Koelvloeistof ververst: temperatuur stijgt sneller

KeesH

MF veteraan
29 jul 2006
3.392
431
Heren,

Gisteravond heb ik de koelvloeistof van mijn Yamaha MT-09 ververst. Niet moeilijk, had ik bij mijn Bandit ook al eens gedaan. Echter het volgende valt mij op.

Voorheen vond ik al dat de MT over het algemeen op een lage temperatuur loopt: ca. 70 graden nominaal, beetje afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Bij koud weer zelf op 65 graden. Kom je voor een stoplicht stil te staan, loopt de temperatuur heel snel op, tot over de 100 graden. Ik heb de fan nooit aan horen slaan omdat ik meestal voor die tijd weer aan het rijden was. Dan zakt de temperatuur ook weer heel snel.

Na het wisselen van de KVS valt het mij op dat de motor sneller warm wordt, zelfs bij 50 km/u in de bebouwde kom stijgt de temperatuur, terwijl ik gewend ben dat ie dan redelijk stabiel blijft (ik zit ook niet de hele tijd op het dashboard te kijken, ook nog aangezien de temperatuur verscholen zit achter tripmeter/verbruiksmeter etc.). Ga je vervolgens weer 80 (of harder) rijden, zakt de temperatuur weer onder de 80 graden. Hmmm.

Nu vind ik de 70 graden waarop ie voorheen liep, met de originele KVS (af fabriek/eerste vulling), ook wel aan de lage kant. Mijn auto loopt meestal tot netjes 90 graden (althans, dat geeft de thermometer aan). Toch ben ik er niet helemaal gerust op.

Mijn gedachte was dat er wellicht nog lucht in het systeem zou kunnen zitten, maar heb vandaag ca. 80 km gereden en het niveau in zowel het overlooptankje als de radiator (vuldop) staat op max. De motor laten lopen zonder dop heb ik gedaan maar vond ik niet zo'n best idee, aangezien het KVS-niveau dan stijgt en over gaat lopen..

Wat zou het nog kunnen zijn? Zou de gebruikte koelvloeistof minder 'warmtecapaciteit' hebben dan de oude? Zou daar verschil in zitten? Lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
Of laat ik mij neppen door de hogere buitentemperatuur? Dat was vanochtend natuurlijk nog een stuk minder....

Wie heeft er tips/advies?
 
Laatst bewerkt:
Haal de radiatordop eraf en start de motor . Laat deze tot de lopen tot de motor fan aanslaat . Als je de radiator in de gaten houd zal je waarschijnlijk nog luchtbellen zien die in het systeem zaten.
Na het aanslaan van de fan motor uit zetten en de radiator dop er weer opdraaien. De lucht zal als het goed is uit het systeem zijn. Let op bij deze handeling geen gas geven, leg er wel een doek omheen voor het geval er iets erover heen gaat lekken tijdens de opwarmingsfase.

Dit heb ik dus ook even gedaan, maar zag dat het niveau direct begon te stijgen met het opwarmen van de motor dus hiermee gestopt (anders zou ie overstromen). Ik zou nog met een slangetje o.i.d. er iets uit kunnen halen en dit truucje alsnog kunnen doen... Mocht het vanmiddag toch niet goed blijken te zijn.

Collega van mij attendeerde mij er nog op dat zijn XT660 een ontluchtingsschroef bij de pomp bleek te hebben, zonder dat dit in het WPHB vermeld stond...
 
Terug
Bovenaan Onderaan