op olie...... Vaak merk je het aan slecht lopen etc. als het je koppakking is, maar dat is niet altijd zo, net zo min als er altijd veel rook uit je uitlaat moet komen. Laat de boel ff afpersen om zeker te zijn. Maar voor de koppakking lijkt het me een tikje vroeg qua kilometrage.

Olie ziet er netjes uit, koelvloeistof ook ( netjes blauw ) Motor loopt prima. Ook geen rare witte rookpluimen ofzo. Wel vanochtend met starten een zwarte pluim, omdat de motor een week op de zijstandaard heeft gestaan. Dan wil ie weleens ff een pluim geven, maar dit hebben meer mensen, en staat er dus los van.

Fiets gebruikt verder ook nagenoeg geen olie.

Ga gewoon eens met alle tips aan de slag.
 
Onderin het expansievat zit een slangetje, dus ik neem aan dat de overige koelvloeistof zo van en naar het expansievat heen en weer wordt geperst. Dit slangetje zit trouwens weer gekoppeld aan mijn radiateur.

Dr zit wel een simpele dop op, met een soort van tuutje. Ik zou eigenlijk eens moeten kijken of het uit die dop spuit..


heb ooit eens meegemaakt (bij een bmw) dat er een extra o-ring onder de dop moest om overlopen te vookomen.
 
Zou kunnen dat die dop van het expansievat wel degelijk lek is ? Het systeem staat onder druk toch ? Kan me voorstellen als die dop lek is hij daarop druk verliest, en zo de vloeistof naar buiten perst ipv het binnen te houden ?

Sorry ik ben niet zo'n techneut :+
 
ja dat kan.
bij jouw systeem zit er maar 1 slangetje aan en die loopt naar de radiateur, en dus heeft dat systeem een expansievat wat enigszins onder druk staat.
bij het meest toegepaste systeem zitten er 2 slangetjes aan de overloop tank, namelijk 1 naar de radiateur en 1 naar buiten, dit systeem heeft dan ook een drukloos overloop vat.


of ik moet het mis hebben en dat er dus wel een doorlaat in de dop zit.
 
Laatst bewerkt:
ja dat kan.
bij jouw systeem zit er maar 1 slangetje aan en die loopt naar de radiateur, en dus heeft dat systeem een expansievat wat enigszins onder druk staat.
bij het meest toegepaste systeem zitten er 2 slangetjes aan de overloop tank, namelijk 1 naar de radiateur en 1 naar buiten, dit systeem heeft dan ook een drukloos overloop vat.

Nou dan zou het wel degelijk de dop kunnen zijn die kaduuk / gescheurd of lek is.

Thanks !
 
Wat gebeurt er precies als de thermostaat kapot is ?

Dan blijf ie dicht of open staan neem ik aan ?

Maar kan het water daardoor te heet worden en teveel uitzetten waardoor er teveel naar het expansievat geperst wordt ?
 
hmmzz ik had ook het zelfde probleem alleen sloegen bij mij de vinnen niet aan dus met rij wind was er niks aan te hand maar als ik door een 30km zone rij dan loopt hij over omdat hij niet gekoeld werd maar volgens mij is dit bij jou niet zo als ik lees wat hierboven allemaal gezegd word.

je temperatuur die loopt niet meer uit dan normaal?
want hoe minder er gekoeld word hoe hoger het koelwater komt dit was bij mij het geval hij perste het nog net niet door me dop heen maar ik hoorde het gewoon koken.
 
Wat gebeurt er precies als de thermostaat kapot is ?
Dan blijf ie dicht of open staan neem ik aan ?
Maar kan het water daardoor te heet worden en teveel uitzetten waardoor er teveel naar het expansievat geperst wordt ?

Je hebt een gesloten systeem, in combinatie met een overdrukvat.
Zie het zo: er circuleert een relatief kleine hoeveelheid koelvloeistof in je blok. Dat komt snel op temperatuur (is de bedoeling ook). Daarna gaat de thermostaat open, waardoor er extra koelvloeistof gaat circuleren en de radiator z'n koelende werk kan doen. De koelvloeistof warmt op en zet uit. Daar is het overloopvat voor, om het teveel aan vloeistof weg te werken. Normaal zal dat alleen gebeuren bij lange ritten of hoge temperaturen.
Bij veel motoren gaat dat vat tijdelijk "open" via een overdrukventiel, bij jouw fiets is het gewoon een onderdeel van het hele systeem. In het vat staat bij jou dus dezelfde druk als in het blok.
Dat betekent, als bv. de thermostaat niet of te laat open gaat, dat de druk in het blok en het vat oploopt omdat de vloeistof gaat uitzetten. Een andere reden kan zijn oplopende druk door een defecte koppakking die het systeem onder extra druk zet.
Dus het antwoord op je vraag is ja. Is zelfs de bedoeling......
 
Je hebt een gesloten systeem, in combinatie met een overdrukvat.
Zie het zo: er circuleert een relatief kleine hoeveelheid koelvloeistof in je blok. Dat komt snel op temperatuur (is de bedoeling ook). Daarna gaat de thermostaat open, waardoor er extra koelvloeistof gaat circuleren en de radiator z'n koelende werk kan doen. De koelvloeistof warmt op en zet uit. Daar is het overloopvat voor, om het teveel aan vloeistof weg te werken. Normaal zal dat alleen gebeuren bij lange ritten of hoge temperaturen.
Bij veel motoren gaat dat vat tijdelijk "open" via een overdrukventiel, bij jouw fiets is het gewoon een onderdeel van het hele systeem. In het vat staat bij jou dus dezelfde druk als in het blok.
Dat betekent, als bv. de thermostaat niet of te laat open gaat, dat de druk in het blok en het vat oploopt omdat de vloeistof gaat uitzetten. Een andere reden kan zijn oplopende druk door een defecte koppakking die het systeem onder extra druk zet.
Dus het antwoord op je vraag is ja. Is zelfs de bedoeling......

Dan snap ik het *O*

Net even laten draaien in de tuin, en vlak voordat de vin aanloeg spoot de koelvloeistof er al uit.

Heb gisteren een nieuwe radiatordop gehaald, en die ga ik even testen. Krijg ik toch alleen die oude dop er met geen mogelijkheid vanaf :? Ik krijg hem wel een slag gedraaid, dat ie als het ware los is, maar hij komt niet omhoog. :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan