G'XER FIGHTER
Die hard MF'er
Niet uitgaan van de koelvloeistoftemperatuur maar van de olietemp. Heb je deze niet dan kun je deze redelijk goedkoop bestellen via condrad. Als je olie op temperatuur is kun je het gas open draaien.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Nee hoor, sludge is inderdaad meestal het gevolg van korte koude ritten en / of binnengesijpeld vocht. Da's juist de reden van mijn verbazing, vooral omdat ik er met woonwerk (20 km enkele reis) nooit zichtbaar last van heb gehad. Blijkbaar zijn er nog meer oorzaken voor sludge, misschien rijden op grote hoogtes (berg-passen??).@bobbel: he, dat is gek...dan lieg ik in commissie
Brrrrrrr.... Het was frisjes vanmorgen.
Iemand wees mij erop dat zijn motor niet op bedrijfstemperatuur kwam vanmorgen. Hij heeft een meterje, ik niet. Wat zijn jullie ervaringen?
Groeten,
Martijn
Het betreft hier mijn luchtgekoelde dry-sump Buell, koppakkingen in orde en (dus) ook geen koelsysteem dat vocht naar binnen kan blazen of zo. Na olie wissel in mei na de vakantie geen sludge meer gezien. Ik had op een BMW GS (wet-sump) ook dit verschijnsel na een zomerse vakantie-trip. Eigenaardig onlogisch allemaal. Heel misschien gebeurt het als je een bergpas oprijdt, in de Franse alpen en Dolomieten was het beneden ruim 20 graden warmer dan boven. Maar dan nog zou snel neerslaand vocht in de lucht direct moeten verdampen in de hete motor. Toch?Sludge kan ook ontstaan door een lekkende/doorzwetende koppakking.... Als je rijgedrag niet veranderd is en je nu toch opeens mayo krijgt is het misschien zinvol de boel eens door te lopen?
Gewoon bij de Hein Gericke, Louis, Motozoom, veel motorzaken:Kun je mij vertellen waar je die dan besteld? Bij de bmw-dealer vragen ze 135 euro voor dat ding....
http/www.vanharten.nl/site/specialparts_detail.php?id=26
Stationair opwarmen lukt niet, en is nog slecht voor je blok ook. Gewoon ff de olie rond laten pompen en 'm ff wakker laten worden (ik ga als ik 's ochtend wakker word ook niet gelijk lopen of rennen) en dan gewoon rustig warm rijden, rustig schakelen en tot maximaal de helft van je toerengebied en niet flink het gas erop.Opwarmen doe ik alleen tijdens rijden (gaat vlugger en ik vermoed ook "natuurlijker" dan 'm minutenlang stationair te laten draaien), de eerste paar km voel je gewoon dat-ie nog niet zo hard wil, na paar kilometer gaat het beter. Nog voor ik op werk ben is-ie echt door en door warm, zelfs als het vriest. Als ik op de (watergekoelde) Africa Twin ga merk ik minder dat-ie nog koud is, maar doe het ook maar kalm aan in het begin.
echt warmrijden doe ik eigenlijk niet, te gehaast voor, of vertrek altijd te laat.
houd m dan beneden de 6000 rpm eerste kilometertjes.
Zal wel onverstandig zijn maar heb nog nooit problemen gehad, komen ze toch, heb ik weer s wat te sleutelen.
Gewoon bij de Hein Gericke, Louis, Motozoom, veel motorzaken:
(Afbeelding)
Die van mij kostte €52,50 bij Hein Gericke, verschilt per motor (de uitvoering ook). Gewoon in je olievulopening schroeven ipv je vuldop. Als je die makkelijk vanuit je zadel kunt zien. En schrikken hoe lang het duurt en hoe laag het blijft bij flinke regen.
uit jou vraag.......¿Que? Waaruit maak je op dat dit mijn eerste winter is? En waarom moet je zo huilen?
huil omdat het normaal is dat je werk temp later opgang komt, en het is niet eens zo koud op het moment.Brrrrrrr.... Het was frisjes vanmorgen.
Iemand wees mij erop dat zijn motor niet op bedrijfstemperatuur kwam vanmorgen. Hij heeft een meterje, ik niet. Wat zijn jullie ervaringen?
Groeten,
Martijn