Kooptips voor 2e-hands sporttoer voor iemand met 'stijve heupen'

martijneg

Rookie
15 nov 2018
15
5
Hey!

In een ander topic had ik al laten weten dat ik onderuit ben gegaan met mijn FZ6-SA, 57 kW uit 2007. Dit was mijn fietsje voordat ik de grip verloor:

IMG_5378.jpeg


Een foto van wat er nu nog over is zal ik iedereen maar besparen.

Zoals ook uitgelegd in het andere topic ben ik aan het overwegen 'wat nu?' en een van de opties is de motor weg te doen en naar een ander exemplaar te kijken. Ik wil de kosten van de verschillende opties goed af kunnen wegen, dus dan moet ik ook een beetje een idee hebben van de mogelijke vervangers van mijn trouwe Fazer.

Ik kan (en zal) natuurlijk een bezoekje brengen aan de lokale dealers en wat proefritjes maken, maar wellicht zie ik dan 'de ultieme motor' over het hoofd. Dus ik hoop dat er hier mensen zijn met suggesties op basis van mijn 'wensenlijstje', waarin met name de 'maat' van de motor of de 'zithouding' erg belangrijk is.

'Stijve heupen'

Mijn probleem (naast een kapotte motor), is dat mijn heupen behoorlijk stijf zijn. Fietsen op de racefiets gaat perfect, maar zodra ik mijn benen uit elkaar moet zitten word het lastig.
Als ik in met mijn benen uit elkaar ga staan kan ik mijn voeten eens 110 cm uit elkaar zetten; ik kan dan alleen met geen mogelijkheid mijn knieën meer buigen. Wanneer ik squats doe moet ik mijn voeten altijd vrij dicht bij elkaar zetten, anders loopt de boel gewoon echt vast. Dus: hoe verder mijn voeten uit elkaar staan, hoe minder ver ik door mijn knieën kan zakken. Helaas is dat nou precies de houding op mijn Fazertje: benen uit elkaar en de voeten erg hoog (dus die knieën ver gebogen).
Als mijn voeten dan ook nog parallel moeten, dan wordt het nog erger; als ze naar buiten kunnen wijzen gaat het nog.

Ik heb van alles lopen sleutelen aan mijn Fazer: zadel verhoogd zodat ik minder ver mijn knieën hoef te buigen, stuur verhoogd om minder ver voorover in mijn heupen te zitten. Ik had ook geprobeerd om de treetjes te verlagen, maar daardoor moesten mijn voeten weer wijder en werd het weer erger.
Wanneer ik lange stukken moet rijden stap ik half kreupel van de fiets af. En als ik dan weer terug moet rijden heb ik er echt geen zin in.

Het is een vrij specifiek probleem en ik kan me zo voorstellen dat niemand zich er in herkent, of zo direct een model motor kan noemen wat voor mij de oplossing zou kunnen zijn, maar alle suggesties zijn welkom; dan kan ik kijken of ik er ergens een keer een proefrit/proefzit op kan maken. (En ja, een motorscooter zou de perfecte oplossing zijn, maar nee, daar wil ik niet op gezien worden :p.)

Het klinkt in ieder geval logisch om te kijken naar een 'hogere' motor.

