Koelvloeistof..

Jack be quick!!!

MF veteraan
10 nov 2003
2.425
1
Den Haag
Even een vraagje aan de techneuten:

omdat ik vorig jaar niet veel gereden heb (3200 km) heb ik weinig zin om mijn motor een kleine beurt te geven dit jaar. De olie die eigenlijk ieder jaar vervangen moet worden, ongeacht het km (geloof ik), ga ik niet doen deze keer.
Maar de koelvloeistof weet ik niet zeker, die is bij de vorige kleine beurt denk ik alleen bijgevuld, en niet geheel vervangen.
Samenvattend; hoe oud mag koelvloeistof worden eigenlijk?

Het gaat om een FJR1300 uit 2001 trouwens.

Dank voor het antwoord. :)
 
Laatst bewerkt:
Tja beide vloeistoffen hebben smeerdende eigenschappen, naarmate deze ouder worden of een bepaald aantal km's kunnen ze de smeerende eigenschappen verliezen, als je er dus voor kiest om (als je het zelf doet) een tientje of 6 te besparen maar je motor mogelijk meer schade toe bergen..tja.. het is jou keuze.

Normaal wordt koelvloeistof iedere grote beurt vervangen. dus zo'n 12.000 km
 
Zelf vervang ik de koelvloeistof om de 2 jaar , kan ik gelijk goed bij de bougies die ik ook vervang .
Merk koelvloeistof wat ik erin doe is belray.
In je werkplaatshandboek staat om de hoeveel km deze vervangen dient te worden.
 
Laatst bewerkt:
Tja beide vloeistoffen hebben smeerdende eigenschappen, naarmate deze ouder worden of een bepaald aantal km's kunnen ze de smeerende eigenschappen verliezen, als je er dus voor kiest om (als je het zelf doet) een tientje of 6 te besparen maar je motor mogelijk meer schade toe bergen..tja.. het is jou keuze.

Normaal wordt koelvloeistof iedere grote beurt vervangen. dus zo'n 12.000 km



Ja okay,
maar ik heb dus veel minder gereden dan 12000km. En remvloeistof heeft toch geen smerende werking? Is toch gewoon een apart (koel)circuit?
En is de max. leeftijd dus twee jaar? :j
 
Olie+filter gaat elk jaar vervangen worden, koelvloeistof en remvloeistof om de 2 jaar.
Ongeacht de weinige kilometers.
Als iemand dat niet of anders doet, prima toch :)
Motorolie+filter omdat o.a. de kwaliteit minder wordt, deze ook deeltjes van in/uitwendig vuil bevat.
De koelvloeistof wordt vervangen omdat de werkzame delen zijn werking op den duur verliezen.
Remvloeistof idemdito.

Remvloeistof en de koelvloeistof kan je ook (laten) testen, maar ik zou gaan voor elke 2 jaar en de motorolie elk jaar.
 
Laatst bewerkt:
Ja okay,
maar ik heb dus veel minder gereden dan 12000km. En remvloeistof heeft toch geen smerende werking? Is toch gewoon een apart (koel)circuit?
En is de max. leeftijd dus twee jaar? :j

Remvloeistof zou ik zeker wel vervangen!! Dit omdat er in de loop van de tijd vocht in de remolie gaat zitten. Mocht je dan een beetje sportief gaan rijden dan word je rem wat sponsig enzo
 
Remvloeistof trekt vocht aan zoals boven genoemd, niet alleen dat je rem sponziger wordt tast het vocht in je systeem(zakt naar beneden in je klauwen) je remklauwen aan, die gaan inwendig oxideren. Vandaar dat ik aanraad om het allemaal te vervangen. Uiteindelijk kost het je meer dan het je nu opleverd!

Koelvloeistof 10,-?
Remvloeistof 6.50,- ?
Olie 45 euro?
Filter 13,-?

Remklauwen schoonmaken 2u arbeid A 60euro? ex materiaal...Slijtage aan waterpomp, slijtage aan nokkenassen enz... Prijs??

Reken jezelf rijk zou ik zeggen of is de krediet crisis zo erg? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan