Kokende motor Intruder VS750

Aze

MF veteraan
25 mrt 2007
1.800
49
Leeuwarden
Afgelopen week stond ik na een dikke 60km ineens met een kokende motor. Bij thuiskomt het verloren koelvloeistof weer aangevuld en er miste niet eens zo veel uit, dus daar lag het (helaas) niet aan. Na het vullen de motor gestart (zonder radiatordop) en er komt dan 1 grote luchtbel maar daarna blijft het koelvloeistof peil angstvallig stil staan. Dit gebeurt dus elke keer bij het starten, 1 luchtbel en daarna niets dus ik denk een kapotte waterpomp, wat denken jullie. Een niet of slecht functionerende koelvin-sensor of thermostaat zou pas veel later leiden tot een kokende motor dunkt me.
 
Afgelopen week stond ik na een dikke 60km ineens met een kokende motor. Bij thuiskomt het verloren koelvloeistof weer aangevuld en er miste niet eens zo veel uit, dus daar lag het (helaas) niet aan. Na het vullen de motor gestart (zonder radiatordop) en er komt dan 1 grote luchtbel maar daarna blijft het koelvloeistof peil angstvallig stil staan. Dit gebeurt dus elke keer bij het starten, 1 luchtbel en daarna niets dus ik denk een kapotte waterpomp, wat denken jullie. Een niet of slecht functionerende koelvin-sensor of thermostaat zou pas veel later leiden tot een kokende motor dunkt me.

Als er keer op keer weer een luchtbel komt zit er blijkbaar nog steeds lucht in. Dat moet er eerst uit voordat je verder kan kijken. Als er lucht in de pomp zit pompt hij ook niet.
 
Zit me net te bedenken dat de waterpomp mechanisch wordt aangedreven en dus de kans klein is dat deze stuk is. Al kan dat natuurlijk wel.

Het hele systeem is leeg geweest dus dat van die lucht klinkt logisch. Maar nogmaals hoe kan ik dit systeem ontluchten.
 
Laatst bewerkt:
Op gevoel gooide hij er best veel vloeistof uit (viel achteraf mee) en dat siste aardig. Terugdenkend kan dit natuurlijk ook komen doordat dit langs hete delen van het blok liep. Na het uitzetten van de motor was dit ook relatief snel afgelopen. Tenminste als ik dit vergelijk met mijn Honda waar ik dit ook een keer mee heb gehad. Die siste nog wel even door.
 
Op gevoel gooide hij er best veel vloeistof uit (viel achteraf mee) en dat siste aardig. Terugdenkend kan dit natuurlijk ook komen doordat dit langs hete delen van het blok liep. Na het uitzetten van de motor was dit ook relatief snel afgelopen. Tenminste als ik dit vergelijk met mijn Honda waar ik dit ook een keer mee heb gehad. Die siste nog wel even door.
dus hij gooide ER vloeistof uit.

WAARUIT @#$%?
 
Laatst bewerkt:
Ok ga ik die vervangen want heb nog wel een andere liggen. Maar hoe moet ik dit zien dan..??

Kun je waarschijnlijk niet goed zien. In je dop zit een mechanisme dat bij een bepaalde (te hoge-) druk open gaat. Als alles in orde is zou die niet open mogen gaan. Doet die dat wel, dan is of wel het mechanisme stuk, of de druk wordt te hoog.
 
Kun je waarschijnlijk niet goed zien. In je dop zit een mechanisme dat bij een bepaalde (te hoge-) druk open gaat. Als alles in orde is zou die niet open mogen gaan. Doet die dat wel, dan is of wel het mechanisme stuk, of de druk wordt te hoog.

Ok thanks... dus als ik het goed begrijp dan komt door de defecte dop het hele systeem niet eens op druk waardoor de koelvin-sensor, thermostaat en expansievat hun functie verliezen.

Top ga ik dat eerst doen.

.
 
Laatst bewerkt:
Mijn zoontje van drie zingt steeds: "het is zooomer, het is zomer, er is helemaal geen wolkje aan de lucht". Ik moet daar altijd aan denken als de vragen over defecte koelsystemen komen.
Net als op de eerste lentedag, dan zijn er de startproblemen. :+
 
Als je de dop uit de radiateur eraf laat kun je duidelijk zien of de vloeistof goed rond gepompt word.
lucht krijg je eruit door het ontluchtingsschroefje in je frame eruit te draaien.
deze zit meestal vast gerot, dan kun je de lucht er nog uit krijgen door in de slangen te knijpen...

stomme vraag....maar wat voor olie heb je in je blok ?
Ik heb namelijk ook een vs gehad die zonder aanleiding ging koken....achteraf kwam dit door verkeerde olie in het blok.
ik heb de olie vervangen en het probleem was over
 
Terug
Bovenaan Onderaan