Andere wensen/overwegingen

Om in ieder geval in de goede richting te zoeken (en niet een Goldwing als voorstel te krijgen) even wat andere wensen en het doel waarvoor ik de motor gebruik.
  • De motor is voor mij echt een vervoermiddel. Ik rijd niet om te rijden, maar ik rijd om ergens te komen. En ik vind het leuk om dat op de motor te doen.
  • Ik gebruik de motor o.a. voor woon-werkverkeer en laat me doorgaans niet tegenhouden door een beetje kou. Ik rijdt ook in het donker en in de regen.
  • Om bovengenoemde redenen lijkt een motor met ruit me het meest logisch, maar op zich sta ik ook wel open voor een naked bike. Zo lang ik er maar comfortabel lange stukken snelweg op kan rijden (200 km in één ruk of zo).
  • In principe heb ik geen enorme kofferset nodig, maar kan ik af met een rugzak. Aan de andere kant zou in ieder geval een topkoffer wel handig zijn voor een weekend naar familie of vrienden.
  • De handling van de FZ6 beviel me uitstekend: hij rijdt makkelijk, is vergevingsgezind en laat zich lekker omgooien.
  • Ik zou wel graag iets meer koppel/vermogen hebben. Altijd moeilijk om te bepalen wat dat betekent. Wat ik bedoel: vlot wegtrekken bij inhalen op de snelweg zonder flink terug te hoeven schakelen. De 57 kW FZ6 reageert in de 6e versnelling met 120 km/u vrij langzaam, dus als je vlot wilt inhalen moet je naar de 4. Ik hoef dan weer geen motor die op z'n achterwiel staat als ik wegrijd bij het stoplicht, of waarbij ik over het stuur vlieg als ik op de snelweg het gas loslaat.
  • De fiets moet er een beetje sportief en modern uitzien; ik ben net 30 ;).
  • Hij moet ook wel leuk bochtjes kunnen rijden; alleen rechtuit is erg saai.
  • Hij moet natuurlijk ook weer niet te erg uitnodigen om brieven van het CJIB te scoren.
  • Qua zithouding dus graag comfort:een fatsoenlijk zadel, rechtop zittend en de treetjes dus niet te hoog en/of te breed.
  • De motor moet in ieder geval betrouwbaar zijn en makkelijk en betaalbaar zelf te onderhouden. Dus geen Ducati.
Uiteindelijk moet ik natuurlijk gewoon een (lange en serieuze) proefrit maken om me er van te vergewissen dat ik er niet verkrampt af ga stappen, maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die met bovenstaand wensenlijstje en specifiek mijn gare heupen goede ideeën hebben :). Eerst maar eens kijken naar een specifiek model, daarna maar eens kijken naar de prijs als functie van bouwjaar en km stand.

Al met al was die Fazer een heel fijne motor, op de te hoge treetjes na!

Ben benieuwd!
 
Laatst bewerkt:
Probleem is dat je een motor met meer vermogen wil,dan kom je bij de grotere cilinderinhouden terecht,dan komt weer dat
probleem om de hoek kijken dat de motor vrij smal moet zijn,wat dan in mijn gedachte komt is een twin,een KTM ,Aprilia Dorseduro1200 .
 
Laatst bewerkt:
Ik stel weer een suzuki sv650 vanaf 2017 voor.
V-Twin voor het karakter, lekker veel tork onderin, rechtop zittend, vlot uitziende fiets.

Probeer het een keer
 
Ik stel weer een suzuki sv650 vanaf 2017 voor.
V-Twin voor het karakter, lekker veel tork onderin, rechtop zittend, vlot uitziende fiets.

Probeer het een keer
Ja maar gaat in z,n 6 ook niet echt voorruit en zadel is ook te breed.
 
Ik zet gewoon alles op mijn lijstje voor nader onderzoek :)
Met 'twin' bedoel je? Africa Twin?
 
Probleem is dat je een motor met meer vermogen wil,dan kom je bij de grotere cilinderinhouden terecht,dan komt weer dat
probleem om de hoek kijken dat de motor vrij smal moet zijn,wat dan in mijn gedachte komt is een twin,een KTM ,Aprilia Dorseduro1200 .
wat voor KTM?
 
Als je op een racefiets geen last heb zou je misschien eens op een sportmotor moeten gaan zitten bv een
wat voor KTM?
Zoiets bv,nog een voordeel van KTM is dat je er weinig op afschrijft.
Of dit model,
 
Het is dat je iets sportiefs zoekt, maar volgens mij zoek jij een oudere BMW K. Dat zit heerlijk, niet al te wijdbeens en stuurt als een tiet.

Wellicht dat een K100 met stuur kuipje iets voor je is? Ga er eens eentje proefrijden als je de mogelijkheid kan krijgen.
 
