kokende radiator

shadowboy

MF'er
19 jul 2006
35
0
Landen
heb een probleem met de koeling van mijn shadow 700.
Heb shadow tweedehans gekocht. Tijdens de twee eerste ritten niks abnormaal opgemerkt wat betreft temperatuur. Tijdens de hete dagen in juli,merkte ik dat de naald van mijn temp.meter vooraan in het rood stond. Wanneer de motor minder belast werd ,keerde deze terug in het normale gebied. Ik verwijderde de waterdarm van de radiator,en zag dat er weinig koelvloeistof uitliep. Ik heb de radiator dan gespoeld met water. Terug vloeistof in het systeem gegoten. Motor gestard,en al snel begon de vloeistof in de radiator te koken. Nochtans bleef de naald op de temperatuurmeter in het midden staan. Motor naar hersteller gedaan. Eerst hebben ze daar de voeler vervangen.Terug geprobeerd,en al snel kookte de vloeistof terug in de radiator. Wat zou hiet het probleem kunnen zijn????????
 
Dit heb ik ook wel 's gehad bij een FZR1000 van een kennis van me.

De aansluiting van de radiatordop was kapot waardoor deze niet goed meer afsloot.

Hierdoor kon het koelsysteem geen druk opbouwen, en hierdoor komt het kookpunt van de koelvloeistof veel lager te liggen waardoor deze na een korte tijd al begon te koken en al z'n koelvloeistof eruit kotste.

Dus ik zou zeggen: kijk 's of het systeem wel op druk komt, want het lijkt erop dat dit bij jou niet gebeurd.
 
rene

Ik denk dat je het probleem ondekt hebt. Toen ik belde om te horen of men motor hersteld was,deelde men mij mee dat een nieuwe stop niet meer te verkrijgen was.Maar ik wist niet wat dit inhield.Hoe kan dit dan wel opgelost worden,indien men geen stop vindt????Een nieuwe radiator?????
 
Raar; die dop is toch wel het EERSTE dat zelfs een gemiddelde amateur zou wantrouwen/checken?

Ook bijna onvoorstelbaar dat er niet aan zo'n dop valt te komen, er bestaan vast geen 100 typen van. Misschien is er alleen maar gekeken/gevraagd bij 1 officële importeur en niet met opgaaf van maten bij "overige vakhandel" te rade gegaan.
 
Bij auto's zijn er een stuk of 10 drukdopvarianten als het om de aansluiting gaat. Bij motoren zijn er volgens mij alleen maar die, die je een halve slag moet draaien. Daar zijn er schat ik een stuk of 3 van. En waarschijnlijk zit er ook nog verschil in veerdruk. Dus dat valt wel mee. Een drukdop van een ander type motor die past moet vast wel te vinden zijn.
Maar het is inderdaad wel heel raar dat ze dat niet eerst gecontroleerd hebben en dat die dop niet verkrijgbaar is!
 
Ik denk aan twee oorzaken.

1 De waterpomp is kaduuk.
2 Lekke koppakking.

Laatste lijkt mij meest waarschijnlijk. Vorige eigenaar zal dat geweten hebben en gedacht weg met dat ding.

Of de dop er wel of niet opzit, maakt voor de temp. niet uit. De dop zal op overdruk open gaan afhankelijk van het type tussen de 0.9 en 1.2 bar.

Een goed funtionerende motor bouwt niet meer druk op dan tussen de 0.3 en 0.6 bar. Zit er geen dop op dan blaast ie het er makkelijk uit en dat is lastig.

Bij moderne motoren ,na 2000, kunnen de temp. iets hoger liggen. Maar van die van jouw niet.
 
Water komt niet in olie.
ventilator slaat niet aan,maar nu is de voeler vervangen bij de motorhandel,maar ik weet ni of hij aanslaat,heb hem zelf nog ni geprobeerd want staat nog bij repareur.
 
of ze het bij de repareur in orde krijgen weet ik nog ni,met die feestdag in de week heb ik na het vervangen van de voeler,en het nieuws dat ze er geen stop op vonden,niks meer gehoord. Ik veronderstel dat ze morgen verder gaan zoeken jongens. Toch al bedankt voor de vele reacties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan