koelvloeistof wordt eruit gegooid!

Deurs

MF'er
14 okt 2003
53
0
Utrecht
ik heb een onaangenaam probleem.
mijn Kawa GPZ 600 R lekte koelvloeistof. daarop heb ik de koelvloeistof verwijderd uit de radiator en expansievat en vervolgens beide uitvoerig gespoeld.
vervolgens 2 liter koelvloeistof erin met een beetje radiatorstop en klaar was kees.

niet dus. de motor werd de laatste 2 weken steeds warmer en heeft nu aan het eind van de rit vlak voor de eindbestemming al 4x gekookt '(
gisteren en vanochtend kwam de aap uit de mouw. het 'uit-slangetje' van het expansievat gooit koelvloeistof op straat. dit gebeurt volgens mij normaliter alleen in uitzonderlijke gevallen. Normaal haalt de motor de vloeistof die hij tevoren nog in het vat heeft gegooid er weer uit als hij het nodig heeft. aangezien ik net ruim een liter water :? in de radiator heb gegooid, lijkt het erop dat de vloeistof wel het expansievat ingaat, maar niet meer terug wordt gezogen in het koelsysteem.

heb ik de goede conclusie getrokken? zo ja, wat is daar de oorzaak van en wat kan ik er aan doen?
 
zo, ik weer hier. aan het begin na het voor de 2e keer vervangen, ging het goed, maar helaas na een paar dagen rijden, zie ik niets meer in de opening van de radiator, maar het expansievat zit tot de nok vol! |( |( |(

zo door het motor-forum heen banjerend vind ik in volgorde van meeste pijnlijke ellende:
afgeknepen slangetje
kapotte thermostaat
lekke koppakking
en de ernstigste: ingezakte cilinderbussen....

ik denk dat ik maar ff langs de garage ga rijden om te vragen of ze er eens goed naar willen kijken en de compressie willen meten.

of ik moet zelf de koppakking gaan vervangen, maar dat is weer zo'n project dat veel te lang gaat duren en waar ik niet op zit te wachten :?
Daarnaast: heb ik dat nog nooit gedaan....

en om hem nu zonder scrupules te verkopen vind ik ook zo wat...
 
@ orpheus, jouw verhaal over de grote en (gesloten) kleine kringloop bij koude motor klopt wel, maar de thermostaat (die dus als 2-weg klep fungeert) heeft altijd wat 'lek' naar de gesloten zijde b.v. door een klein gaatje. Dit om circulatie rond het bimetaal te garanderen, en daarmee de werking van de thermostaat.
Bovendien klopt het dat de dop door goed afsluiten voor een verhoogd kookpunt zorgt. Maar dat wordt pas interessant op het moment dat je thermostaat reeds lang openstaat. Immers als het regelbereik van de thermostaat niet overschreden is zal deze de warmteafvoer regelen door het vloeistofdebiet naar de radiateur te vergroten. Pas als de opening 100% is EN er tevens/nog steeds sprake is van een (af te voeren) warmteoverschot zal het systeem opwarmen tot boven de topwaarde van je thermostaat, Pas op dat moment is het fijn als je vloeistof middels druk een beetje beter tegen koken 'beveiligd' is. Als er sprake is van overvloedige gasvorming (en daardoor dus lozen van vloeistof) dan zou ik het zoeken in verstoppingen in het blok=hot spots, slechte radiateur, pompwerking of idd. de koppakking die gas doorlaat.

Succes met het verdere verloop & :] :
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan