Koelvloeistof

Srah1998

MF'er
4 nov 2021
157
52
Hallo!

Gisteren reed ik ter hoogte van eindhoven en stond stil met draaiende motor om mijn navigatie in te stellen. Dit duurde ongeveer 5 minuten. Samen met een vriend die op zijn eigen motor aan het rijden was.
We stonden naast elkaar op de motor nog geen halve meter. Na 5 minuten zie ik plosteling de tempratuurmeter bijna in het rood en het temp lampje ging al branden.
Ik heb een honda crosstourer 1200x en die geeft de tempratuur verdeeld over 5 blokjes.
4 stonden actief en de 5e in het rood knipperde al. Ik dacht dat het kwam omdat de motoren te dicht bij elkaar stonden maar achteraf leek me dit sterk. Eenmaal vertrokken zakte de tempratuur vrijwel direct het was maar 17 graden buiten.

vandaag het klepje open gemaakt waar de koelvloeistof meter en schenkdopje zich bevindt. Ik kan niks vloeibaars vinden en volgens mij is het kurk droog daarbinnen.

De monteur had 4 maanden geleden dit meegenomen bij zijn beurtje. Kan ik terug vinden op factuur. Nou ga ik er ook vanuit dat dit ook echt is gedaan.

Ik vroeg me af of iemand mij kan vertellen welke kleur erin moet want ik weet dat roze en blauw te koop zijn?
Nu ik helemaal niet kan zien wat er in heeft gezeten is dit dus een grote vraag voor mij.
Dan kan Ik in de gaten houden of het ergens lekt.
 
Ik heb de monteur even een app gestuurd hopelijk weet hij het nog.

Overigens ben ik wel bang dat dit ergens lekt want tot zover ik erin kan kijken kan ik geen druppel vloeistof vinden.
 
Overigens ben ik wel bang dat dit ergens lekt want tot zover ik erin kan kijken kan ik geen druppel vloeistof vinden.
Da's niet goed, mag helemaal niks verliezen. Misschien steenslag radiateur, of slangenklem niet goed vast?
Zou hem eerst eens weer normaal vullen tot max in koude toestand in reservoir. En uiteraard radiateur gevuld. Misschien heeft er lucht ingesloten gezeten wat er nu uit is. Gaan rijden, helemaal af laten koelen en kijken wat niveau in reservoir is. Dit moet op een bepaald moment gestabiliseerd zijn als alle lucht eruit is. Dan reservoir eventueel weer wat bijvullen tot max in koude toestand. Dan mag het niveau helemaal niet meer wijzigen.
 
Laatst bewerkt:
@Klikoo.
Thanks dus even voor mijn beeldvorming.
1. bij vullen tot max
2. rondje rijden
3. kijken of het niveau gestabiliseerd is.
4. zo niet weer bijvullen.
5. weer rijden
6. kijken of het op hetzelfde niveau.
7. als het niveau nog steeds niet hetzelfde is dan lekt het dus ergens.
 
Ja, zorg dat de radiateur normaal vol is. Dan in koude toestand zorgen dat het overloop reservoir tot max is gevuld, of tussen min en max. Motor normaal warm rijden. Koelvloeistof zet dan uit, het teveel gaat dan (tijdelijk) in de overloop. De motor koelt af, vloeistof krimpt weer. Wordt terug gezogen vanuit de overloop. Als alle lucht eruit is, moet het niveau in koude toestand altijd hetzelfde blijven. Zoniet, dan is er ergens een lek.

normaal is max voor warm en min voor koud.
veel doet het er allemaal niet toe want al wat er koud inzit is maar reserve, maar koud vullen tot max kan te vol zijn eens heel warm.
Ja, klopt wel enigzins. Maar ik doe het altijd in koude toestand tot max. Mocht het inderdaad eens een keer echt extreem warm worden, dan gaat het toch via de overloop naar buiten. Maar dat heb ik zelfs bij 35 graden nog niet meegemaakt, ook al blijven mijn ventilators draaien. En ik heb liever dan teveel als te weinig koelvloestof.
 
Even voor de duidelijkheid. Ik hoef alleen het resevoire te vullen toch? Of is er nog iets apart bij de radiator?

De monteur weet het niet meer. Hij geeft aan dat ik wel mengbare erin moet doen.
 
Er zit natuurlijk ergens een thermostaat die open gaat als het blok warm word.
Als onder de thermostaat ook de vloeistof af is geweest kan het zijn dat er lucht in het systeem zit.
Dus gewoon bijvullen waar je normaal vult.
Start gewoon de motor zonder te rijden en wacht een 10 minuten temperatuur stijgt thermostaat zal open gaan en vloeistof niveau zal zakken of nu gelijk blijven.
Zakt het dan weer bijvullen als je dit een keer of 2 doet moet lucht uit het systeem weg zijn.
 
bovenkant en zijkant van het resevoire.

Op de vorige video zie je dat hij het koelsysteem direct bijvult aan de linkerkant. Dat heb ik nog niet opengemaakt.....

Ik dacht de foto die ik nu stuur dat dat het punt is waar het allemaal in moet. Maar als het hier al leeg is dan moet het ook wel in het systeem leeg zijn ben ik bang
 

Bijlagen

  • IMG-20230829-WA0017.jpg
    IMG-20230829-WA0017.jpg
    188,3 KB · Weergaven: 2
  • IMG-20230829-WA0013.jpg
    IMG-20230829-WA0013.jpg
    179 KB · Weergaven: 2
Op de vorige video zie je dat hij het koelsysteem direct bijvult aan de linkerkant. Dat heb ik nog niet opengemaakt.....

Ik dacht de foto die ik nu stuur dat dat het punt is waar het allemaal in moet. Maar als het hier al leeg is dan moet het ook wel in het systeem leeg zijn ben ik bang
en wat zegt de beste man in de video op 40sec ???
 
Dat ik fout zit als ik denk dat ik het daar moet bijvullen🤣. Ik zal donderdag het hele systeem legen ( als er nog iets in zit) en dan met roze vloeistof opnieuw vullen. En dan maar eens kijken of ik het weer kwijtraak.
 
Ik zal donderdag het hele systeem legen ( als er nog iets in zit) en dan met roze vloeistof opnieuw vullen.
Probeer als het kan en makkelijk toegankelijk is, wat slangen los te halen. Ook bij het thermostaathuis en radiateur. Kan je makkelijk met tuinslang en schoon water eerst goed doorspoelen. Ik doe ook altijd hoger gelegen slangen losmaken als ik radiateur weer opnieuw vul. Heb je al meteen veel lucht eruit gedrukt met vullen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan