Koopcontract wel of niet?

1 apr 2010
85
0
Hoi,

ik ben besloten om een motor te kopen en heb van de ANWB pagina een modelcontract gehaald. Echter heeft me de verkoper medegedeelt, dat hij de contract niet wil tekenen omdat hij geen garantie kan/wil geven voor toekomstige problemen met de motor waar hij ten tijde van de verkoop niets van afweet. Dat hij dit niet wil/kan doen is me duidelijk, maar zon contract houdt dit toch ook helemaal niet in, of begrijp ik het mis? Volgens mij gaat het alleen maar om dat hij garandeert, dat hij me alle eventuele problemen, van die hij afweet, ook verteld heeft? Hoe zit dat juridisch gezien?
Hij zegt dat hij me naar eer en geweten heeft geinformeerd over de technische staat en dat dit als het ware voldoende moet zijn.
Hij was vroeger wel mechanicus voor motoren en lijkt me wel betrouwbaar, maar dat hij zon contract niet wil tekenen lijkt me gewoon een beetje apart.
Wat vinden jullie hiervan? De koopprijs is trouwens 800 Euro.
 
Wat staat er in dat contract? (linkje?)
Ik heb overigens nooit een contract getekend of laten tekenen bij particuliere verkoop van auto of motor.

~[Edit]
En bewijs maar eens dat hij iets had kunnen weten, dat ligt volgens mij moeilijk...
 
Laatst bewerkt:
niet lullen voor die 800 euro, als het een fiets van 8000 was, zou ik het nog een ander verhaal vinden.
garantie tot de hoek, dat hoort bij particulier kopen (tenzij het echt verkeerd informeren is, en je dat aan kunt tonen, maar dat wordt lastig juridisch)
 
Ik begvoorzichtigheid van de verkoper wel, wie weet wat de volgende eigenaar nog op jouw bordje probeert te schuiven? Ik zou zelf helemaal niets tekenen voor zo'n motor, helemaal niet als particulier zijnde.

Goed nakijken, afrekenen en garantie tot de deur.

Succes!
 
Inderdaad 800 pleuro is garantie tot het eind van de straat.
Veel succes met de koop.
 
Vind het ook een beetje ver gaan!Tis geen motor die een godsvermogen moet kosten en met een klein beetje technische kennis en achtergrond kan je zelf al heel veel weten over de motor!
Ik zou het ook niet tekenen of laten tekenen!
 
Bij een motor van € 800,= zou ik me ook niet druk maken inderdaad. Als hij verder goedt rijdt enzo, gewoon doen. Je loopt toch altijd een risico bij een tweedehandsje.
 
Als het goed is staat in dat koopcontract vermeld hoeveel maanden/weken de garantie periode is.
Die kan je dan invullen met 0 ( en het probleem is oplost toch?)
 
Wat staat er in dat contract? (linkje?)
Ik heb overigens nooit een contract getekend of laten tekenen bij particuliere verkoop van auto of motor.

Ik gebruikte alleen koopcontracten bij de verkoop zonder overschrijving.
Er was geen overschrijving ivm openingstijden postkantoor. Over de staat van het voertuig is niks vermeld.

Als TS perse een koopcontract wilt, moet hij dat vooral doen. Leef je uit! :)
 
Ik gebruikte alleen koopcontracten bij de verkoop zonder overschrijving.
Er was geen overschrijving ivm openingstijden postkantoor. Over de staat van het voertuig is niks vermeld.
Ik koop of verkoop niks zonder die overschrijving :)
 
"I'm with all the stupids above."
Voor 800 euro moet je niet zeiken en de motor zelf goed na laten kijken. Je kan vragen of je er mee naar een garage mag voor een snelle check, op eigen kosten uiteraard.

Garantie tot de hoek lijkt me duidelijk.
 
Ik sta toch ook wel aan de kant van de verkoper, als je voor 800 euro iets koopt en er gaat volgende week wat kapot zou je bij mij niet aan hoeven te komen kloppen.
Sowieso dat hele contract gebeuren bij particuliere koop :r
Wil je garantie dan betaal je maar de prijs en koop je wat bij een dealer B|
 
Als particuliere verkoper zou ik me afvragen waarom iemand met een contractje komt aanzetten bij een motor van 800 euro :?


Het is dus maar net van welke kant je het bekijkt ;) :)
 
tjee zeg ,wat verwacht je nou voor 800 euro |(
was hier ook al 1 die voor 700 een wrak kocht.. :Y
spaar verder of ga op een cursus sleutelen :Y
en je kunt natuurlijk ook eens geluk hebben met die fiets..... :+
 
Moeilijk hoor. Is de verkoper een bedrijf of een particulier? Zijn er soms gebreken waar deze wel van weet, maar niet wenst te vertellen? Of is het gewoon angst uit onbekendheid: immers niet iedereen is jurist, en zijn de consequenties van het tekenen van zo'n contract wel te overzien?

Ik ken zelf de inhoud van dat modelcontract ook niet, is het deze? Zoja, dan zegt het allemaal idd niet veel, met als gevolg dat je achteraf nog steeds heel veel discussie kunt hebben over gebreken die naderhand aan het licht komen. Als ik een motor voor dit geld zou verkopen, zou ik ook geen gezeur achteraf willen hebben (niet lullig bedoelt, maar zo werkt het nu eenmaal)

Persoonlijk zou ik - gelet op de aanschafprijs - niet zo ingewikkeld doen: voor dat geld koop je nu eenmaal geen nieuwe motor, en tenzij je heel veel geluk hebt moet je gewoon rekening houden met gebreken reeds aanwezig of anders binnen een jaar. Je hebt gewoon geen garantie, omdat je daar niet voor betaald, punt.
 
ook zonder contract is de verkopende partij "verplicht" eventuele mankementen bij de koop te melden (het is alleen verdomd moeilijk te bewijzen dat eventuele mankementen zijn opgemerkt door de verkopende partij)...

dat 800 euro niet veel geld is (voor een motor), is een hele andere discussie, de een geeft 800 euro uit aan stappen in een weekendje, de ander moet er maanden voor sparen...
 
een van mijn motoren gaat binnenkort ook in de verkoop, maar ik denk dat als er een koper komt met een of ander contract, dat ik hem dan snel bedankt, ik zit echt niet te wachten op gezever achteraf..
je mag de motor nakijken en je mag en mee proefrijden, verder is het garantie tot de poort.

en dan vooral als het om een bedrag als 800,- gaat.. ik denk dat ik je vrij snel voor gek zou verklaren.. maar dat ben ik dan.
 
Hoi,

ik ben besloten om een motor te kopen en heb van de ANWB pagina een modelcontract gehaald. Echter heeft me de verkoper medegedeelt, dat hij de contract niet wil tekenen omdat hij geen garantie kan/wil geven voor toekomstige problemen met de motor waar hij ten tijde van de verkoop niets van afweet. Dat hij dit niet wil/kan doen is me duidelijk, maar zon contract houdt dit toch ook helemaal niet in, of begrijp ik het mis? Volgens mij gaat het alleen maar om dat hij garandeert, dat hij me alle eventuele problemen, van die hij afweet, ook verteld heeft? Hoe zit dat juridisch gezien?
Hij zegt dat hij me naar eer en geweten heeft geinformeerd over de technische staat en dat dit als het ware voldoende moet zijn.
Hij was vroeger wel mechanicus voor motoren en lijkt me wel betrouwbaar, maar dat hij zon contract niet wil tekenen lijkt me gewoon een beetje apart.
Wat vinden jullie hiervan? De koopprijs is trouwens 800 Euro.

Tja, ik zou er ook niet happig op zijn. Als je een motor partikulier verkoopt wil je eigenlijk niet dat iemand daarna nog terug komt. Garantie tot de deur zeg maar. Niet dat je wat te verbergen hebt maar je bent geen professionele verkoper die ook nog tijd en marge heeft in de prijs om discussies te gaan voeren of je het nu wel of niet wist etc.

Overigens zou als iedereen dit wel doet de kwaliteit en daarmee de prijs van een partikuliere tweedehands wel omhoog gaan.

Als ik dan kijk naar de prijs van 800 Euro dan snap ik al helemaal. Voor dat geld wil je geen hoop gezeur achteraf. Een motor van 800 Euro mag je zo wie zo niet te veel van verwachten.

Wat betreft dat hij wel betrouwbaar lijkt. Inderdaad hij lijkt betrouwbaar maar alle goede oplichters lijken ook betrouwbaar anders zou niemand er in trappen.
Hoe weet je dat hij mechanicus was heb je zijn toenmalige werkgever gesproken? Heeft hij diploma's.

Kortom als je partikulier gaat kopen moet je zelf die motor controleren of laten controleren.
 
Zoals :? Alsof iedereen iemand kent die veel weet en die dan ook nog een keer mee kan nemen als hij gaat kijken naar een auto of een motor :N

Iedereen kent iemand die op zijn minst doet ALSOF diegene er verstand van heeft!! :P

Maar ff zonder gein , ik zou op z'n minst proberen als ik iets ging kopen waar ik geen verstand van zou hebben dat ik van te voren informatie op doe of iemand meeneem die dat wel heeft!
 
Laatst bewerkt:
als ik de verkoper was had ik je die motor geeneens meer verkocht.

krijg dan meteen het gevoel dat je dan elke dag word opgebeld voor elk klein mogelijk dingetje...
 
Zoals :? Alsof iedereen iemand kent die veel weet en die dan ook nog een keer mee kan nemen als hij gaat kijken naar een auto of een motor :N
Je kunt altijd een oproep plaatsen op dit forum... en zolang je geen garantie verwacht zijn er misschien wel mensen te porren om een keer mee te kijken.

ook zonder contract is de verkopende partij "verplicht" eventuele mankementen bij de koop te melden (het is alleen verdomd moeilijk te bewijzen dat eventuele mankementen zijn opgemerkt door de verkopende partij)...
Klopt, en dat maakt het tekenen van zo'n contract dus redelijk overbodig...

dat 800 euro niet veel geld is (voor een motor), is een hele andere discussie, de een geeft 800 euro uit aan stappen in een weekendje, de ander moet er maanden voor sparen...
Ook waar, maar ik geloof niet dat iemand een oordeel uitspreekt over het veel of weinig zijn van €800. Feit is dat dit de categorie is van "wat de gek ervoor geeft c.q. wil hebben", ofwel objectieve waarde nabij nul. Wil je zekerheid, dan moet je meer uitgeven (en nog steeds geluk hebben), maar niet iedereen kan of wil dat en dan zul je helaas het risico op de koop toe moeten nemen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan