Koelvloeistof Yamaha Tracer 900 GT

MatthewM

Rookie
6 feb 2023
1
1
Beste Forumleden,

Als eerste men excuses alvast moest deze vraag al eens gesteld zijn in eerdere onderwerpen maar deze heb ik niet gevonden toch niet zo specifiek.

Ik rij momenteel met een Yamaha Tracer 900 GT van 2020.
Nu wil ik na 3 jaar mijn koelvloeistof vervangen.

Aangezien Mutol, Castrol, Eurol of andere bekende merken op hun website laten zien welke vloeistoffen (olie, koelvloeistof en dergelijke) er best in aanmerking komen voor u specifiek voertuig ben ik hierdoor beginnen twijfelen.

In het werkplaatshandboek spreken ze enkel van een 50/50 ehtyleen glycol mengsel. Verder vind ik hier geen informatie of specificaties.
In mijn koelreservoir is een groene koelvloeistof te zien, dus afgaande van de kleur spreken we hier of een G11 koelvloeistof.
Maar als ik ga zoeken op de voorafgaande website van verschillende fabrikanten, spreken zij telkens over een G12+ koelvloeistof (gele kleur) voor mijn model van motor.

Ik wil gerust de G12+ koelvloeistof gebruiken maar dan dien ik wel heel het koelsysteem te spoelen, aangezien er in een G12+ koelvloeistof silicaatvrij is tegen over een G11. Wel een werk dat ik me graag had bespaard maar als er niets anders opzit zal dit zo zijn. :-)

Nu mijn vraag is welke koelvloeistof gebruiken jullie ? Of heeft iemand hier al voor hetzelfde dilemma gestaan als ik ?

Alvast bedankt voor enig antwoord.

Met vriendelijke groeten,
Moris Matthew
 
Ik heb zowel in mijn MT-09 als in 2 Tracers altijd groen/blauw gebruikt.
En ik meng zelf blauwe antivries met gedemineraliseerd water,dat is hetzelfde als kant en klare koelvloeistof,en wat Yamaha dus voorschrijft in de handleiding.
 
Is best wel veel info over te vinden. Dat spoelen is toch niet zoveel werk? Eerst normaal aftappen. Dan maak ik gewoon de slangen voor en achter de thermostaatklep en beide zijdes radiateur los. Dan tuinslang in die slangen steken en met de hand wat vast knijpen. Met klein beetje waterdruk in beide richting doorspoelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan