koelvloeistof wordt eruit gegooid!

Deurs

MF'er
14 okt 2003
53
0
Utrecht
ik heb een onaangenaam probleem.
mijn Kawa GPZ 600 R lekte koelvloeistof. daarop heb ik de koelvloeistof verwijderd uit de radiator en expansievat en vervolgens beide uitvoerig gespoeld.
vervolgens 2 liter koelvloeistof erin met een beetje radiatorstop en klaar was kees.

niet dus. de motor werd de laatste 2 weken steeds warmer en heeft nu aan het eind van de rit vlak voor de eindbestemming al 4x gekookt '(
gisteren en vanochtend kwam de aap uit de mouw. het 'uit-slangetje' van het expansievat gooit koelvloeistof op straat. dit gebeurt volgens mij normaliter alleen in uitzonderlijke gevallen. Normaal haalt de motor de vloeistof die hij tevoren nog in het vat heeft gegooid er weer uit als hij het nodig heeft. aangezien ik net ruim een liter water :? in de radiator heb gegooid, lijkt het erop dat de vloeistof wel het expansievat ingaat, maar niet meer terug wordt gezogen in het koelsysteem.

heb ik de goede conclusie getrokken? zo ja, wat is daar de oorzaak van en wat kan ik er aan doen?
 
Ik ken het probleem, want ik had er vorige week ook last van. Weet je zeker dat je het koelsysteem ook ontlucht hebt (dat was ik dus even vergeten)? Anders blijft er lucht achter in het koelsysteem. Als dat warm wordt dan zet dat flink uit en dan wordt het water eruit geperst en rijd je rond met te weinig koelvloeistof. De motor wil dan wel flink warm worden. Bij mij zat er zo weinig op dat zelfs de fan niet meer aan ging (de thermosensor zat te hoog in het systeem).

Het beste is om je koelvloeistof bij te vullen tot de radiatordop. Daarna je motor even statinair laten lopen (3-4 minuten). Af en toe even aan het gas jengelen kan geen kwaad. Zorg ervoor dat je het eventjes doet, zodat de thermostaat open gaat (en dus ook de radiator meedoet). Daarna vloeistof weer tot de radiatordop bijvullen. Vergeet ook niet je reservoir tot 'upper' bij te vullen.

Ververs ook meteen je olie als je een tijd met een te hete motor hebt rondgereden. De olie heeft alle koeling moeten verzorgen en als olie heet wordt dan worden de smerende eigenschappen een stuk minder. Nieuwe olie kan dus geen kwaad.

Daarna proefritje maken en kijken of alles normaal is. Na de rit even de vloeistoffen controleren.
 
Overigens heb ik wel eens gehoord dat die anti-lek producten niet echt geweldig zijn. Ze hechten vaak op de verkeerde plekken en ze geven slecht warmte door. Die plekken worden dus nog warmer met meer schade tot gevolg. Het helpt wel even, maar het blijft een lapmiddel. Gewoon de lekkage opsporen en die verhelpen lijkt me een structurelere oplossing. Maar als het er al eenmaal in zit dan heb je daar weinig meer aan :+

PS: Heb dit van horen zeggen. Weet niet of het echt zo dramatisch zal zijn.
 
ik heb de boel niet ontlucht, omdat ik hier en daar had gelezen dat het niet nodig was. er zit immers een expansievat. bij het weer bijvullen heb ik er vloeistof ingegooid tot het niet verder kon. daarna idd de motor laten draaien en weer verder afgevuld. loopt het ook vanzelf in het expansievat.

radiatorstop is idd een lapmiddel, maar veel mensen zweren erbij. 't scheelt iig veel werk en geld, maar in dit geval???
 
Als er lucht in het systeem zit of komt, als je er teveel in gedaan hebt, als de vloeistof (veel) te heet wordt, of als je radiatordop lekt kan ie gaan koken en/of het eruit gooien.

Lucht expandeert als het heet wordt. Dus als er lucht in het systeem zit, kan ie het er bij de overloop uit gaan persen als de boel warm wordt. Zelfde geldt wanneer er teveel vloeistof in zit of die veel te heet wordt. Wanneer je radiatordop niet goed sluit, kan het systeem geen druk opbouwen. Hierdoor ligt het kookpunt van de vloeistof te laag en zal de vloeistof dus eerder gaan koken. Ook kan de vloeistof simpelweg te heet worden omdat bijv. de thermostaat, thermocontact of fan niet goed zijn.

Mogelijke oorzaken zijn dus:
- Slecht ontlucht
- Slechte radiatordop
- Ventilator of thermocontact kapot (slaat de fan wel aan?)
- Thermostaat kapot
- Koppakking lek
 
Aangezien het probleem is ontstaan is na het verversen van de koelvloeistof lijkt niet ontluchten mij de meest voor de hand liggende oorzaak (Deurs geeft ook aan dit niet gedaan te hebben). Lekker eenvoudig zelf te testen en kost hooguit een paar liter koelvloeistof. De ventilator slaat bij sommige motoren ook niet aan als er te weinig vloeistof in zit.

Bij een VFR zit er in de radiator een thermosensor om de ventilator aan te sturen. De meter die je temperatuur aangeeft zit bij het blok. Dit is ook logisch, want je wilt weten hoe heet het water is als het de motor uitkomt. De ventilator wil je alleen gebruiken als je radiator het mij rijwind niet meer kan koelen, dus die zet je bij de uitgang van de radiator (waar het water het koudst is). Nu zul je het met een enkele thermosensor ook wel kunnen regelen, maar dan slaat je ventilator soms wellicht onnodig aan. Bij goedkopere motoren zal dit wellicht het geval zijn (maar die zullen dan ook wel luchtkoeling hebben en dan heb je dit probleem al helemaal niet :) ).

Mijn ervaring bij niet ontluchten is dat de motor eerst je expansievat vol ploft en het er daarna via de dop of de overloop van het expansievat de boel op straat mikt. Logischerwijs denk je dan dat je er teveel heb opgedaan en dat hij het er netjes heeft uitgemikt. In de praktijk zit er te weinig in...
 
als ik het zo allemaal ff bekijk, zal de oorzaak idd liggen bij het niet ontluchten, al zal ik wel de radiatordop en thermostaat controleren. de thermostaat zit toch in de radiatordop? ff in warm water leggen en kijken of hij beweegt. als het de koppakking zou zijn die niet goed meer is, zou ik denk ik ook koelvloeistof (en olie) in de motor krijgen en blauwe wolken uit de uitlaat krijgen.

bedankt voor vinden van de oorzaak :} :} :} :}

maar hoe heb ik de vloeistof dan vervangen? nippeltje bij de vloeistofpomp uitdraaien, vloeistof laten lopen, expansievat geleegd en vervolgens weer het nippeltje ingedraaid, expansievat aangesloten en koelvloeistof erin gegooid. hoe moeilijk kan het zijn :? heb ik behalve het ontluchten nog iets over het hoofd gezien?

aangezien ik geen WPH heb, weet ik niet hoe het 'echt' moet. iemand tips? of is de oplossing van Bugboy qua ontluchten afdoende?
 
als ik het zo allemaal ff bekijk, zal de oorzaak idd liggen bij het niet ontluchten, al zal ik wel de radiatordop en thermostaat controleren. de thermostaat zit toch in de radiatordop? ff in warm water leggen en kijken of hij beweegt. als het de koppakking zou zijn die niet goed meer is, zou ik denk ik ook koelvloeistof (en olie) in de motor krijgen en blauwe wolken uit de uitlaat krijgen.

bedankt voor vinden van de oorzaak :} :} :} :}

maar hoe heb ik de vloeistof dan vervangen? nippeltje bij de vloeistofpomp uitdraaien, vloeistof laten lopen, expansievat geleegd en vervolgens weer het nippeltje ingedraaid, expansievat aangesloten en koelvloeistof erin gegooid. hoe moeilijk kan het zijn :? heb ik behalve het ontluchten nog iets over het hoofd gezien?

aangezien ik geen WPH heb, weet ik niet hoe het 'echt' moet. iemand tips? of is de oplossing van Bugboy qua ontluchten afdoende?
Nee, de thermostaat zit in je blok zelf. Waar precies, is per motorfiets verschillend.

Vervangen koelvloeistof bij mijn CBR:

- Dop van radiator en expansievat los.
- Koelvloeistof aftappen via nippel bij waterpomp
- Nippel weer dicht doen.
- Koelvloeistof vullen via radiator en expansievat tot expansievat aan streepje is en radiator vol is.
- Dop op expansie vat.
- Motor starten en laten lopen tot ie warm is, zodat iig de thermostaat open gaat (bijv. tot de fan aanslaat).
- Motor uitzetten.
- Koelvloeistof weer bijvullen via radiator.
- Dop op radiator.
- Na ritje nog een keer niveau in radiator en expansievat controleren en eventueel bijvullen.
 
Als je het blok helemaal leeg wilt hebben dan heb je soms meerdere aftappunten. Bij mijn VFR heb je een aftappunt bij de waterpomp (die is volgens mij vrij standaard). Verder heb ik er nog twee bij de twee voorste cylinders. Maar dat zou heel goed wel eens kunnen zijn, omdat ik een V-blok heb. Maar als er wat oude koelvloeistof achterblijft hoeft dat volgens mij niet zo'n probleem te zijn. In tegenstelling tot olie verzorgt het geen smering en doet het alleen koeling. Oude koelvloeistof kan dat best nog goed, alleen zijn de roestwerende eigenschappen minder. Maar als er nog een beetje blijft zitten dan zal dat wel niet zo'n ramp zijn.

Als je de boel even wilt doorspoelen, dan kun je gedeminiraliseert water kopen en daarmee afvullen. Even laten lopen en dan weer aftappen. Daarna wel weer verversen met koelvloeistof, anders kon dit winter je blok wel eens overlijden })

Andere tip is om je reservoir even goed schoon te maken, zodat je makkelijk je peil kan aflezen. Die van mij was zo smerig dat ik altijd de kap eraf moest halen. Dat is niet handig.

EDIT: Aangezien je koelvloeistof lijkt te verliezen zou ik dit wel goed in de gaten houden. Als het een beetje naar buiten lekt dan is het niet zo'n ramp. Gaat het de motor in, dan heb je een serieuzer probleem. Als je niets kunt vinden dan zou je het koelsysteem kunnen laten afpersen...
 
Als je het blok helemaal leeg wilt hebben dan heb je soms meerdere aftappunten. Bij mijn VFR heb je een aftappunt bij de waterpomp (die is volgens mij vrij standaard). Verder heb ik er nog twee bij de twee voorste cylinders. Maar dat zou heel goed wel eens kunnen zijn, omdat ik een V-blok heb. Maar als er wat oude koelvloeistof achterblijft hoeft dat volgens mij niet zo'n probleem te zijn. In tegenstelling tot olie verzorgt het geen smering en doet het alleen koeling. Oude koelvloeistof kan dat best nog goed, alleen zijn de roestwerende eigenschappen minder. Maar als er nog een beetje blijft zitten dan zal dat wel niet zo'n ramp zijn.

Als je de boel even wilt doorspoelen, dan kun je gedeminiraliseert water kopen en daarmee afvullen. Even laten lopen en dan weer aftappen. Daarna wel weer verversen met koelvloeistof, anders kon dit winter je blok wel eens overlijden })

Andere tip is om je reservoir even goed schoon te maken, zodat je makkelijk je peil kan aflezen. Die van mij was zo smerig dat ik altijd de kap eraf moest halen. Dat is niet handig.

EDIT: Aangezien je koelvloeistof lijkt te verliezen zou ik dit wel goed in de gaten houden. Als het een beetje naar buiten lekt dan is het niet zo'n ramp. Gaat het de motor in, dan heb je een serieuzer probleem. Als je niets kunt vinden dan zou je het koelsysteem kunnen laten afpersen...
De aftapplug in de waterpomp is bij mijn CBR (4 in lijn) het laagste punt in het systeem. Icm met het open zetten van radiator en expansievat voor beluchting, zou dan toch vrijwel alle koelvloeistof eruit moeten lopen?

Of ie daadwerkelijk koelvloeistof verliest kan ie pas beoordelen als ie netjes ontlucht is, lijkt mij.
 
Nee, de thermostaat zit in je blok zelf. Waar precies, is per motorfiets verschillend.

Vervangen koelvloeistof bij mijn CBR:

- Dop van radiator en expansievat los.
- Koelvloeistof aftappen via nippel bij waterpomp
- Nippel weer dicht doen.
- Koelvloeistof vullen via radiator en expansievat tot expansievat aan streepje is en radiator vol is.
- Dop op expansie vat.
:) hierzo :)
- Motor starten en laten lopen tot ie warm is, zodat iig de thermostaat open gaat (bijv. tot de fan aanslaat).
- Motor uitzetten.
- Koelvloeistof weer bijvullen via radiator.
- Dop op radiator.
- Na ritje nog een keer niveau in radiator en expansievat controleren en eventueel bijvullen.

ik neem aan dat je zodra je je motor halverwege start, je ook de dop van de radiator erop doet. toen ik de motor startte zonder radiatordop, spoot het eruit!

verder is het me wel duidelijk hoe ik de boel leeg laat lopen en doorspoel en afvul, maar hoe zit dat met ontluchten? of wordt de boel ontlucht door em in etappes zoals hierboven af te vullen?
 
De truc is juist om de radiatordop even open te laten, zodat de lucht eruit kan. Als je het doet met een koude motor dan zou het water er niet uit mogen spuiten! Pas als het goed warm begint te worden dan zou het er wellicht uitkomen, maar dat duurt echt wel even. Ik heb het nog nooit meegemaakt. Ik steek altijd mijn vinger in de radiator om even te voelen of het water stroomt en of het opwarmt. Dat gaat redelijk vlot en na 3-4 minuten is het volgens mij altijd wel okee. Niet vergeten het reservoir ook even bij te vullen.

Koelvloeistof vervangen is echt niet moeilijk. Als je het fout doet komt het eruit en dan probeer je het gewoon opnieuw :) Koelvloeistof op je kuip is niet zo'n ramp en het is ook niet zo heel duur. Gewoon even doen. Ik ben niet echt handig, maar dit kan ik zelfs nog...

PS: Als de boel erg heet is zou ik m'n vingers er niet in steken :+
 
De aftapplug in de waterpomp is bij mijn CBR (4 in lijn) het laagste punt in het systeem. Icm met het open zetten van radiator en expansievat voor beluchting, zou dan toch vrijwel alle koelvloeistof eruit moeten lopen?
De aftapplug bij de waterpomp is bij mij ook het laagste punt, maar ik vermoed dat er bij mij "kuiltjes" onderin de cylinders zitten waar flink wat koelvloeistof in kan blijven staan. Die tap je af met de boutjes bij de voorste twee cylinders. Eigenlijk geen idee of ze achterin ook zitten. Vraag ik me nu ineens af. Volgende keer toch even kijken...
 
idd zo moeilijk kan het niet zijn :)
ik heb (helaas wordt het zo snel donker :( ) zojuist de boel afgetapt, leeg laten lopen en gereinigd. daarna bijgevuld.
toen ging er ongeveer 1,5 liter in, met het expansievat tussen max en min in.
laten draaien tot ie goed warm was (met dop erop)
daarna nog eens 200ml erbij. wederom laten draaien, dit maal met dop eraf (las het te laat :) )
het stroomt lekker door, maar zakken doet het het niet verder. vinger derin ging net :D
denk dat ik morgen bij mn werk aangekomen kijk of ik de rest 'kwijt kan'!

saillant detail: bij het aftappen haalde ik ongeveer 1,5 liter uit het blok, dit is nadat ik vanochtend ruim een liter had bijgevuld. kennelijk zat er zo'n 0,3 liter in het exvat en 0,2 nog over in het blok.... gek he dat tie kookt.......
 
zo! vanochtend naar mn werk 45km afgelegd, zonder problemen. het vloeistofniveau in de radiator was nog gelijk aan het niveau voor vertrek. *O*
heb nog 100ml in de fles zitten, die gaat strax maar in het expansievat.

dus dat ziet er goed uit.

nu de motor in de gaten houden op de mogelijke gevolgen van rondrijden met een oververhitte motor (mn vriendin heeft ermee in de file gereden vorige week...). tot nu toe geen tekenen van een kapotte koppakking of gescheurde cilinderkop. maar wat niet is kan misschien nog komen :(
 
Ik las een paar posten eerder dat de koelvloeistof er uit spoot als je de motor liet draaien zonder radiateurdop? Dat is niet goed, normaal gesproken moet je hem koud zonder dop gewoon kunnen laten lopen. Kan betekenen dat je koppakking lek is en er druk in het systeem opgebouwd wordt. (Zit er wel een thermostaat in trouwens?)
 
dat deed hij wel ja, maar nu niet meer.
Dit is wat hij nu doet bij een koude motor:
bij koude start met choke of flink gasgeven, schiet de motor omhoog in toeren. de waterpomp doet dat ook en spuit het water boven in de radiator. daardoor wordt het niveau boven in de radiator hoger, omdat het water niet zo snel weg kan als het erin kan. doordat dan zo snel erin spuit, komt het tegen de want van de hals, en gaat kolken en bubbelen samen met het water dat al in de hals van de radiator opening zit. en dus spuit het eruit. gaan te toeren omlaag, dan is er niets aan de hand.

toen hij dat deed, zat er misschien nog lucht in/onder het water dat ik net had bijgevuld, wat hij er dan uitperst.

zoals gezegd: nu doet hij dat niet en komt het maar een beetje omhoog, omdat tie best vol zit en schuimt het een klein beetje, door dat kolken. zodra ik de motor weer afzet, daalt het niveau weer naar voor het starten
 
en als de koppakking stuk zou zijn, zou de het toch ook de motor ingezogen moeten worden, met alle rookwolken uit uitlaat ed vandien? van de thermosstaat kan ik niets zeggen. da week nie.
 
dat deed hij wel ja, maar nu niet meer.
Dit is wat hij nu doet bij een koude motor:
bij koude start met choke of flink gasgeven, schiet de motor omhoog in toeren. de waterpomp doet dat ook en spuit het water boven in de radiator. daardoor wordt het niveau boven in de radiator hoger, omdat het water niet zo snel weg kan als het erin kan. doordat dan zo snel erin spuit, komt het tegen de want van de hals, en gaat kolken en bubbelen samen met het water dat al in de hals van de radiator opening zit. en dus spuit het eruit. gaan te toeren omlaag, dan is er niets aan de hand.

toen hij dat deed, zat er misschien nog lucht in/onder het water dat ik net had bijgevuld, wat hij er dan uitperst.

zoals gezegd: nu doet hij dat niet en komt het maar een beetje omhoog, omdat tie best vol zit en schuimt het een klein beetje, door dat kolken. zodra ik de motor weer afzet, daalt het niveau weer naar voor het starten
D'r zit een hiaat in je verhaal... Bij koude motor zou de thermostaat gesloten moeten zijn en zou de koelvloeistof dus niet door je radiator gepompt moeten worden, maar alleen rondgepompt worden in het kleine koelcircuit. Hij mag dan dus niet gaan spuiten. Ook niet als je gas geeft. Als ie dat wel doet, duidt dat erop dat je thermostaat niet werkt (open blijft staan) of er niet in zit.

en als de koppakking stuk zou zijn, zou de het toch ook de motor ingezogen moeten worden, met alle rookwolken uit uitlaat ed vandien? van de thermosstaat kan ik niets zeggen. da week nie.
Als de koppakking een klein beetje lek is, gaat ie geen rookwolken uitbraken. Dat beetje koelvloeistof wat dan in de verbrandingskamer zou kunnen komen, verdampt gewoon. Hij perst dan echter wel (kleine beetjes) lucht/uitlaatgas het koelsysteem in.
 
Beide dingen die je zegt klinken helaas logisch.
aangezien hij continu rondpompt is er geen thermosstaat of werkt deze niet, waardoor het langer duurt voor de motor warm is.

en wat die koppakking betreft, zou dat idd resulteren in het eruit gooien van de koelvloeistof. Dat betekent dat ik het olieniveau ook eens goed in de gaten moet houden. dat was tot nu toe altijd redelijk constant.
 
Voordat jij je koelvloeistof hebt vervangen dan spoot het er niet uit (ik ga er vanuit dat er nog wel redelijk wat in zat). Nu ook niet meer, dus het is gewoon ontluchten geweest. De reden dat je te weinig koelvloeistof had hoeft niet perse een ernstig probleem te zijn. Lekkende radiator, niet genoeg bijgevuld de laatste keer, ... Het kan allemaal. Als je de olie hebt ververst weer vrolijk gaan rijden en je koelvloeistof controleren. Als er niets gebeurd dan zou ik me geen zorgen maken en lekker rijden. Daar zijn ze voor gemaakt...

Dat je thermostaat blijft open staan is niet goed, want dan duurt het opwarmen van het blok te lang. Wel wat aan doen, maar daar gaat je blok bij deze temperaturen niet accuut van kapot. Stationair even laten draaien, dan warmt ie alsnog snel op (geen rijwind). Flink gassen om het snel warm te krijgen is niet de juiste remedie ;-)

Ik zag dat http://www.gpx-gpz.net/forum/viewtopic.php?p=12758 (hier) ook warmteproblemen worden besproken. Op dat forum zal wat meer specialistische hulp te vinden zijn. Succes ermee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan