koopadvies gevraagd: importmotor zonder onderhoudsboekjes

karagoz

MF'er
2 feb 2002
60
0
amsterdam
Hai,

Ik heb een mooie motor op het oog, hij is qua uiterlijk en eigenschappen precies zoals ik m wil. Maar, de motor is begin dit jaar ingevoerd uit Engeland, en ongeveer 2 maanden later doorverkocht aan de huidige eigenaar. Hij heeft het nu te koop gezet. Tevens is de historie niet bekend, dwz geen onderhoudsboekjes en geen rekeningen van de tijd dat de motor in the UK stond geregistreerd. Ik weet dus ook niet of de km-teller correct is.

Ik twijfel dus heel erg of ik het wel of niet moet doen. Wat denken jullie? Of wat zijn jullie ervaringen/adviezen?
 
wat voor motor is het? en welke kilometerstand heeft ie? Als de prijs te laag is, is het vaak te mooi om waard te zijn. heb zelf ook een import motor, zonder rekeningen erbij maar wel historie van de service. en heb hem via een dealer met 3 maanden garantie. particulier zou ik wat argwaniger zijn.
 
het is via een particulier, bj 2007 met minder dan 10.000 km op de teller, prijs is realistisch en zeker niet aan de hoge kant.
 
Je zegt niets over bouwjaar, km stand en of je zelf denkt dat het mis is. Je kan altijd erik van lent vragen de motor te keuren. Dan weet je waar je aan toe bent. Ken diverse mensen die daar veel aan gehad hebben.
 
Denk dat ik het advies van Sphyrnidus ter harte zou nemen - laten keuren als dat tot de mogelijkheid behoort en vanzelfsprekend zelf (en wellicht een goede vriend die technisch aangelegd is) goed testrijden.

Ik persoonlijk zou het niet zo snel opzij schuiven - sommige mensen zijn nu eenmaal minder secuur op administratief gebied en tsja - anything worth having is worth fighting for.

Gadverdamme wat een banale one-liner. Sorry.
 
Ik meen me diverse malen te hbben gelezen dat de km.stand wordt genoteerd bij de importkeuring.

Verder: wat dacht je ervan om er zelf eentje in Engeland te halen?
 
Vraag een testrit van min. 1h
Als hij rijdt zoals het hoort is het goed denk ik.
Er zijn er ook veel die gewoon maar service boekjes invullen zonder er iets aan gedaan is, dus zo een service boekje wil niet veel zeggen!
 
Een proefrit zal idd al heel veel zeggen. Voel vooraf even goed aan het blok of ie echt koud is. Start ie goed, rookt ie niet buitensporig, geen rammels enzo. Tijdens de rit kun je de koppeling al checken (in zijn 5 50 gaan rijden en dan een dot gas geven; als toerental dan sneller oploopt dan de snelheid is de koppeling gaar). Verder kun je natuurlijk van alles horen en voelen tijdens het rijden. Of je nou een uur moet gaan rijden vraag ik me af. De staat van de motor zegt ook van alles natuurlijk, en de persoon waar je van koopt.

Afhankelijk van de prijs van de motor moet je zelf maar beslissen of je zo'n keuring laat doen. Ik heb dat zelf niet gedaan toen ik mijn motor kocht, maar daar was de prijs dan ook naar. En ik had er vertrouwen in.
 
Het feit dat je hier op het forum deze vraag stelt geeft al aan dat je zelf ook twijfelt.
Bij twijfel niet doen zou ik zeggen.
Die twijfel neem je ook mee als je op die motor stapt en het zal langer duren voordat je echt vertrouwen in de machine krijgt. Bij ieder mankementje ga je jezelf weer afvragen of je niet beter een andere had kunnen kopen. (Ook al hoeft dat er niks mee te maken te hebben dat hij geimporteerd is).
Althans zo is het bij mij.
Naast technisch goed moet je ook een goed gevoel krijgen bij het aanschaffen van een motor.
 
Ach al het om dat onderhoud gaat tot 10.000 heeft ie geen onderhoud nodig. De vraag die er alleen is is dus klopt de km stand.

Je kan de slijtage van de ketting en de banden bekijken. De productie datum van de banden, slijtage van de stepjes en de handvaten.

Kijk ook naar het oliepeil.
 
Ach koop je een motor op MP en er zitten geen boekjes bij heb je ook een risico en hoef je niet bij de verkoper terug te komen.
Garantie tot aan de voordeur ;-)
 
Die Erik van Lent lijkt me een goed idee, maar mede gezien de afstand naar Amsterdam, lijkt me dat een vrij prijzige keuring. Net gebeld met de zaak waar hij volgens de verkoper onderhouden werd: "... motor is bij ons onbekend!"
Begin steeds meer te twijfelen.
 
Die Erik van Lent lijkt me een goed idee, maar mede gezien de afstand naar Amsterdam, lijkt me dat een vrij prijzige keuring. Net gebeld met de zaak waar hij volgens de verkoper onderhouden werd: "... motor is bij ons onbekend!"
Begin steeds meer te twijfelen.

Gewoon niet doen, krijg je spijt van als er wel wat mee blijkt te zijn.

Het "had-ik-toch-maar"-syndroom wordt het ook wel eens genoemd. :+
 
Vraag een testrit van min. 1h
Als hij rijdt zoals het hoort is het goed denk ik.
Er zijn er ook veel die gewoon maar service boekjes invullen zonder er iets aan gedaan is, dus zo een service boekje wil niet veel zeggen!

Inderdaad, onderhouds boekjes zeggen ook niet alles! Je kan te slotte 300km geleden nog onderhoud gedaan hebben en dat de versnellingsbak nu in elkaar gedraaid is. Als je een 2e hands motor koopt weet je gewoon nooit precies wat je koopt. Bij een dealer kan je aankloppen voor garantie, daar is de hogere aanschaf prijs dan ook naar :)

Ga met gezond verstand gewoon kijken, lekker een rondje rijden en kijken naar slijtage onderdelen. Als de tandwielen en ketting op zijn dan is de 10000km echt niet eerlijk. Volgens mij is de kans dat er iets mis is met een fiets uit 2007 zonder dat je het merkt tijdens het rijden/controlerondje niet heel groot, maar aanwezig. Maar ik snap je twijfel.

Om wat voor bike gaat het btw?
 
Laatst bewerkt:
Sorry maar ik zeg liever niet om welke bike het gaat(want dan is ie wel heel makkelijk te vinden), wil de motor niet afkraken zonder dat ik daar bewijs voor heb en het voor de verkoper verpesten.

Misschien dat ik vanavond even langs ga, afhankelijk van de verdovingen die ik zo bij de tandarts ga krijgen. Hoop dat ze dan zijn uitgewerkt.
 
Sorry maar ik zeg liever niet om welke bike het gaat(want dan is ie wel heel makkelijk te vinden), wil de motor niet afkraken zonder dat ik daar bewijs voor heb en het voor de verkoper verpesten.

Ondertitel: Zoekende naar een motor: Suzuki GSX-R 750 vanaf bj 2004


:') :') :')
 
Tsja....Klinkt niet zuiver...

Aan de andere kant....Heb ook ooit 's een Blade uit Belgie gehaald, (te) goedkoop en ook zonder history maar ruim 3jr probleemloos op gereden..! Blijft mazzel hebben....
 
Hm..

Nu ben ik er niet naar argwanend te zijn, maar dit vind ik teveel van het goede.

-Importfiets (dus geen NAP of andere kmregistratie)
-Helemaal geen onderhoudsgegevens (vreemd voor zo'n jonge fiets)
-Jij zou de 4e eigenaar worden in 2 jaar....

Nee, deze zou ik laten varen. Als de prijs ook nog normaal is, zoek dan een vergelijkbare mét documentatie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan