Komt motor op bedrijfstemperatuur met deze kou?

www.conrad.nl Je kunt hier kant en klare setjes bestellen. Je moet ze nog wel zelf in een behuizing stoppen. Sommige setjes moet je zelf in elkaar zetten. Een kant en klare module is bestelnr. 19 21 39-08(27,95 euro). Een andere zelf in elkaar te zetten en mooier is bestelnr. 11 54 52-08( 21,50 euro) Zoek maar op op de site.

De sensor kun je relatief eenvoudig in de olie aftapplug bevestigen(gaatje boren sensor erin en afkitten)

Succes
 
Laatst bewerkt:
@bobbel: he, dat is gek...dan lieg ik in commissie
Nee hoor, sludge is inderdaad meestal het gevolg van korte koude ritten en / of binnengesijpeld vocht. Da's juist de reden van mijn verbazing, vooral omdat ik er met woonwerk (20 km enkele reis) nooit zichtbaar last van heb gehad. Blijkbaar zijn er nog meer oorzaken voor sludge, misschien rijden op grote hoogtes (berg-passen??).
 
Sludge kan ook ontstaan door een lekkende/doorzwetende koppakking.... Als je rijgedrag niet veranderd is en je nu toch opeens mayo krijgt is het misschien zinvol de boel eens door te lopen?

Ik rijd ook elke dag ongeveer 20 kilometer enkele reis. Na ongeveer 8 a 10 km voel je dat de motor beter gaat lopen. Dan pas ga ik boven de 4000 toeren rijden....
Het zal wel iets afhangen van de cylinderinhoud en het type motor (lucht- of watergekoeld) maar ik schat dat je toch zo'n 10 kilometer moet rijden voor de motor op bedrijfstemperatuur is. Dat zal iets minder zijn bij warm weer.
 
echt warmrijden doe ik eigenlijk niet, te gehaast voor, of vertrek altijd te laat.
houd m dan beneden de 6000 rpm eerste kilometertjes.
Zal wel onverstandig zijn maar heb nog nooit problemen gehad, komen ze toch, heb ik weer s wat te sleutelen.
 
Brrrrrrr.... Het was frisjes vanmorgen.

Iemand wees mij erop dat zijn motor niet op bedrijfstemperatuur kwam vanmorgen. Hij heeft een meterje, ik niet. Wat zijn jullie ervaringen?

Groeten,
Martijn

Zou normaal gesproken geen probleem moeten zijn, zeker niet bij een vloeistofgekoeld blok. Daar heb je tenslotte een thermostaat voor.

Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod, de warmteproductie van je blok veranderd niet, de startemperatruur van het motorblok echter wel, terwijl hij ook makkelijker warmte afgeeft aan de omgeving doordat het kouder is. er is dus meer energie nodig om hem op te warmen tot bedrijfstemperatuur.

Dat bij elkaar opgeteld geeft dus aan dat het kan inderdaad weleens iets langer duren voor de meter aangeeft dat ie op temperatuur is. Maar uiteindelijk haalt dat blok echt wel zijn normale bedrijfstemperatuur.
Afplakken van een radiator zou niet nodig moeten zijn, tenzij de thermostaat natuurlijk niet helemaal afdicht of gewoon stuk is....

ZXR
 
Sludge kan ook ontstaan door een lekkende/doorzwetende koppakking.... Als je rijgedrag niet veranderd is en je nu toch opeens mayo krijgt is het misschien zinvol de boel eens door te lopen?
Het betreft hier mijn luchtgekoelde dry-sump Buell, koppakkingen in orde en (dus) ook geen koelsysteem dat vocht naar binnen kan blazen of zo. Na olie wissel in mei na de vakantie geen sludge meer gezien. Ik had op een BMW GS (wet-sump) ook dit verschijnsel na een zomerse vakantie-trip. Eigenaardig onlogisch allemaal. Heel misschien gebeurt het als je een bergpas oprijdt, in de Franse alpen en Dolomieten was het beneden ruim 20 graden warmer dan boven. Maar dan nog zou snel neerslaand vocht in de lucht direct moeten verdampen in de hete motor. Toch?

Opwarmen doe ik alleen tijdens rijden (gaat vlugger en ik vermoed ook "natuurlijker" dan 'm minutenlang stationair te laten draaien), de eerste paar km voel je gewoon dat-ie nog niet zo hard wil, na paar kilometer gaat het beter. Nog voor ik op werk ben is-ie echt door en door warm, zelfs als het vriest. Als ik op de (watergekoelde) Africa Twin ga merk ik minder dat-ie nog koud is, maar doe het ook maar kalm aan in het begin.
 
Laatst bewerkt:
sommige motoren hebben hun koelvloeistofsensor ook semi of helemaal in de rijwind zitten.. dan lijkt het net of je motor niet op temperatuur komt maar dan is dat wel.
 
Kun je mij vertellen waar je die dan besteld? Bij de bmw-dealer vragen ze 135 euro voor dat ding....

http://www.vanharten.nl/site/specialparts_detail.php?id=26
Gewoon bij de Hein Gericke, Louis, Motozoom, veel motorzaken:
OilTemperatureGaugeRR.jpg

Die van mij kostte €52,50 bij Hein Gericke, verschilt per motor (de uitvoering ook). Gewoon in je olievulopening schroeven ipv je vuldop. Als je die makkelijk vanuit je zadel kunt zien. En schrikken hoe lang het duurt en hoe laag het blijft bij flinke regen.
 
Opwarmen doe ik alleen tijdens rijden (gaat vlugger en ik vermoed ook "natuurlijker" dan 'm minutenlang stationair te laten draaien), de eerste paar km voel je gewoon dat-ie nog niet zo hard wil, na paar kilometer gaat het beter. Nog voor ik op werk ben is-ie echt door en door warm, zelfs als het vriest. Als ik op de (watergekoelde) Africa Twin ga merk ik minder dat-ie nog koud is, maar doe het ook maar kalm aan in het begin.
Stationair opwarmen lukt niet, en is nog slecht voor je blok ook. Gewoon ff de olie rond laten pompen en 'm ff wakker laten worden (ik ga als ik 's ochtend wakker word ook niet gelijk lopen of rennen) en dan gewoon rustig warm rijden, rustig schakelen en tot maximaal de helft van je toerengebied en niet flink het gas erop.
 
Geen last van :) (lucht & olie gekoeld)
Blok is gewoon heet, olie lijkt goed vloeibaar en oliekoeler is ook lekker warm :)
 
Gewoon bij de Hein Gericke, Louis, Motozoom, veel motorzaken:
(Afbeelding)
Die van mij kostte €52,50 bij Hein Gericke, verschilt per motor (de uitvoering ook). Gewoon in je olievulopening schroeven ipv je vuldop. Als je die makkelijk vanuit je zadel kunt zien. En schrikken hoe lang het duurt en hoe laag het blijft bij flinke regen.



Meten is weten!! Ik heb er sinds kort ook zo'n termometer op zitten, en je staat er echt versteld van hoelang het duurt voordat ie op temperatuur is.
Radiator afplakken heeft idd weinig nut, ivm de temostaat. (
bij een vloeistof gekoelde fiets dan).
De oliekoeler afplakken daar in tegen wel, want daar zit 9 van de 10 keer geen termostaat tussen.
Als ik 's morgens naar mijn werk rij, dan ben ik genoodzaakt om rustig te rijden, omdat ik steeds files tegenkom, maar dan nog duurt het erg lang voordat ie warm wordt met deze temperaturen.
 
De bron van het warm worden is natuurlijk de verbrandingskamer. Ik denk dat bij koud weer de motor meer zuurstof krijgt, beter gaat lopen en meer verbrand > dus meer warmte wordt ontwikkeld dan in de zomer. Zal uiteindelijk zeer weinig schelen wanneer een motor op bedrijfs temp. is....
Dat hij met regen minder warm wordt wil ik ook wel proberen te verklaren; vocht mengt zich met je mengsel waardoor het verbrandings proces inwendig wordt gekoeld, dit houdt motor temp. lager (ook handig tegen detonatie :) ).
 
motor komt wel op bedrijfstempratuur aleen is de voeler van je meter verkeerd geplaatst en komt deze bijna niet in beweging
is niet bij alle motoren zo
 
AHH, okee. Ik zag net op het cannetje olie half-synteet van mijn auto staan : voorkomt black-sludge......verkooppraatje?

Maar belangrijker is: is het schadelijk? en zo ja...hoe voorkom je het (zoveel mogelijk).

Ik heb op de site gekeken van conrad....maar haak ff af....te technisch voor mij....
 
¿Que? :? Waaruit maak je op dat dit mijn eerste winter is? En waarom moet je zo huilen?
uit jou vraag.......
Brrrrrrr.... Het was frisjes vanmorgen.

Iemand wees mij erop dat zijn motor niet op bedrijfstemperatuur kwam vanmorgen. Hij heeft een meterje, ik niet. Wat zijn jullie ervaringen?

Groeten,
Martijn
huil omdat het normaal is dat je werk temp later opgang komt, en het is niet eens zo koud op het moment.
 
Terug
Bovenaan Onderaan