Structureel een rugzak gebruiken tijdens woonwerkverkeer zou ik zelf niet doen. Mocht je een keer een klapper maken, dan heb je zo een dwarslaesie te pakken omdat je schoenen of laptop je rugwervels een tikje te geven.

Je hebt een vrij specifieke eis mbt je heupen. Ik heb een paar keer op een fzs600 gezeten en het viel me bij die motor op hoe smal die tank voelde.

Misschien kun je vinden wat je zoekt in een retro-model met zo'n ouderwetse tank. Bv moto guzzi V7.
 
Het is dat je iets sportiefs zoekt, maar volgens mij zoek jij een oudere BMW K. Dat zit heerlijk, niet al te wijdbeens en stuurt als een tiet.

Wellicht dat een K100 met stuur kuipje iets voor je is? Ga er eens eentje proefrijden als je de mogelijkheid kan krijgen.
Ja van een fazer uit 2007 naar een stuk lomp antiek,dat is echt een goede tip|( 🥴
En stuurt als een tiet,ja een paar hangtieten:P
 
Ja van een fazer uit 2007 naar een stuk lomp antiek,dat is echt een goede tip|( 🥴
Heb je de startpost wel gelezen? De zithouding van de fazert was juist het probleem. Als je dan een zelfde soort fiets aanraadt zoals een mt-09, wordt het probleem waarschijnlijk niet opgelost.

Klopt een K is oud, maar zit wel degelijk heerlijk. Tevens genoeg pit om je rijbewijs vlot kwijt te raken.
 
Heb je de startpost wel gelezen? De zithouding van de fazert was juist het probleem. Als je dan een zelfde soort fiets aanraadt zoals een mt-09, wordt het probleem waarschijnlijk niet opgelost.

Klopt een K is oud, maar zit wel degelijk heerlijk. Tevens genoeg pit om je rijbewijs vlot kwijt te raken.
Een MT09 is niet een zelfde fiets,die is veel smaller waar je benen zitten,je heb zeker nog nooit op wat moderners gereden dan een K100 uit het Ben Hur tijdperk,zijn fazer 600 stuurt zo ongeveer 1000x beter dan een K100.
 
Haha mooie reacties :)

Voor een BMW uit 1990 voel ik me nog wat te jong.

De FZ1 is wel een heel vette fiets, maar ik weet niet of die ook hoger is en een andere zithouding biedt? Ook een 4-cylinder toch? Dus dan alleen op je achterwiel bij veel toeren? Of is het een onhandelbaar beest?

Ik heb niet helemaal helder wat bij Yamaha de opvolger van de FZ6 is. Is dat de Tracer, of zijn het die MT-0Xs? Als die MT smaller is ...

Wat zijn de ervaringen met snelweg rijden op een Naked? Wil wel graag gewoon steady met 140 door kunnen kachelen (na 19:00 uiteraard).

@RG-gamma met 'twin' bedoelde je dus 2-cylinder? I.v.m. meet koppel laag in de toeren?
 
Haha mooie reacties :)

Voor een BMW uit 1990 voel ik me nog wat te jong.

De FZ1 is wel een heel vette fiets, maar ik weet niet of die ook hoger is en een andere zithouding biedt? Ook een 4-cylinder toch? Dus dan alleen op je achterwiel bij veel toeren? Of is het een onhandelbaar beest?

Ik heb niet helemaal helder wat bij Yamaha de opvolger van de FZ6 is. Is dat de Tracer, of zijn het die MT-0Xs? Als die MT smaller is ...

Wat zijn de ervaringen met snelweg rijden op een Naked? Wil wel graag gewoon steady met 140 door kunnen kachelen (na 19:00 uiteraard).

@RG-gamma met 'twin' bedoelde je dus 2-cylinder? I.v.m. meet koppel laag in de toeren?
De 1000 is 30mm hoger,is een 4 cilinder,heeft juist veel koppel bij lagere toeren dan de 600,en is geen onhandelbaar beest,
maar natuurlijk wel een stuk sterker dan een 600.De Tracer en MT,s zijn geen directe opvolger van de fazer 600,maar meer een nieuwere serie modellen
met een verschillend aantal cilinders en inhoud,voor de FZ6 is geen directe opvolger meer gekomen.
Ik heb zelf meerdere naked motoren gehad en gereden en als je de snelheid niet te hoog houd is het prima te doen,constant
boven de snelheidslimiet is sowieso niet aan te raden in NL,boetes zijn niet misselijk tegenwoordig.
Verder blijft het natuurlijk persoonlijk wat je fijn vind rijden,zeker in jou geval ,dus gewoon eens gaan proefrijden op een aantal fietsen.
 
Laatst bewerkt:
Op zich is de FZ1 is dus wel te overwegen: lijkt behoorlijk op mijn FZ6 (die verder prima beviel qua rijgedrag en uiterlijk) maar dan net wat hoger en iets meer vermogen. Al is er natuurlijk wel het risico dat hij breder is en dan is het voordeel natuurlijk weer ongedaan gemaakt.

Op zich is een vette naked bike natuurlijk ook wel heel mooi. Moet bekennen dat ik de zijkoffers van m'n FZ6 slechts één weekend heb gebruikt. Dus om nou te zeggen dat ik echt een tourfiets nodig heb... Een weekendtas met spanbandjes werkt ook wel voor de ene keer per jaar.
 
Op zich is de FZ1 is dus wel te overwegen: lijkt behoorlijk op mijn FZ6 (die verder prima beviel qua rijgedrag en uiterlijk) maar dan net wat hoger en iets meer vermogen. Al is er natuurlijk wel het risico dat hij breder is en dan is het voordeel natuurlijk weer ongedaan gemaakt.

Op zich is een vette naked bike natuurlijk ook wel heel mooi. Moet bekennen dat ik de zijkoffers van m'n FZ6 slechts één weekend heb gebruikt. Dus om nou te zeggen dat ik echt een tourfiets nodig heb... Een weekendtas met spanbandjes werkt ook wel voor de ene keer per jaar.
Zoals ik al aangaf ga eerst proefrijden,en er is altijd nog een topkoffer of tanktas te monteren mocht daar behoefte aan zijn.
Wat breedte betreft zal het zadel niet veel verschillen,overigens is de fazer 1000 30mm hoger en de fz1 20mm ,voor de smallere zadels en smallere tank kom je echt weer uit bij zoiets als een KTM, een V twin maakt het mogelijk een motor smaller te houden,overigens rijden KTM,s verassend goed,ga ook daar eens op proefrijden,met name de Adventure zal waarschijnlijk de beste zitpositie hebben voor jou probleem,de zithoogte is 860mm,
dat is 7,5 cm hoger dan je faser600,moet het nog smaller kom je bij de 1 cilinders terecht,maar denk niet dat die jou aanspreken,
daar moet je echt liefhebber van zijn,ik heb zelf een KTM660 1 cilinder gehad en dan zitten je benen bijna parallel naast elkaar,
maar rijd lang niet zo soepel als een 4 cilinder,stap je daarvan op een 1cilinder is het erg wennen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de fz1 1000 en die is best wel vlot en je kan er met 2000 rpm 50 km mee rijden maar ook lekker te keer gaan. proefzitten mag je altijd 😉
 
En beginnen met yoga ook nog een tip? Dat lijkt wellicht vergezocht, maar in de 3 jaar dat ik in mijn vorige woonplaats woonde heb ik een wat oudere strammere man zien ontwikkelen van oefeningen in een stoel naar meedoen op de mat. Zolang je niets verwacht en gewoon de oefeningen doet zoals het voor jou goed voelt, heeft al het rekken en strekken soms verrassend veel effect.

Voor mij is het 1,5u rust in de kop en tegelijkertijd ook soepeler worden; in de studio nog wat meer dan nu via Zoom, maar toch...
 
Terug
Bovenaan Onderaan