Koelvloeistof zogenaamd vervangen

23 sep 2018
62
20
Ik heb mijn koelvloeistof pas terug laten vervangen bij een motorzaak,die zich zogenaamd de beste noemt en geweldig is.
Na dat mijn overloop vaatje al snel donkerbruin kleurde en dat volgens die ,,geweldige motorzaak,, zo hoorde ,ben ik vandaag eens gaan aftappen.
Nou fotos zijn duidelijk,bruine drap komt eruit en niet vervangen koelvloeistof dus.
En dan beweerd die motorzaak in kwestie ik heb er putoline ultracool ingedaan.
Laat die nou rozig van kleur wezen.
En hij rekent er flink wat voor ...3 liter ultra cool ala 28€ en dan nog zijn arbeidsloon.
En verder heeft hij dus ook mijn luchtfilter schoongemaakt etc.
Ik ga nu alles na lopen.
Ik geloof deze hele zaak niet meer.
Dus dit word denk ik spoelen een paar keer met water ,,of spoel je met iets anders?.
En erna goede koelvloeistof erin,de juiste... die ik zelf gekocht heb,putoline ultracool.
Deze kleur in opvangbak is toch niet normaal?.
Verder ook mijn olie vervangen vorige week en oliefilter ook meteen gedaan .
Olie peil blijft staan en motor gebruikt verder geen olie ,.
 

Bijlagen

  • IMG_6241.JPG
    IMG_6241.JPG
    197,1 KB · Weergaven: 24
  • IMG_6242.JPG
    IMG_6242.JPG
    219,3 KB · Weergaven: 23
Wat voor motor gaat het om?

Afhankelijk van hoe je koelsysteem erbij staat kan dit er uit komen. Als het alleen wisselen is geweest, maar je hele systeem zit vol met bende is het gewoon alsnog bruin.

Als je hebt gezegd: zorg dat het een schoon en geflusht systeem is hadden ze het moeten doorspoelen ja.

Verder is 28 euro voor koelvloeistof niet een extreem bedrag. Dat er dan nog wat arbeid bij komt is logisch.
 
Ik heb mijn koelvloeistof pas terug laten vervangen bij een motorzaak,die zich zogenaamd de beste noemt en geweldig is.
Na dat mijn overloop vaatje al snel donkerbruin kleurde en dat volgens die ,,geweldige motorzaak,, zo hoorde ,ben ik vandaag eens gaan aftappen.
Nou fotos zijn duidelijk,bruine drap komt eruit en niet vervangen koelvloeistof dus.
En dan beweerd die motorzaak in kwestie ik heb er prutoline ultracool ingedaan.
Laat die nou rozig van kleur wezen.
En hij rekent er flink wat voor ...3 liter ultra cool ala 28€ en dan nog zijn arbeidsloon.
En verder heeft hij dus ook mijn luchtfilter schoongemaakt etc.
Ik ga nu alles na lopen.
Ik geloof deze hele zaak niet meer.
Dus dit word denk ik spoelen een paar keer met water ,,of spoel je met iets anders?.
En erna goede koelvloeistof erin,de juiste... die ik zelf gekocht heb,putoline ultracool.
Deze kleur in opvangbak is toch niet normaal?.
Verder ook mijn olie vervangen vorige week en oliefilter ook meteen gedaan .
Olie peil blijft staan en motor gebruikt verder geen olie ,.

Ik heb het even voor je verbeterd.:+
 
Wat voor motor gaat het om?

Afhankelijk van hoe je koelsysteem erbij staat kan dit er uit komen. Als het alleen wisselen is geweest, maar je hele systeem zit vol met bende is het gewoon alsnog bruin.

Als je hebt gezegd: zorg dat het een schoon en geflusht systeem is hadden ze het moeten doorspoelen ja.

Verder is 28 euro voor koelvloeistof niet een extreem bedrag. Dat er dan nog wat arbeid bij komt is logisch.

Per liter.
 
Als er voor die tijd gewone blauwe of groene kvs in heeft gezeten en niet alles er uit is gekomen en je gooit dan de roze longlife kvs er in dan wordt het dus bruin. Zoals in het koelsysteem van ts zijn motorfiets.
Waarschijnlijk wel vervangen maar niet op de juiste manier
 
Ik heb een keer groene koelvloeistof vervangen door roze (en die was helemaal niet zo duur), en volgens het boekje het systeem met water doorgespoeld. De nieuwe vloeistof bleef keurig roze.
 
