Komt jouw motor ook lastig in zijn neutraal?

Umop3p1sdn

MF veteraan
17 mrt 2021
2.173
1.566
Ik merk dat mijn motor alleen bij rustig rijden en als ik hem uit zet makkelijk in zijn neutraal kan zetten.

Vaak zet ik hem dus ook uit en dan pas in zijn neutraal als ik ga parkeren. Van zijn 2 naar neutraal werkt altijd;)

Wat is jouw truukje?

Ik heb een FJ1200 uit 91
30 jaar oud dus. Schakeld verder heerlijk en rijd soepel.
 
Bij stilstand staat de uitgaande as (die waar het kettingwiel op zit) stil. Beweeg je de motor een klein beetje heen en weer schakelt hij makkelijker.


iu


De kans dat de dogs van de tandwielen goed uitlijnen is gewoon groter met draaiende assen.

grtz,

Cees
geldt alleen bij in versnelling zetten of van versnelling veranderen.
om in neutraal te zetten moeten er geen dogs uitllijnen.
 
Ja mijn SV gaat ook lastig in z'n neutraal. Mogen nieuwe koppelingsplaten in denk ik. Maar al rollend van 2 in neutraal lukt eigenlijk altijd dus het went.
De circuitfiets gaat ook niet heel soepel in neutraal en dat komt door een koppelingshendel met een andere overbrenging waardoor hij makkelijker te bedienen is. Anders blaas ik mijn onderarm op in een sessie van 20 minuten.... en nee ik heb geen slappe onderarmen.
Verder boeit neutraal voor een circuitfiets natuurlijk veel minder
 
Nooit problemen mee, maar ik stamp ook die hele tering bak aan gort als die niet doet wat ik wil :+.
Graag even een linkje naar dit bericht mocht je ooit je motor hier te koop aanbieden ;)

Ik heb ook met verschillende motoren dit “probleem” gehad. Olie had hier zeker invloed op. Ander merk, andere viscositeit en ook hoe lang de wissel was geleden. Verse olie ging bijna altijd een tijdje beter.
Na tig jaar en wat fietsen verder, heb ik het geaccepteerd als een karaktereigenschap van veel motoren.
 
Ik heb toch aardig wat motoren in mijn bezit gehad,bij een enkele gebeurde het wel eens dat het in z,n neutraal zetten niet lukte.
Maar bij geen enkele was het een langdurig probleem, zowel bij een droge of natte koppeling, cardan of ketting aangedreven.
 
Heb je wel gelijk in. Als je fiets moeilijk in neutraal wilt moet dat in principe op te lossen zijn. Af fabriek gaat het ook goed (of zijn er fietsen die dan al KAK zijn).
Ik weet bij mijn fietsen waar het aan ligt en kan er mee leven, de straatfiets wordt sowieso wat meer als verbruiksartikel gezien dan de circuitfiets, dus het oplossen heeft dan niet de hoogste prioriteit. Bij de circuitfiets is het gewoon een afweging, en dan staat "gemakkelijk in neutraal" niet bovenaan de lijst en een "goed bedienbare koppeling" wel.
 
M'n RZ350 gaat soms wat lastig in zijn vrij als ik stilsta bedenk ik me net, gaat over een tijdje toch open om wat pakkingen en seals te vervangen kan ik gelijk kijken wat ik tegen kom als oorzaak. De slave kan het iig al niet zijn.:P
 

Modbreak:

dit hoeft niet in een aparte reply, en dit kan prima via een PM, of anders in het techcafetopic..

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan