Komt motor op bedrijfstemperatuur met deze kou?

Marty2081

MF'er
1 nov 2003
30
0
Brrrrrrr.... Het was frisjes vanmorgen.

Iemand wees mij erop dat zijn motor niet op bedrijfstemperatuur kwam vanmorgen. Hij heeft een meterje, ik niet. Wat zijn jullie ervaringen?

Groeten,
Martijn
 
Misschien ietsje eronder..
maar ik denk wel dat het gaat stuigen als je langer rijdt..
en sneller zal stijgen als je meer gast..

ook nog geen probleem gehad ...temperatuur nu OKidoko :+
 
Iemand wees mij erop dat zijn motor niet op bedrijfstemperatuur kwam vanmorgen. Hij heeft een meterje, ik niet. Wat zijn jullie ervaringen?
Lijkt me sterk. Bedrijfstemperatuur versta ik dan als een temperatuur waar alles opgewarmd is om goed te draaien (olie op goeie dikte, etcetera). Dat dat metertje nu een paar graden lager laat zien dan in het midden van augustus is natuurlijk geen ramp, warm genoeg wordt-ie echt wel met dit weer.

En: verbrandingsmotoren ademen graag koude lucht in - daar zit veel meer zuurstof in per volumeeenheid dus je motor verbrandt beter en loopt iets krachtiger.
 
ik heb een digitaal metertje op men blade
deze zet automatisch de choke af als ie boven de 70 of 80 graden komt, weet het niet goed meer
in ieder geval duurde het toch enkel km's voor men motor aan de 80 was
 
Het duurde afgelopen zondag bij mij wel erg lang (bijna een half uur) voordat ie op temperatuur was, maar toen was t rond t vriespunt.Als t een graadje of 5 6 is gaat t een stuk sneller, klinkt vreemd, maar t scheelt wel.
Rond t vriespunt heeft water meer warmte (Watt) nodig om 1 graad in temp te stijgen en omdat je met een koude motor wat rustiger aan moet doen zul je dus ook minder warmte in de motor brengen per tijdseenheid, dus duurt t langer voordat je motor de "ideale" bedrijfstemperatuur heeft berijkt.
Het zou mischien zelfs beter zijn waneer je in de winter doorrijdt dat je overstapt op een olie welke op een lagere temperatuur z'n kan doen.
 
Je kunt iig nu wel lekker je handen warmen aan je uitlaat!!

Die van mij heeft iid ook iets meer tijd nodig om op temperatuur te komen. Waar ik banger voor ben, is dat de carbs gaan bevriezen! Op mijn ZZr had ik dat net niet, maar hoe mijn ZX6R daarop reageert met een betere RAM-air???
 
Mijn motortje wordt gewoon dampend en stampend heet hoor, maar het hangt natuurlijk wel van je rit af. Kort stukje door de stad, of een uur op de snelweg, bijvoorbeeld.
 
motor wil wel op temeratuur... ikke echter niet.
*fitrefo rijdt met de meest waardeloze winterhandschoenen aller tijden*
 
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt. De meeste motoren meten de temperatuur van de koelvloeistof en niet van de olie terwijl die laatste een stuk interessanter is.
Veel mensen maken ook de denkfout dat als hun koelvloeistofmetertje bedrijfstemperatuur aangeeft hun motor warm genoeg is en dat er vol gas gevlamd kan worden.
Ik heb me ooit eens laten vertellen dat bij auto's de tijd tot volledige opwarming van de olie en het op juiste maatvoering uitzetten van onderdelen als zuigers en cilinderbussen wel eens een kwartier kan duren. Ondertussen geeft de koelvloeistoftemperatuurmeter (6xwoordwaarde) allang aan dat blok warm is.

Nou zal een motor met zijn kleinere carterinhoud en doorgaans kleinere afmetingen van de vitale delen minder tijd nodig hebben, maar persoonlijk hou ik toch minimaal 10 minuten rijden aan (dus geen stationair draaien) voordat het gas tegen de stuit mag.

De temp. van de koelvloeistof is enkel interessant bij extreme hitte, niet bij kou, immers op temperatuur komen doet een motorblok onder belasting toch wel. Te koud blijven kan niet, maar te warm worden daarentegen weer wel.
 
Hangt er vanaf wat voor motor je rijdt, hoe je rijdt, waar je rijdt, hoe lang je rit is, hoe je motor gekoeld is en of je op je watertemperatuur of olietemperatuur let.
Als je een grote luchtoliegekoelde fiets zoals een GSX1400 hebt , kun je best problemen hebben met warm worden als je korte stukken rijdt, die hebben zo'n enorme oliekoeler.... kennis van me had allemaal 'mayonaise' in z'n blok... Ik heb een warmtewisselaar, die wisselte de koelvloeistofwarmte uit aan de olie, en ik heb een analoge olietemperatuurmeter op m'n blok, en het duurt gewoon erg lang voor ie warm is. Het beste warmt ie op in stadsverkeer omdat de temperatuur relatief laag is en je veel optrekt. Op de snelweg kan het heel lang duren. Reken sowieso op een kilometer of 20 tegenwoordig voor je olie warm is.
je kunt een stuk karton met tape aan je radiateur doen (niet helemaal afplakken!!) en je moet je olie temperatuur in de gaten kunnen houden.
 
Ik vermoed ook dat olie-temperatuur meer zegt dan water temperatuur (hoewel er natuurlijk wel een wisselwerking bestaat). Ik heb maar 1 motor gehad met olie temperatuurmeter (lucht/olie gekoelde BMW 1100 boxer) en die had een 10 segmenten meter. Deze gaf eenmaal op temperatuur 5 streepjes aan. Bij normaal rijden maakte hitte of vorst meestal maar 1 streepje verschil, en zelfs op temperatuur komen ging redelijk vlot in de kou. Ik herinner me een akelige rit met ijsregen waarbij ik heel langzaam reed en de motor raakte bijna oververhit ondanks de vrieskou. Ook herinner ik me het omgekeerde, met zware regenval en hierop aangepaste snelheid waar de olie-temperatuur terugliep tot beneden "bedrijfstemperatuur" (was geloof ik 2 of 3 streepjes).
Bij watergekoelde motoren heb je natuurlijk nog een extra koel-element, maar voor zover ik weet hebben radiateurs altijd een thermostaat dus afplakken is niet nodig (behalve misschien als je hele korte ritten rijdt).
 
Ik heb mijn olie al omgeklopt naar mayonaise.
Iedere dag zelfde rit maar nu met die kou komt ie net niet meer op temperatuur. Mooi kloot'n.
 
Die 'Mayo', dat is white sludge. Ontstaat als je te veel korte stukje rijdt, en je olie zelden op temperatuur komt. Daardoor vocht in je olie, en dat geeft die witte zooi. Is verder niet zo erg, zijn 2 oplossingen voor:

- vaker olie verversen, bv. om de 3000 km, en dan gewoon zonder het filter te vervangen
- af en toe een flink stuk rijden.
 
Ik heb mijn olie al omgeklopt naar mayonaise.
Iedere dag zelfde rit maar nu met die kou komt ie net niet meer op temperatuur. Mooi kloot'n.
Hoe lang is die rit dan? Zo te zien heb je een luchtgekoelde CB900F (behalve als je avatar achterloopt ;) ), die heeft toch geen eeuwigheid nodig om op te warmen dacht ik? Of zit er een dikke oliekoeler op zonder thermostaat?
Sludge is trouwens vreemd spul: Ik had het in mei na een overwegend warme en droge vakantie in Italie, vertrokken met nieuwe olie en natuurlijk per definitie geen korte stukken gereden. Geen idee waar dat dan vandaan kwam :?
 
@bobbel: he, dat is gek...dan lieg ik in commissie, verhaal van de dealer (Doornekamp in Hoevelaken). Had hiervoor een diversion 900, en die had ook ook last van, maar alleen tijdens de winter. Wat me wel opviel is dat na het olie-verversen nog een hele lange tijd het kijkglaasje wit blijft. Bij mijn huidige fiets nog geen last van, maar het moet nog winter worden, natuurlijk, ik heb deze pas een maand of 7.
Ik rijd elke dag 10km enkele reis....en ja ik weet het, ben nu eenmaal een luie flikker!
 
Terug
Bovenaan Onderaan