koelvloeistof vreet carter aan!!!

jerome_mattie

Die hard MF'er
10 feb 2004
373
0
een cross-compagnon heeft vandaag een lek ontdekt,

bij het carter van zijn honda cr125 uit 1986, hoe kan die vloeistof dat zo aanvreten, zodat het een gat er in vreet?

is dat op te lossen? lassen/pasta of iets opsmeren?

hoe is dit na reparatie tegen te gaan?

komt dit door de verkeerde koelvloeistof of door stilstaan of door rijden?

hebben meer mensen hier last van?????


graag jullie reactie

heeft iemand nog een helft van de carter liggen voor de honda cr125??
 
normaal gezien kan bij zo'n motor de koelvloeistof geen schade aanrichten. Er kan ook water in, omdat er bij zo'n oude machine weinig materialen gebruikt worden die aan corrosie onderhevig zijn. Ik weet dat er in een Volkswagen Golf (bah, heeft meer dan 2 wielen) een aparte koelvloistof in moet, omdat anders de kop en de leidingen aangetast worden. Misschien dat er dus zo'n koelwater ingegooid is wat de problemen veroorzaakt heeft. :9
 
Ik dacht dat er iets in de koelvloeistof zit wat nou juist verkomt dat het je carter aantast :?
Ik denk ook dat het verstandiger is om beide carterhelften te vervangen i.p.v. een.
 
Dat klopt, anti corrosie-doops. En deze zorgen na verloop van tijd voor een tegengestelde werking, tast na verloop van tijd dus carter aan. Devies, geregeld verversen. Mn aluminium heeft hier last van. (daarom schrijft Volkswagen/Audi speciale koelvloeistof voor, genaamd G12.

De Kale
 
altijd alu-safe koelvloeistof gebruiken, anders heb je dit soort dingen voor dus :P

Je kan proberen te fixen met vloeibaar alu, anders zal het ander carterdeksel worden denk ik
 
Het is alleen het koppelingsdeksel dat aangevreten is, niet je carter. Alle CRen van die bouwjaren hebben daar last van. Ik gebruik er 2 componenten epoxy voor. Werkt een jaar en dan weer ff opnieuw doen.

Wel het hele pomphuis volsmeren met die bende, zodat je het nog goede alu beschermt. anders kun je over 2 jaar de keering er niet eens meet in vast krijgen.

Gebruikt zul je het deksel niet vinden omdat ze allemaal hetzelfde probleem hebben en nieuw is ie niet meer leverbaar dacht ik.
 
bedankt voor jullie reacties, maar rest mij nog enkele vragen:

- ontstaat het aanvreten nu door het rijden of door het lang stilstaan?

- door verkeerde vloeistof of verouderde vloeistof?

- waar krijg ik dat geneesmiddel, die epoxy? en dat is gewoon opsmeren en laten drogen?

- hebben meer mensen hier nog last van gehad? en hoe zijn jullie hiermee omgegaan?
 
Alle CRen van die bouwjaren hebben daar last van.


maar een cross-vriend heeft hetzelfde aan de hand gehad met zijn KTM 250sx uit 1996, hoe kan dat dan? en bij hem was het naar binnen gevreten, zodat de koelvloeistof zich mengde met de carterolie.
 
bedankt voor jullie reacties, maar rest mij nog enkele vragen:

1- ontstaat het aanvreten nu door het rijden of door het lang stilstaan?

2- door verkeerde vloeistof of verouderde vloeistof?

3- waar krijg ik dat geneesmiddel, die epoxy? en dat is gewoon opsmeren en laten drogen?

4- hebben meer mensen hier nog last van gehad? en hoe zijn jullie hiermee omgegaan?

5- maar een cross-vriend heeft hetzelfde aan de hand gehad met zijn KTM 250sx uit 1996, hoe kan dat dan? en bij hem was het naar binnen gevreten, zodat de koelvloeistof zich mengde met de carterolie.

1 Meestal een combinatie. Bovendien is het materiaal van dat specifieke deksel niet geweldig. Er staat me ook nog iets bij van implosie.

2 Eerder te oude en nog veel vaker door te weinig koelvloeistof.

3 Bij elke goede ijzerhandel/dhz zaak. Bizon maakt allerlei soorten.

4 ik spreek alleen voor mijzelf

5 Zat dat ook bij de pomp?
 
Ik heb wel eens de "speciale" Volkswagen/Audi koelvloeistof gebruikt in mijn motor omdat er "speciaal voor alu radiateurs" op de verpakking staat, maar dat werd dus niets. Het ging klonteren, heeft nog heel wat moeite gekost om het systeem weer schoon te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan