Kolomboormachine, maar welke?

Jan ARTC132

MF veteraan
11 dec 2010
1.869
173
Haarlemmermeer
Ik ben van plan om begin volgend jaar een kolomboormachine aan te schaffen, maar ik ben er nog niet uit welke.
De bedoeling is deze zowel voor hout als metaal te kunnen gebruiken.
Waar moet ik op letten qua toerentallen, uitslag, vermogen, opname, opties? Welk merk / type komt in aanmerking?
Het moet voor mij degelijke kwaliteit zijn, maar het allerbeste is boven budget.

Dezelfde zoektocht ben ik ook begonnen op een houtbewerkersforum. Daar kwamen o.a. al de merken Contimac, Ixion en Flott naar boven als goed. Dit zou dan een zoektocht worden naar een tweedehands machine.
Zelf heb ik een budget in gedachten van ca. 5 a 600 euro. Een nieuwe Huvema is ook nog een optie, maar deze schijnt kwalitatief wel iets onder de andere merken te zitten.

Graag hoor ik jullie ervaringen en tips.
 
het is leuk dat je hout en staal wilt boren maar aan wat voor maten denk je? de maat die je wilt boren is enorm belangrijk voor het model wat je koopt.
wat voor afmetingen hebben de materialen die je wilt bewerken en wat is de grootste afstand tot de dichtstbijzijnde rand van het object? dat is nogal bepalen voor hoe groot de machine moet worden.
wil je ook kunnen vrezen met de machine want dit stelt veel hogere eisen aan de spindelgeleiding.
zoek je een tafelmodel of een vrijstaande? heb je de beschikking over 380V of ben je gelimiteerd tot 220V? wil je snel kunnen omstellen van toerental (tandwiel of vario aandrijving) of vind je het niet erg om elke keer op een trapje te klimmen om de v-snaren op een andere poelie te zetten? wil je onder een hoek kunnen boren of alleen maar perfect haaks (verdraaibare tafel)?
wil je een automatische diepte aandrijving of vind je handwerk niet erg?
oftewel bepaal je gebruik en zoek daar de machine bij
 
Zelf heb ik een oldschool staande kolomboor voor 275 euro incl. kop en echte Jacob 100 kruistafel gekocht.

Later nog een andere HBM kop gehaald (1-16mm),
220v (ouderwetsch) 3/4pk geschikt tot 16mm metaal. Instelbaar met snaren. Door mijzelf voorzien van een digitale snelheidsmeter en werklicht.

Voor echt netjes boren (helicoils in nokkenas lagerschelpen) goed kunnen gebruiken. Niet 100% spelingvrij naarmate je de boorkop verder naar beneden drukt, maar een goede centerpoint is sowieso nodig bij metaal.

Word lang niet genoeg gebruikt maar doe hem ook niet weg.
 
Zo, goede punten om over na te denken. Bedankt.

Ik heb de beschikking over 380V in mijn nieuwe huis. Ik moet nog wel even kijken wat voor zekeringen overal achter zitten, zo nauwkeurig heb ik daar nog niet naar gekeken.

Wat ik er precies mee wil boren qua maten kan ik zo niet zeggen... Ik wil meubels maken en ik sleutel een beetje aan motoren.

De voorkeur gaat uit naar een tafelmodel. Frezen lijkt mij in eerste instantie niet aan de orde, maar ik heb wel eens naar de freesmachines van HBM zitten kijken. Alleen heb ik mijn twijfels bij de kwaliteit van HBM. Zit ik ernaast en zijn die freesmachines wel behoorlijk?
Dan kan ik nog overwegen om twee verschillende machines aan te schaffen (hoeft dan niet tegelijk): een kolomboor voor hout en een bovenfrees voor metaal...

Contimac
Huvema

Hier al even 2 voorbeelden die ik tegenkwam.
 
Laatst bewerkt:
Die Contimac heb ik al een paar jaar en mishandel hem behoorlijk voor boorwerk in staal en hout maar het lagerwerk wat er in zit is niet geschikt voor freeswerk ( trouwens geen enkele boorkolom kan daar tegen )
Bij een volledige uitlading van de boorkop is er nauwelijks speling ( veel minder dan bij de HBM gevallen )
Een punt wat je in de gaten moet houden als je met een gatenboor/trommelzaag gaat gebruiken zet er dan wel een boorkop in die met een tandkrans werkt die snelspanners/handspankoppen lopen muurvast en zijn haast niet meer los te krijgen ben ik helaas achter gekomen

Boorkolom staat links op de foto , rechts is een HBM 20 frees een vroeg exemplaar welke met een zwakke gelijkstroom motor was uitgerust daar zit ondertussen een beter exemplaar ingebouwd maar het blijft een hobby machine

p1010038.jpg


Je ziet dat ik met van alles bezig bent onder andere een injectie blok de bedrading aanpassen om het een wat oudere Guzzi te kunnen gebruiken
 
Die Contimac heb ik al een paar jaar en mishandel hem behoorlijk voor boorwerk in staal en hout maar het lagerwerk wat er in zit is niet geschikt voor freeswerk ( trouwens geen enkele boorkolom kan daar tegen )
Bij een volledige uitlading van de boorkop is er nauwelijks speling ( veel minder dan bij de HBM gevallen )
Een punt wat je in de gaten moet houden als je met een gatenboor/trommelzaag gaat gebruiken zet er dan wel een boorkop in die met een tandkrans werkt die snelspanners/handspankoppen lopen muurvast en zijn haast niet meer los te krijgen ben ik helaas achter gekomen

Boorkolom staat links op de foto , rechts is een HBM 20 frees een vroeg exemplaar welke met een zwakke gelijkstroom motor was uitgerust daar zit ondertussen een beter exemplaar ingebouwd maar het blijft een hobby machine

[afbeelding]

Je ziet dat ik met van alles bezig bent onder andere een injectie blok de bedrading aanpassen om het een wat oudere Guzzi te kunnen gebruiken
Wat je zegt over de boorkop met een gatzaag,dat heb ik ook meegemaakt.Zowat de duurste boorkop die er is zat muurvast na een boorklus die wat lastig ging.Schijnt te komen door de zeskant van zo'n gatzaag,daar houd de boorkop niet van.

Fraai uitzicht heb je trouwens...
Waar moet de draaibank straks komen staan? :+
 
koop niet te klein , en met een conische gedeelte zo dat je
de boorkop kan wisselen voor boren met een conische achterkant,
dat bespaart ook weer ruimte
boorvrees machine is ook maar voor heel licht vrees werk,
en o zo gemakkelijk , en met deze ook koop niet te klein,
van die kleinen wordt vaak meer gevraagd dan ze aan kunnen
neen de tijd om te zoeken er komt genoeg langs op mp
ik heb een boorvrees UWM 40A uit 1996 op kracht conische 4 ik wil zeker geen kleinere,
en een kolomboor de kleinste van huvema 1986 met een zwaardere motor wat de originele
motor is maar een zwak ding voor klein pruts werk is zo een kleine kolom wel mooi,
gemakkelijk te verplaatsen
dus koop 2 een kleine en een grote :)
 
Laatst bewerkt:
En zorg dat het bed (dat deel waar het werkstuk op komt te liggen) voorzien is van T-sleuven zodat je het werkstuk makkelijk vast kan klemmen. Een flinke boor die vastslaat trekt het werkstuk gegarandeerd uit je handen vandaan (met alle risco's van dien....).
 
Contimac heeft een MC2 conus ( ik eb er een snelspanner bij kan dus makkelijk wisselen als dat nodig is .
Tafel heeft vier T-sleuven van 10mm
Brobeer als je hem nog niet hebt er gelijk een boorklem ( zie je op de foto staan) erbij te kopen ..


Texoot kan er naast daar staan nu nog een stelling kast maar die makkelijk ergens anders neer te zetten.
Draaibank op een gelijk onderstel als waar de kolom op staat is er gelijk berg ruimte er onder voor het nodige hulp stukken :)
 
Laatst bewerkt:
Zo, goede punten om over na te denken. Bedankt.

Ik heb de beschikking over 380V in mijn nieuwe huis. Ik moet nog wel even kijken wat voor zekeringen overal achter zitten, zo nauwkeurig heb ik daar nog niet naar gekeken.

Wat ik er precies mee wil boren qua maten kan ik zo niet zeggen... Ik wil meubels maken en ik sleutel een beetje aan motoren.

De voorkeur gaat uit naar een tafelmodel. Frezen lijkt mij in eerste instantie niet aan de orde, maar ik heb wel eens naar de freesmachines van HBM zitten kijken. Alleen heb ik mijn twijfels bij de kwaliteit van HBM. Zit ik ernaast en zijn die freesmachines wel behoorlijk?
Dan kan ik nog overwegen om twee verschillende machines aan te schaffen (hoeft dan niet tegelijk): een kolomboor voor hout en een bovenfrees voor metaal...

Contimac
Huvema

Hier al even 2 voorbeelden die ik tegenkwam.

als je in die prijsklasse zit te zoeken
kijk hier eens
Bohrmaschinen f. Metall - HOLZMANN Maschinen GmbH
 
Probeer een oude te scoren, en zo groot/zwaar mogelijk.
Beter een beetje extra als net te kort komen.

Heb er zelf 1'tje van een boer overgenomen met een ruildealtje..
Had arbo controle gehad en uiteraard was dat "oude ding" niet veilig.

Die verslijt ik nooit meer :) :)
 
Heb gewoon een echte Ferm uit Genemuiden.
Staat op een metalen kast die ik weer kreeg en als te echt groot moet zijn dan ga ik naar een ander.
Maar wanneer komt dat voor echt groot boren?
Maar tot een mm of 18 lukt het meestal wel.
 
Heb zelf ook een ferm fm 16 wat ik daar al mee geboord is veel heb fijn ding 2 de hans gekocht en mis niks sterk en tot 16 mm daarna komen de Bi-metalen gatenzagen

kom niets te kort maar een goede kruistafel erbij is wel fijn alleen als de metaal frees
te veel vibreert komt het conische gedeelte eruit vallen dat heel irritant
full
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf ook een ferm fm 16 wat ik daar al mee geboord is veel heb fijn ding 2 de hans gekocht en mis niks sterk en tot 16 mm daarna komen de Bi-metalen gatenzagen

kom niets te kort maar een goede kruistafel erbij is wel fijn alleen als de metaal frees
te veel vibreert komt het conische gedeelte eruit vallen dat heel irritant [afbeelding]


Boerensmid oplossing is de conussen goed ontvetten en er met een krijtje overeen krijten voor meer grip.
Meestal helpt dit een flinke tijd, en anders is het teveel slijtage.
 
Schuren zal inderdaad iets helpen.
Eigenlijk moet je de heuvels eraf halen. Desnoods met grover geweld. Uitstekende beschadigingen kun je er gerust afhalen met een vijl.

Liever op deze plaats een plat kantje dan een uitstekend deel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan