Koken tijdens de motorvakantie, hoe?

Tja ik ga eigenlijk gewoon meestal ergens eten. Voor een paar euro heb je een pizza, lasagne o.i.d.

Scheelt nogal wat bagage. Kost ietsje meer.

Wat eerder al gezegd is, als je op een krap budget op vakantie gaat, scheelt het nogal. Even een kort rekenvoorbeeldje (had ik nog niet gedaan, ben zelf ook benieuwd).

De kosten per dag, een reguliere dag, twee mensen met een tentje, twee motoren, en geen 5-sterren camping:

* Benzine: 2 x 250km, 500km, tegen 1:18, iets minder dan 28 liter, tegen pak 'm beet €1,25, totaal per dag: €35,-

* Camping: als je geen luxe nodig hebt, kan je campings vinden voor €10,- (bijvoorbeeld met de goedkope campinggids van de ANWB). Als je een willekeurige camping pakt, kan je zo op €15,- terechtkomen, daarvoor kan je bijna overal wel terecht.

* Ontbijt/lunch: je hebt de keuze om ergens wat te eten of simpele bolletjes of iets vergelijkbaars te beleggen met jam, chocopasta, etc. Iets wat een tijdje houdbaar is buiten de koeling. Ergens op een terrasje een broodje eten (meteen wat drinken er bij) en je bent per persoon €5,- kwijt. €10,- met z'n tweeën. Zo niet meer. Met houdbaar beleg en het halen van een paar bolletjes bij de supermarkt ben je een pak 'm beet €3,- kwijt, met z'n tweeën! Laten we het afronden op €5,-, dan hebben we er ook ontbijt bij.

* Avondeten: een beetje maaltijd kost toch wel €10,-. En dan nog een drankje er bij. Ben je met z'n tweeën alweer €25,- lichter. Bij de supermarkt heb je voor zo'n beetje €5,- wat ingredienten voor een hele ruime (en gezonde) maaltijd met z'n tweeën. Haal je er nog een lekker biertje bij, dan ronden we het voor het gemak af op €10,-, dan zal ook niemand meer zeggen dat ik het niet ruim genoeg heb gerekend.

* Overig: tussendoor wil je op een stop wel eens wat drinken. En 's-avonds op de camping een lekker biertje (of pak wijn :X). Dat scheelt niks tussen de verschillende kampeerders, laten we even €5,- per dag rekenen.

Goed, wat hebben we nu totaal bij elkaar, voor de twee mogelijkheden. De één doet een beetje z'n best hier en daar wat te besparen, de ander neemt het wat minder nauw, zonder al te veel te overdrijven.

Budget: 35 + 10 + 5 + 10 + 5 = €65,- per dag.
Onoplettend: 35 + 15 + 10 + 25 + 5 = €90,- per dag.

Dus "onoplettend" op vakantie gaan is dan bijna 40% duurder!

Met een beetje gemiddelde vakantie van 2 weken loopt het dan aardig op. €910,- tegenover €1280,-. Een besparing van €350,-. Ga je zoals wij nog een weekje langer, dan bespaar je alweer €525,-. Dat vind ik persoonlijk nogal een bedrag.

Het zal best per persoon verschillen hoeveel moeite je wilt doen, maar alleen het deel avondeten is al gauw een verschil van €15,- (à €20,-) per dag. En als je wel fatsoenlijk op vakantie wilt, maar zonder dat je naar lenen.nl wil surfen, is dit een erg effectieve manier om geld te besparen.

Ons bezinebrandertje kost wel een paar centen, maar is er in de eerste week al uit. En ik hoop dat het brandertje nog de nodige jaren mee zal gaan.
 
Ons bezinebrandertje kost wel een paar centen, maar is er in de eerste week al uit. En ik hoop dat het brandertje nog de nodige jaren mee zal gaan.

Bovendien, ook als je altijd uit eten gaat is een brandertje super om bij te hebben. Koffie zetten op de camping hoort er gewoon bij *O*

Als ik op vakantie ga is het een beetje een combinatie trouwens. Koken is niet alleen goedkoper, als je met een groep bent heeft het ook wel wat om iets op tafel (of in het gras..) te zetten :)
 
Bovendien, ook als je altijd uit eten gaat is een brandertje super om bij te hebben. Koffie zetten op de camping hoort er gewoon bij *O*


emo030013.jpg


:9~ Super in eenvoud en kwaliteit.
 
maar moet je wel weer meezeulen terwijl je in plaats daarvan een grotere EHBOset ofzo mee had kunnen nemen :+ of je moet een goldwing hebben? :? maar daar zit zo'n ding standaard in :?
 
ik ga op vakantie met de motor en neem mijn 1pits gasstel mee.
maar ik heb geen idee wat ik met 1 pit kan maken,los van wittebonen in tomatensaus.

is er ergens een soort kookboekje voor ,met ideeen??

ik kan totaal niet koken dus het er ook absoluut geen kijk op
Tadaaaa! ;) En er zijn ook kookboeken met eenpansgerechten te koop.
 
ik heb er een (een campingkookboek) van mn ouders uit Engeland vandaan gehad, staan leuke recepten in :9
 
Laatst bewerkt:
ik heb er een (een campingkookboek) van mn ouders uit Engeland vandaan gehad, staan leuke recepten in :9

Gooi er een paar in de groep zou ik zeggen :Y :Y

B.t.w. Zag op de website van de vrijbuiter iets wat verdacht lijkt op een msr dragonfly voor een prikkie.Zou iemand het kunnen bevestigen ? .Het tankje is wel van alu kleur.

Spasticus,
 
maar moet je wel weer meezeulen terwijl je in plaats daarvan een grotere EHBOset ofzo mee had kunnen nemen :+ of je moet een goldwing hebben? :? maar daar zit zo'n ding standaard in :?

Heb een kleine versie, ongeveer 10 bij Ø4cm. maakt 2 espresso kopjes. past altijd.
 
Ik ga komende zomer met Herman op motorvakantie.
Herman de Blijker wel te verstaan.
Koken is dan geen probleem. Hele filmploeg en catering rijd lekker achter ons aan. 's Ochtens staat ontbijtje al klaar _O-

Geen idee wie Herman is, maar zou het net zo leuk zijn als koken voor je tent?
 
Snelle maaltijd is voor mij:
rijst koken witte bonen in tomaten saus erbij en een blikje tonijn in de olie
roeren klaar.

Het ziet er niet uit maar smaakt best oké.

Mzzl Muppet
 
Ergens tegen het eind van de middag halen:

groente uit de diepvries (een zak ofzo) en vlees. Door de diepvriesgroentezak kun je als het warm is het vlees lang genoeg koel houden.

Pakje gezeefde tomaten halen, macaroni ofzo erbij en klaar :9

Of gewoon rijstsalade met feta enzo:

Rijst koken en ondertussen in stukjes snijden: Feta, tomaatjes, uitje, paprika, olijf, etc.
Erdoorheen roeren en voila :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan