Koopcontract wel of niet?

Iedereen kent iemand die op zijn minst doet ALSOF diegene er verstand van heeft!! :P

Maar ff zonder gein , ik zou op z'n minst proberen als ik iets ging kopen waar ik geen verstand van zou hebben dat ik van te voren informatie op doe of iemand meeneem die dat wel heeft!
Daar zijn er genoeg van :+


Je kunt altijd een oproep plaatsen op dit forum... en zolang je geen garantie verwacht zijn er misschien wel mensen te porren om een keer mee te kijken.
En al die mensen die niet op MF zitten, een auto kopen of die voordat MF bestond een motor kochten? Je kunt MF voor dit soort dingen gebruiken :) maar ga er niet vanuit dat heel Nederland een forum of een bekende heeft die dat kan doen voor alles wat ze kopen ;)
 
Zoals Alsof iedereen iemand kent die veel weet en die dan ook nog een keer mee kan nemen als hij gaat kijken naar een auto of een motor

Dat probleem heb ik nou ook. Daarom zit ik me af te vragen of het niet beter is om bij een dealer te kopen.
Maar ja tweede hands blijft altijd een gok, of het nou 800 of 8000 euro is.
 
ik vind het op zich al zot dat een particuliere verkoper een contract zou tekenen, als is het welo een dure motor, stel dat die motor gewoon bij een dealer in onderhoud is geweest, de verkopende partij heeft nooit problemen gehad met de motor, en er blijkt toch iets aan te mankeren, dat wordt volgens mij dan evengoed een gebed zonder eind, want wie is er schuldig, en hoe ga je het probleem op laten lossen?
 
En al die mensen die niet op MF zitten, een auto kopen of die voordat MF bestond een motor kochten? Je kunt MF voor dit soort dingen gebruiken :) maar ga er niet vanuit dat heel Nederland een forum of een bekende heeft die dat kan doen voor alles wat ze kopen ;)
Tja, shit happens...
 
Eigenlijk is het heel simpel:
Als je op jezelf kunt vertrouwen voor wat betreft technische kennis en je wilt en kunt het risico nemen dat het niet is wat je hoopt dat het is, dan kun je particulier kopen. Dan heb je GEEN garantie, GEEN zekerheid van een ander en draag je ZELF alle risico van de koop.
Je moet dus weten wat je doet en er verstand van hebben (of iemand weten die dat heeft)

Kun of wil je dat niet, moet je niet particulier kopen, maar naar een dealer gaan. Dat is duurder, maar ze kijken hem na voor ze hem verkopen, je krijgt vaak garantie en versleten delen worden bij aflevering vervangen. Daar betaal je voor, maar je hoeft zelf niet het risico te dragen dat het niet is wat je zou willen of dat er iets aan kapot is wat je niet kunt betalen.

Het is echter niet zo dat je wel voor weinig bij een particulier kunt kopen maar toch de service van een motorzaak verwacht zoals een koopcontract, garantie of welke andere vorm van "zekerheid" dan ook. Je kunt zelf kijken, voelen en proefrijden en dan beslis je helemaal zelf en volledig op eigen risico of je hem koopt of niet.
 
Puh, bedankt voor al die reacties! Ik ben wel enigszins verbaasd, dat over het algemeen niemand zon contract (het is inderdaad die van de ANWB) gebruikt. Ik heb in het verleden al vaker motoren/autos gekocht/verkocht, en het was voor mij eigenlijk altijd vanzelfsprekend (voor allebei partijen). Maar goed, dat was in Duitsland. Kennelijk is het hier een beetje anders.
Helaas ken ik niemand die mee zou kunnen kijken maar ik heb er wel een beetje verstand van en denk, dat die goed is.
Groetjes
 
Puh, bedankt voor al die reacties! Ik ben wel enigszins verbaasd, dat over het algemeen niemand zon contract (het is inderdaad die van de ANWB) gebruikt. Ik heb in het verleden al vaker motoren/autos gekocht/verkocht, en het was voor mij eigenlijk altijd vanzelfsprekend (voor allebei partijen). Maar goed, dat was in Duitsland. Kennelijk is het hier een beetje anders.
Helaas ken ik niemand die mee zou kunnen kijken maar ik heb er wel een beetje verstand van en denk, dat die goed is.
Groetjes
Lees het contract
full


De functie is puur om een transactie en de aansprakelijkheid rondom de levering vast te leggen: wie koopt, wie verkoopt, wat voor hoeveel, en voorzover overeengekomen afspraken over keuring en garantie.

Het helpt je dus aanspraak te doen op de door jou gekochte motor resp. af te zien van betaling, als die er t.t.v. levering ineens niet meer is. En andersom geeft het de verkoper een vordering op de koper mits er geleverd wordt, that's all. De discussie als er achteraf gebreken blijken te zijn is meestal lastig, met of zonder garantie, en daar helpt dit contract je niet bij. De wet kent zoiets als consumentenbescherming, maar ook die is in dit specifieke geval van weinig waarde.

Indien boter bij de vis, dan is dit contract dus tamelijk overbodig.

Bij de weg, wat precies overweeg je nu eigenlijk te kopen???
 
Laatst bewerkt:
De discussie als er achteraf gebreken blijken te zijn is meestal lastig, met of zonder garantie, en daar helpt dit contract je niet bij.

Bij de weg, wat precies overweeg je nu eigenlijk te kopen???

Klopt, maar daar vraag ik ook niet om. Het is mij duidelijk, dat hij niet voor dingen garant kan staan, van die hij geen weet heeft. Hij hoeft alleen te garanderen, dat hij alle problemen ook genoemd heeft. Om meer gaat het mij helemaal niet.

Maar ik snap ook, dat je als verkoper wel de indruk kunt krijgen dat ik de intentie heb om hem achteraf aansprakelijk te stellen...

Het is een Honda CB750 uit 1981.
 
Is het overigens niet een beetje gek dat een koper met een contract komt?
Is toch iets wat van de verkoper uit moet komen?

En je kunt in zo'n koopcontract toch zetten dat er geen enkele garantie is. Dus dat punt snap ik niet helemaal, daar is dan toch duidelijkheid over?
 
je wilt geen garantie maar toch de verkoper aansprakelijk kunnen stellen voor eventuele gebreken :?

dat is toch het zelfde :?
 
Laatst bewerkt:
Als je een motor koopt van bijna 30 jaar oud voor 800,- eur dan kan ik me wel heel goed voorstellen dat de verkopende partij een dergelijk contractje niet wil tekenen. De motor loopt nu goed, maar na 30 jaar kunnen onderdelen van de 1 op de andere dag het begeven.

M.i. koop je een dergelijke motor alleen maar als je wilt rijden en zeker niet vies bent van sleutelen.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk is het heel simpel:
Als je op jezelf kunt vertrouwen voor wat betreft technische kennis en je wilt en kunt het risico nemen dat het niet is wat je hoopt dat het is, dan kun je particulier kopen. Dan heb je GEEN garantie, GEEN zekerheid van een ander en draag je ZELF alle risico van de koop.
Je moet dus weten wat je doet en er verstand van hebben (of iemand weten die dat heeft)

Kun of wil je dat niet, moet je niet particulier kopen, maar naar een dealer gaan. Dat is duurder, maar ze kijken hem na voor ze hem verkopen, je krijgt vaak garantie en versleten delen worden bij aflevering vervangen. Daar betaal je voor, maar je hoeft zelf niet het risico te dragen dat het niet is wat je zou willen of dat er iets aan kapot is wat je niet kunt betalen.
En ook bij een dealer kun je een miskoop treffen. Teruggedraaide teller, gaar van binnen, opgelapte motor etc....
 
Hij hoeft alleen te garanderen, dat hij alle problemen ook genoemd heeft.Het is een Honda CB750 uit 1981.
Als verkoper gewezen heeft op gebreken mag je je denk ik al gelukkig prijzen, er zijn er genoeg die dat niet doen, en het zinnetje "ach wat vervelend voor je, maar daar wist ik echt helemaaaal niets vanaf" is vrij gemakkelijk uit te spreken...

Is het trouwens een K of een F (Bol d'Or)? Beide zijn erg fijne fietsen.

Let naast normale slijtage delen (banden, remmen, ketting , ...) op lekkage rondom de cilinders (klepdeksel, koppakking). Mechanisch zijn ze niet heel erg stil: bij stationair 1000 t/min (+/- 100) mag de koppeling een beetje rammelen (moet nagenoeg weg zijn als je de koppelingshendel intrekt). Hard tikken kan wijzen op slijtage van de nokkenasketting (of onjuiste afstelling daarvan), of de primaire overbrenging (morse-ketting). Indien versleten kunnen beide flinke schade aan het blok toebrengen (door klapperen vreten ze zich nl een weg naar buiten: gat in je blok, komt niet meer goed). Verder zijn dit bij goed onderhoud oerdegelijke fietsen, carb synchronisatie verloopt vrij snel, maar dat is niet ernstig en ook niet uniek voor fietsen uit die tijd, hooguit rammelt het allemaal wat meer.

Veel succes ermee :W
 
je wilt geen garantie maar toch de verkoper aansprakelijk kunnen stellen voor eventuele gebreken :?

dat is toch het zelfde :?

Nee, want het gaat alleen om gebreken, van die hij afweet. 8-)

Maar goed, ik zal die motor denk ik sowieso kopen.

Groetjes,
Martin
 
Ik heb het juist weleens andersom gedaan. Ivm diefstal was er 2 jaar geleden veel verloop in mijn "motorenpark". Uiteindelijk 2 motorscooters en 1 motor verkocht voor de héle handige doehetzelver. Toen heb ik als verkoper een contract gemaakt dat de koper weet dat de motor in slechte technische staat verkeerd en dat er op geen enkele manier garantie wordt verleend.

Als ik een motor van 800 euro zou verkopen, zou ik ook geen contract van de koper tekenen.

Gr. Karl
 
Hij was vroeger wel mechanicus voor motoren en lijkt me wel betrouwbaar, maar dat hij zon contract niet wil tekenen lijkt me gewoon een beetje apart.
Wat vinden jullie hiervan? De koopprijs is trouwens 800 Euro.

Dat heb ik vaker gehoord...
Meestal houdt dat in dat hij de motor zo goed mogelijk lopend heeft gehouden, hetgeen niet het zelfde als zo goed als mogelijk onderhouden is...

In de praktijk houdt dat vaak in dat allerlei problemen op alternatieve wijze zijn opgelost i.p.v. de juiste wijze. Dat geeft dus problemen als jij de zaken wilt oplossen...

Het kan meevallen, maar hou er alvast rekening mee... ;)
 
Puh, bedankt voor al die reacties! Ik ben wel enigszins verbaasd, dat over het algemeen niemand zon contract (het is inderdaad die van de ANWB) gebruikt. Ik heb in het verleden al vaker motoren/autos gekocht/verkocht, en het was voor mij eigenlijk altijd vanzelfsprekend (voor allebei partijen). Maar goed, dat was in Duitsland. Kennelijk is het hier een beetje anders.
Helaas ken ik niemand die mee zou kunnen kijken maar ik heb er wel een beetje verstand van en denk, dat die goed is.
Groetjes

Toen ik in Duitsland mijn motor kocht, werd er ook een contract ondertekend.
Maar in Nederland heb ik dit nog nooit gedaan.
 
Ik zie het probleem niet. Waarom zijn zoveel mensen tegen een koopcontract? Het is niets meer dan een schriftelijke uitwerking van wat je mondeling al hebt afgesproken.

Zonder naar het ANWB-ding te kijken ziet het er als volgt uit:
- omschrijving koper
- omschrijving verkoper
- omschrijving motor
- omschrijving koopprijs en betaling.

Dat is het. Eigenlijk weinig anders dan een bewijs van verkoop en betaling. Uit het opstellen en ondertekenen van een eenvoudig koopcontract vloeien niet zomaar allerlei garanties voort.

Wat je er vervolgens aan garanties inzet is een heel ander verhaal. Je kunt er tenslotte ook inzetten dat verkoper geen enkele garantie geeft.

Bij contante betaling, vooral van motoren zonder kenteken, zou ik zeker een koopcontract aanraden.

:)
 
Dat heb ik vaker gehoord...
Meestal houdt dat in dat hij de motor zo goed mogelijk lopend heeft gehouden, hetgeen niet het zelfde als zo goed als mogelijk onderhouden is...

Wel een goed punt. Hierbij heb ik nog niet stil gestaan. Op basis van een lijst en mijn eigen ervaring heb ik wel goed na de staat gekeken, maar ik ben zeker geen expert en zou dus dingen, die niet zo meteen duidelijk uitspringen, waarschijnlijk niet zien...
Maar hopen dus ben ik bang.
 
Wel een goed punt. Hierbij heb ik nog niet stil gestaan. Op basis van een lijst en mijn eigen ervaring heb ik wel goed na de staat gekeken, maar ik ben zeker geen expert en zou dus dingen, die niet zo meteen duidelijk uitspringen, waarschijnlijk niet zien...
Maar hopen dus ben ik bang.

Ik heb meegemaakt dat iemand bij een CB450 de dop van de vorkpoot had vastgezet met staalwol en vloeibare aluminium. Het schroefdraad in de poot was aan gort en zo kon het ding mooi op zijn plaats blijven. Je zag er niets aan, maar toen de vorkkeering er uit moest, toen waren de problemen ineens zichtbaar... -O-

Dat een kabeltje anders loopt, of er ergens een zwevende zekering hangt die de orginele vervangt is niet zo'n probleem. Het gaat juist om de niet zichtbare zaken...


ps... zelf ben ik niet tegen een koopcontractje... ik heb die ANWB voorzet aangepast naar eigen wens en zal die ook gebruiken bij verkoop van mijn motoren. Heeft niets met garantie te maken, maar wel met andere zekerheden. Het stelt verder weinig voor en als verkoper ga je er zeker niet dood aan... ;)
 
Ik ga blijkbaar niet akkoord met de meeste reacties hier.

Of het nu 800 euro is of 8000 euro lijkt me totaal niet relevant voor wat betreft alles administratief een beetje in orde te hebben.

Zowiezo is er bij een verkoop tussen particulieren geen sprake van garantie, tenzij het natuurlijk echt aangetoond kan worden dat de verkoper doelbewust gebreken heeft verzwegen die niet direct ontdekt kunnen worden bij wat je als redelijkerwijze de onderzoeksplicht van de koper kan noemen (endat is dus discutabel).
Dus zolang er niets specifiek van garantie vermeld staat, kan je gewoon uitgaan van géén garantie bij een particuliere verkoop. Het feit dat de (ver)koop gewoon op papier gedefinieerd wordt verandert daar niets aan.

Ik heb ook een template voor auto-koopcontract genomen en wat aangepast naar motorfiets. Hierin staat gedefinieerd:
- dat het om een koopcontract tussen particulieren gaat
- de identiteit van de koper
- de identiteit van de verkoper
- omschrijving en identificatie van het voertuig
- de prijs
- van welke accesoires en papieren het voertuig vergezeld is
- de afgesproken regeling voor overdracht van de prijs en de afgesproken regeling voor overdracht van het voertuig
- dat de koper voldaan heeft aan de onderzoeksplicht en de verkoper voldaan heeft aan mededelingsplicht (beide partijen zijn hier zowiezo aan verbonden, ook al wordt dat niet opgenomen in het contract)

Als koper en verkoper dit contract beiden ondertekenen zonder morren schept dat alleen maar wederzijds vertrouwen lijkt me. Ik koop hoedanook liever niet van Meneer Anoniem. En aan (gebrek aan) garantie verandert het niets tenzij er een garantieregeling expliciet in vermeld staat.
 
Laatst bewerkt:
TS, in geval van twijfel toch iemand meenemen die er meer verstand van heeft. Voor een motor is 800 euro niet veel geld, maar voor jou misschien wel. Je kan nooit alles uitsluiten, maar als je iemand met verstand van zaken meeneemt kan je in ieder geval veel uitsluiten.

Je zou een oproepje kunnen plaatsen hier op het forum, heb ik al vaker mensen met succes zien doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan