Koolborstel Yamaha XJ600

Hallo collega xj rijder :)

ik heb zelf een xj 600 uit 1986 en deze is van het 51j type
daar zitten ook deze koolborstels in.

ik heb geen plaatje ervan maar ze moeten toch echt redelijk lang zijn.. cm of 2 a 3 lang


als deze borstels versleten zijn ga je dat rap merken want dan word de accu niet meer bijgeladen.

eerst merk je er weinig van alleen dat de accu erg slap is.

later wil de motor helemaal niet meer starten.

dit komt dan doordat een borstel de koperen plaat niet meer aanraakt en dus de dynamo dan niet meer werkt.

doe je zelf een lol en vervang ze op tijd. ( ik heb met dit probleem ooit 250 km van huis gestaan )
laat je niks op de mauw spelden dat je een hele dynamo moet kopen ( heb ik meegemaakt) met de smoes dat deze borstels niet meer leverbaar zijn want dat is echt onzin.

Bij termaat in nijmegen zijn ze gewoon los verkrijgbaar.

als je vragen hebt mail / pm me maar.
ik heb overigens nog een sloop xj 600 dus als je nog wat zoekt ( uitlaat is al weg )

groet

Rob
 
Dát wist ik dan weer niet... In '86 reed ik nog illegaal met een (Honda) brommer rond. Tóch mooi zo'n topic... Nooit te oud om te leren :Y

Maar als TS z'n type fiets gepost had hadden ik en menig ander waarschijnlijk anders gereageerd... :o
 
eindelijk tijd gehad. Ik kan geen koolborstels vinden, de houder ziet er anders uit dan op foto's die ik heb gezien. Ik heb mijn houder licht schoongemaakt met een staalborsteltje en nu loopt de voltmeter op tot tussen de 13,5 en 14 volt bij 3000 toeren. Met licht aan komt ie niet tot 13 volt. Zou het hiermee zijn opgelost? Wel heb ik iets raars ontdekt in de zekeringen. De 30A (main) en 10A (ignitor) zaten omgewisseld en heb ik omgedraaid. Nu is een van de houders in de zekeringkast afgebroken aan 1 kant waardoor de zekering niet goed contact maakte. Vreemd genoeg bleef alles branden maar deed de startmotor het niet meer. Ik denk dat de zekeringkast er verkeerd om in gemonteerd is en heb de zekeringen weer terug gedaan. Misschien iemand uit de foto's iets afleiden. Moet ik nu een nieuwe zekeringkast monteren of heb ik voldoende aan twee nieuwe zekeringhouders?

IMG_0050.jpg

IMG_0051.jpg

IMG_0052.jpg


groeten,
Bert
 
volgens mij heb jij een XJ 600 type 3KM

en daar zitten geen koolborstels in.

bij de 3 km is de gelijkstroom generator vervangen door een wisselspanning generator.

de plek van de oude generator zit nog wel op het blok met een loze deksel er op.


verder heb ik je pm ontvangen en je mijn foon nummer gestuurd.

mijn sloop xj 600 is ook een 3 km type.

dit vind ik wel jammer want ik had liever een 51 J type gehad.
( het gaat mij om het motorblok )

owh ennnnuu ik heb hier het originele werkplaatshandboek...... woon wel in eindhoven
 
Vreemd verhaal aangezien er op het kentekenbewijs echt 51J staat. Ga achter een nieuwe houder aan. Of zijn alleen de klemmetjes ook te vervangen? Hoe kom ik er trouwens achter of de 30 en 10A zekeringen (buitenste) goed zitten. Nu zitten ze nog omgedraaid.
 
Laatst bewerkt:
Kijk hier even hoe je simpel die zekeringhouder repareert. :
Bol d'or Albert in "XJ900 in restauratie"

Voor wat die 10A en die 30A betreft, als er een zekering van 10A zit op de plaats waar een 30 amp hoort en hij klapt er niet uit, lekker laten zitten. Wel zorgen dat er reserve zekeringen in het dekseltje geklemd zitten.

Die zekeringkast kun je niet los vervangen, de zekering houders zitten immers aan de draadboom geklemd. Als je er nieuwe houders aan wilt zetten wordt je draad een paar mm korter en dan is ie net te kort.
 
Laatst bewerkt:
Momenteel rijdt ie als een speer en hij laadt zowaar zelfs op na mijn ritjes zonder licht. Nu nog met licht proberen.
Om de puntjes op de i te zetten wil ik de waarschuwingslampjes op het dashboard ook nog even onder handen nemen. Bij lampje voor de olie en het grootlicht is het rode en blauwe plaatje weggezakt. Via het WPH kom ik er niet achter hoe ik nu veilig het afdekplaatje eraf krijg om ze weer op hun plek te zetten. iemand van jullie een goede tip hiervoor?
 
Momenteel rijdt ie als een speer en hij laadt zowaar zelfs op na mijn ritjes zonder licht. Nu nog met licht proberen.
Om de puntjes op de i te zetten wil ik de waarschuwingslampjes op het dashboard ook nog even onder handen nemen. Bij lampje voor de olie en het grootlicht is het rode en blauwe plaatje weggezakt. Via het WPH kom ik er niet achter hoe ik nu veilig het afdekplaatje eraf krijg om ze weer op hun plek te zetten. iemand van jullie een goede tip hiervoor?


Gewoon dashboard openschroeven en de boel weer op zijn plaats zetten.
 
Nieuwe zekeringhouder geplaatst. Kan niet bij de schroeven van de meters ivm de kuip. Ga dat eens rustig uitzoeken. Hij rijdt in ieder geval en laadt zelfs bij, nu nog met licht aan gaan rijden.
 
Zou voor die zekeringen nog even kijken of je dat terug kan vinden in het bedradingsschema. Dat draadje lijkt mij erg dun voor 30A.

Mocht hij met licht aan nog steeds geen 14V geven, is er een goede kans dat je spanningsregelaar stuk is. Gebeurt niet vaak dat hij dan te lage spanning geeft (meestal te hoog juist), maar heb ik bij mijn Div ook gehad.
 
Wat de draden betreft heb je gelijk. De dikke draad is 30A. Ik heb alles nu volgens het boekje gedaan. Hij rijdt eindelijk weer goed. Rij nu al 1,5 week zonder problemen terwijl de accu netjes volgeladen blijft. Wel begint de benzinekraan weer iets te lekken dus dat wordt dan weer het volgende. Toch maar eens een keer op zoek naar een andere kraan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan