Koelvloeistof vervangen Yamaha R1 rn22 2009

frankhz

Rookie
15 apr 2017
24
6
Ik heb vandaag het onderhoud van mijn R1 gedaan. Maar toch heb ik een vraagje i.v.m. de koelvloeistof.
Hier zat de originele blauwe in, nu heb ik Motul factory line (roze) erin gedaan.
Heb de vloeistof laten weg lopen via de aftapplug, daarna de radiator met water gespoeld. Expansie vat leeg gemaakt. Nadien alles gevuld met die roze koelvloeistof.
Om het systeem te vullen heb ik maar 2L gebruikt terwijl er normaal 3L nodig is voor alles te vullen. Er zit dus nog een deel blauwe in het circuit.
Kan dit kwaad of wat te doen?
 
Heb de motor nog laten draaien en radiator zat vol. Maar kan het kwaad dat deze vloeistoffen nu een beetje gemengd zijn? Of kan je beter alles eruit doen met water vullen. Enkele keren aflaten en vullen met water en laten draaien, zodat er eerst allen water op zit en nadien de radiator vullen zodat deze enkel de roze koelvloeistof bevat.
 
 
Wat is nu de beste manier om over te schakelen op de roze vloeistof. Kan je beter enkele keren water in doen en spoelen, mag dit kraan water zijn of niet? Dan roze koelvloeistof in doen. Dan zit er wel nog een deel water in. Of nu al aftappen en weer roze in doen, maar dan blijf je steeds met mengeling blauwe en roze.
 
Laatste keer heb ik zo veel mogelijk slangen losgehaald, met een compressor de boel doorgeblazen (toen kwam er nog best veel uit, met je mond op een slang kan ook), boel doorgespoeld met kraanwater, weer doorgeblazen en afgevuld.
Ging toen van groene naar roze vloeistof. Was tevreden met het resultaat, want de vloeistof was nog roze.
 
De conventionele meestal blauw/ groen gekleurde koelvloeistof legt tegen corrosie een filmlaag aan in het volledige koelsysteem. De filmlaag slijt weg door circulatie van de vloeistof en moet regelmatig aangevuld worden door verse koelvloeistof.
De vaak long life genoemde en meestal oranje, lila, roze of geel gekleurde koelvloeistof heeft additieven die een beginnend corrosie potentiaal verschil opheffen en vervolgens weer in oplossing gaan. De additieven worden gebruikt, maar niet verbruikt.

Beide vloeistoffen zijn chemisch gezien mengbaar, maar.....long life koelvloeistof gaat de, eerder door coventionele koelvloeistof, opgebouwde filmlaag afbreken. Dat gaat rond circuleren, met negatieve gevolgen.

Daarom wordt aangeraden niet van koelvloeistof technologie te wisselen, of zoals in het geval bij TS na een kort aantal bedrijfsuren het systeem nog eens volledig te verversen met het z.g. long life product.
 
Laatst bewerkt:
Was ik al van plan, de motor nog een paar keer warm rijden en dan de koelvloeistof nog eens aflaten en met verse roze vullen. En eventueel na de zomer voor de zekerheid als de kuipen er nog eens afgaan nog eens herhalen dan zal het wel ok zijn. Bedankt voor de reacties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan