koelvloeistof

LJC

Rookie
24 dec 2021
5
0
Beste ninja rijders, wie kan mij vertellen welke koelvloeistof ik het best kan gebruiken om het niveau op peil te brengen er zit nu groene vloeistof in maar weet niet van welk merk. boekje geeft aan A permanent type antifreeze gemixt op 50% en bevat ethyleen glycerol (tot - 35Graden beschermd)?
Maar ik weet niet welk merk of type ik nu moet bestellen. Wie heeft een goed advies? Heb zelf een Ninja van (ZX6R) 1998.
 
Ik wist het ook niet bij mijn motor. Heb toen alles afgetapt en opnieuw afgevuld met koelvloeistof voor aluminium motors. De rode bij de Action vandaan ;-)
Dan weet je zeker dat je het goede gebruikt en het kan zeker geen kwaad.
 
Ik heb daar eens een vraag over gesteld, ik zoek het voor je op

Gevonden.


Ik ben tot de conclusie gekomen dat je kleur bij kleur moet gooien en dat dan het merk niet uitmaakt (zolang je niet in Rusland of China zit)
 
Nee. Ik denk ook niet dat die speciaal voor motorfietsen in het schap bij de pomp staan. Je krijgt het idee van Fritessaus, mag het dan ineens nergens anders meer overheen omdat het fritessaus is. Ik gooi ook "scootâh" tweetaktolie in mijn mororfiets
 
Kroon heeft gewoon een soort die overal bij kan,( simpeller kan het niet) ik heb het al jaren in mijn boot,terwijl iedereen zegt je moet het om de paar jaar vervangen
Op boot forums wordt dit ook altijd gezegd,ik vul alleen bij als het nodig is en ik ververs nooit,enik heb in tientallen jaren er ook nog nooit ellende mee gehad
 
G11 is groen of blauw
G12 is roze
G12+ is wat paarsig
G13 is iets oranje/roze

Laatse mag je niet mixen.

Dus niet op de kleur afgaan..maar de specs checken.
Oat, silicaat houdend of juist niet etc.

Mixen kan ervoor zorgen dat je cavitatie in je alu krijgt... heb de gaten meegemaakt:)

En daarnaast zijn de duurdere ook beter in hun dopes qua levensduur

 
Kroon heeft gewoon een soort die overal bij kan,( simpeller kan het niet) ik heb het al jaren in mijn boot,terwijl iedereen zegt je moet het om de paar jaar vervangen
Op boot forums wordt dit ook altijd gezegd,ik vul alleen bij als het nodig is en ik ververs nooit,enik heb in tientallen jaren er ook nog nooit ellende mee gehad

In het service manual van motoren wordt aangegeven wanneer je kvs moet vervangen, zo ver ik weet is dit al zeker niet jaarlijks en kun je ook makkelijk nog wel wat uitstellen. Maar waarom zou je die paar tientjes zuinig doen eens in de 3-5 jaar? (tenzij je 20 motoren hebt en/of nooit rijdt).
En ja, er staan wel vaker voorschriften in die ietswat aan de voorzichtige kant zijn, maar vergeet niet dat koeling het belangrijkste aspect rond verbrandingsmotoren is en kvs echt wel kan verouderen/vervuilen.
Maar verder is het je eigen motor dus doe wat je wil.
 
In het service manual van motoren wordt aangegeven wanneer je kvs moet vervangen, zo ver ik weet is dit al zeker niet jaarlijks en kun je ook makkelijk nog wel wat uitstellen. Maar waarom zou je die paar tientjes zuinig doen eens in de 3-5 jaar? (tenzij je 20 motoren hebt en/of nooit rijdt).
En ja, er staan wel vaker voorschriften in die ietswat aan de voorzichtige kant zijn, maar vergeet niet dat koeling het belangrijkste aspect rond verbrandingsmotoren is en kvs echt wel kan verouderen/vervuilen.
Maar verder is het je eigen motor dus doe wat je wil.
Bij een boot waar ongeveer 40 liter in gaat wordt het wel ff een ander verhaal
 
Terug
Bovenaan Onderaan