Bij het aftappen komt nooit alle vloeistof eruit, een deel blijft altijd achter. Als het voor die tijd al een bruine drek was en ze hebben niet gespoeld dan kan het zomaar zijn dat je nieuwe kvs er zo uit komt als op de foto. Er meteen vanuit gaan dat de motorzaak het niet vervangen heeft lijkt dus een beetje kort door de bocht. Was alleen wel netjes geweest als ze even hadden aangegeven dat het wel verstandig was geweest om te spoelen, ook al had je daar misschien niet om gevraagd.
 
Als ik de foto's zo eens bekijk, is het gewoon OUDE koelvloeistof die je ziet in de bak!
Mijn ervaring is dat de 'kleur' van de KVS wel enkele maanden duidelijk te zien blijft. (zelfs vermengd met een restje oude KVS)
Na verloop van tijd (5000km?) wordt KVS meer doorzichtig. En ja, uiteindelijk gewoon bruin!!

Verder: €28 eurie/ liter.............:?
Waar is dat goed voor? Lijkt me wel heel buitensporig.
Of is jouw motor zo bijzonder/ super/ speciaal/ circuit-uitvoering........ect. dat dat allemaal nodig is?

Mijn KVS kost ca €4/ L en haal ik bij een locale autoshop. Heeft altijd perfect gewerkt!
Toen in Italië mijn radiateur begon te lekken, ben ik naar huis gereden met enkel kraanwater. Niks aan de hand!

Het lijkt er idd op dat 'deze dealer' je bij de poten heeft.....................??
Daarom de beste remedie, zodat je 300% zeker weet dat er NIEUWE koelvloeistof in gaat, dat is om het ZELF te doen!!
 
Laatst bewerkt:
Gaat om een gsxr 750k2 ..
De koelvloeistof is 3 weken terug vervangen .
Overloop vaatje was,roze maar werd na 300 km rijden al bruin.
Ik heb nu het idee hij heeft overloop vat wel gedaan maar rest niet.
Gebeld vandaag en een hoop gelul was het antwoord,bla bla en een grote mond had die motorzaak.
En zegt nu tja mischien wel vergeten te verversen de radiateur,,,maar wel in rekening brengen.
Heb het nu zelf gedaan ,putoline ultracool erin en alles is nu roze..
Ook goed ontlucht,bij thermostaat ook boven op ,ontluchtings schroef open.
Vreemd er komt maar 2 liter uit en ik kon er 2,5 liter indoen ook nog.
Even mee gereden ook en erna staat koelvloeistof na afkoelen mooi op peil.
Ik ga lekker nu alles zelf doen ,qua onderhoud.
Dacht ik laat het een keer doen inplaats van zelf,.
Had even geen zin in ,terwijl ik verder al het andere onderhoud wel zelf doe,
En ja koelvloeistof is totaal 28€ en dan nog efjes 60€ uurloon erbij ,dus kreeg een rekening van bijna 90€....
Waar ik ook al niet tevreden over was,en onder protest betaald heb...anders kreeg ik motor niet meer mee.
En nu een grote bek als ik die zaak bel.
Zal maar heel wijs ze naam niet zeggen hier,anders krijg je weer gedoe via sociale media.
 
Als ik de foto's zo eens bekijk, is het gewoon OUDE koelvloeistof die je ziet in de bak!
Mijn ervaring is dat de 'kleur' van de KVS wel enkele maanden duidelijk te zien blijft. (zelfs vermengd met een restje oude KVS)
Na verloop van tijd (5000km?) wordt KVS meer doorzichtig. En ja, uiteindelijk gewoon bruin!!
Zoals @Frazer ook al zegt: het kan zijn dat als het oude spul echt bende was, dat het niet in een keer eruit is. Mijn opknapbrik dat 11 jaar stil heeft gestaan heb ik 2x moeten wisselen en flushen, en het is nu pas weer fatsoenlijk.
 
Ik zou deze nieuwe vloeistof na enkele weken nog eens bekijken. Ik denk dat men het wel vervangen heeft, maar domweg niet heeft geflushed / gespoeld met kraanwater.

Je kunt kijken of de aftapplug voorzien is van een nette, nieuwe afdichtring? Als dit niet zo is dan ziet het er slecht uit voor mr. motorzaak.
 
Gaat om een gsxr 750k2 ..
De koelvloeistof is 3 weken terug vervangen .
Overloop vaatje was,roze maar werd na 300 km rijden al bruin.
Ik heb nu het idee hij heeft overloop vat wel gedaan maar rest niet.
Gebeld vandaag en een hoop gelul was het antwoord,bla bla en een grote mond had die motorzaak.
En zegt nu tja mischien wel vergeten te verversen de radiateur,,,maar wel in rekening brengen.
Heb het nu zelf gedaan ,putoline ultracool erin en alles is nu roze..
Ook goed ontlucht,bij thermostaat ook boven op ,ontluchtings schroef open.
Vreemd er komt maar 2 liter uit en ik kon er 2,5 liter indoen ook nog.
Even mee gereden ook en erna staat koelvloeistof na afkoelen mooi op peil.
Ik ga lekker nu alles zelf doen ,qua onderhoud.
Dacht ik laat het een keer doen inplaats van zelf,.
Had even geen zin in ,terwijl ik verder al het andere onderhoud wel zelf doe,
En ja koelvloeistof is totaal 28€ en dan nog efjes 60€ uurloon erbij ,dus kreeg een rekening van bijna 90€....
Waar ik ook al niet tevreden over was,en onder protest betaald heb...anders kreeg ik motor niet meer mee.
En nu een grote bek als ik die zaak bel.
Zal maar heel wijs ze naam niet zeggen hier,anders krijg je weer gedoe via sociale media.


Zo alles bij elkaar is het best een vreemd verhaal.
Je doet alle onderhoud normaliter zelf en de kvs laat je doen en dan deze kritiek????????????????
 
Zoals @Frazer ook al zegt: het kan zijn dat als het oude spul echt bende was, dat het niet in een keer eruit is. Mijn opknapbrik dat 11 jaar stil heeft gestaan heb ik 2x moeten wisselen en flushen, en het is nu pas weer fatsoenlijk.

Ik heb 't ook wel eens gehad met een auto, dat er vooral drab naar buiten kwam.
Toen heb ik eerst koelsysteem gevuld met gewoon water. Effe laten draaien/ afkoelen/ aftappen.
Daarna vullen met nieuwe KVS. De nieuwe KVS bleef daarna gewoon zijn kleur behouden!
 
Ik heb 't ook wel eens gehad met een auto, dat er vooral drab naar buiten kwam.
Toen heb ik eerst koelsysteem gevuld met gewoon water. Effe laten draaien/ afkoelen/ aftappen.
Daarna vullen met nieuwe KVS. De nieuwe KVS bleef daarna gewoon zijn kleur behouden!
Staat ook in de diverse beschrijvingen als de normale workflow. :Y Desnoods een speciaal goedje erin, maar ook daarna nog een keer doorspoelen.
Zo alles bij elkaar is het best een vreemd verhaal.
Je doet alle onderhoud normaliter zelf en de kvs laat je doen en dan deze kritiek????????????????
Het begon al bij het ophalen zie ik. :+
 
Ik heb 't ook wel eens gehad met een auto, dat er vooral drab naar buiten kwam.
Toen heb ik eerst koelsysteem gevuld met gewoon water. Effe laten draaien/ afkoelen/ aftappen.
Daarna vullen met nieuwe KVS. De nieuwe KVS bleef daarna gewoon zijn kleur behouden!
Ik heb hem toen ook laten draaien met nieuwe kvs, daarna afgetapt en weer nieuwe erin. Het komt nu in de buurt, maar dat is eigenlijk 2x zoveel als wat je normaal zou doen.
 
mja, ik wissel elke twee jaar en het komt er bijna met dezelfe kleur weer uit. Maargoed, als het ding de halve wereld is rondgeweest zonder onderhoud dan kan er wel eens wat vuil loskomen natuurlijk.

Wellicht is de seal van je waterpomp overladen en heb je een mooi water/kvs mengsel nu :+

Maarja... je vervangt wel de olie en filter maar kvs en filter schoonmaken (K&N?) laat je bij een zaak doen? Volgende keer ook maar zelf doen toch? is geen raketwetenschap
 
mja, ik wissel elke twee jaar en het komt er bijna met dezelfe kleur weer uit. Maargoed, als het ding de halve wereld is rondgeweest zonder onderhoud dan kan er wel eens wat vuil loskomen natuurlijk.

Wellicht is de seal van je waterpomp overladen en heb je een mooi water/kvs mengsel nu :+

Maarja... je vervangt wel de olie en filter maar kvs en filter schoonmaken (K&N?) laat je bij een zaak doen? Volgende keer ook maar zelf doen toch? is geen raketwetenschap


Waar komt dat water dan vandaan? jij hebt een drinkwatervoorziening op je motor? of ruitensproeier ofzo?
 
"Doet alles zelf" is in mijn ogen al gauw codetaal voor "KVS is in geen 100.000km ververst". In dat scenario kan het prima zijn dat er voldoende bagger in het systeem zit om nog zeker 2x te verversen tot je echt door-en-door schone vloeistof door je hele systeem hebt, al helemaal als de boel al eens bijgevuld is met kraanwater o.i.d. Maar echt uitvoerig doorspoelen kost ook weer meer tijd en dus geld... Bij die garage, die alléén dat ene klusje mag doen..

Beetje een kip > ei kwestie vrees ik.
 
Ik heb de motorzaak uitdrukkelijk gevraagd doorspoelen ,flushen en daarna afvullen met putoline ultra cool die hij zelf verkoopt.
Ik heb deze motor nog niet zolang en weet totaal niet wat vorige eigenaar voor onderhoud gedaan heeft,dus heb zelf het meeste gedaan.
Ik verbaas me erover dat sommige leden hier meteen een mening hebben alsof ik slecht onderhoud doe,de motorzaak niks gun.
Ik gun een motorzaak wel werk ,maar dan moet het wel gebeuren toch?
Of betalen jullie voor werk wat niet gedaan is en accepteer je dat zomaar?
Tja ik vind het nog asocialer een motorzaak beweert ik heb geflusht doorgespoeld en afgevuld met ultracool en na controle is er niks gedaan .
Dan vind ik gewoon dat ik opgelicht ben.
En als je belt erna met een normale vraag en een grote bek krijgt als antwoord ,tja dan heb ik het wel gehad,dan doe ik het zelf wel weer het onderhoud,weet ik tenminste wat er wel of niet gedaan is,
Werkbonnen uit een winkel zeggen mij niet zoveel meer dan
Verder is er niks lek met waterpomp,
Olie peil blijft mooi staan en is pas terug ook vervangen.
Maar dat leden hier meteen een bepaalde mening erop na houden ,vind ik verbazingwekkend.
Dus wat mij betreft mag hier wel een slotje op ,
 
Ah, je verwacht dat heel MF met hooivorken bij deze motortoko voor de deur gaat staan op basis van jouw aanname, maarrrrr:

Ik heb deze motor nog niet zolang en weet totaal niet wat vorige eigenaar voor onderhoud gedaan heeft.

Dus je hebt zelf geen idee wat voor slootwater er uit is gekomen en of die motor al 80k op dezelfde bruine kraanwater - bagger draait. Je kan dus ook niet eenduidig aannemen dat de motorzaak zijn werk niet gedaan heeft. In mijn vorige bericht (en die van anderen) had je kunnen lezen waarom :Z
 
Ah, je verwacht dat heel MF met hooivorken bij deze motortoko voor de deur gaat staan op basis van jouw aanname, maarrrrr:



Dus je hebt zelf geen idee wat voor slootwater er uit is gekomen en of die motor al 80k op dezelfde bruine kraanwater - bagger draait. Je kan dus ook niet eenduidig aannemen dat de motorzaak zijn werk niet gedaan heeft. In mijn vorige bericht (en die van anderen) had je kunnen lezen waarom :Z

Lees je wel ,?
Als ik vraag flush en spoel door
Verwacht ik erna gewoon roze putoline koelvloeistof te zien ,en geen bruine drap toch ,
Of vind jij dat wel normaal ofzo?na flushen,doorspoelen ,nog steeds bruine drap te zien .
Ik ga er van uit als ik de opdracht daar voor geef het erna niet bruin moet zijn.
Dan kan ik toch aantonen de motorzaak doet ziin werk niet .
Of beweer jij nu die motorzaak heeft wel goed werk geleverd?
En dat jij ervan maakt dat iedereen nu met hooivorken voor die zaak moet staan is een aanname die ik nooit gezegd of geuit heb hier,
Dat maak jij ervan in je kronkels in je koppie,.
Dat bedoel ik met zomaar dingen verzinnen hierzo ,
 
Terug
Bovenaan Onderaan