Kooptips voor 2e-hands sporttoer voor iemand met 'stijve heupen'

Er valt wel iets te winnen met Yoga, maar m'n heupbot wil niet veel verder draaien helaas. Daar was de fysio het wel mee eens.
Dus ik ga geen fiets kopen waarvan ik dan moet hopen dat ik er na 3 jaar eindelijk op kan zitten haha.

Mensen ervaring met Naked bikes van Kawasaki? Ik vind die er altijd erg smal uitzien. Maar heb me er nog niet in verdiept.

De klassieke / retro modellen vind ik wel mooi, maar dat is niet 'mijn' motor.
 
Das dan jammer ,een ZRX is iig een retefijne fiets ,en sportief en lui te rijden 👍
 
Er valt wel iets te winnen met Yoga, maar m'n heupbot wil niet veel verder draaien helaas. Daar was de fysio het wel mee eens.
Dus ik ga geen fiets kopen waarvan ik dan moet hopen dat ik er na 3 jaar eindelijk op kan zitten haha.

Mensen ervaring met Naked bikes van Kawasaki? Ik vind die er altijd erg smal uitzien. Maar heb me er nog niet in verdiept.

De klassieke / retro modellen vind ik wel mooi, maar dat is niet 'mijn' motor.
Je kan wel vragen naar mensen met ervaring,maar gezien je probleem heb je daar weinig aan,die ervaring hebben de meeste niet,
je kan dan beter naar een dealer gaan en zelf eens kijken wat er goed zit,een Z750 is inderdaad vrij smal.
 
Als ik nou zo dat verhaal over die heupen lees, dan raad ik je aan eens een proefritje op een motorscooter te maken. Dan kan je je knieën dicht bij elkaar houden en je voeten zo zetten als je wilt. Een Honda Integra, Suzuki Burgmann of een Yamaha Tmax: power genoeg.
 
Zou iets als een Kawasaki Versys of Suzuki Vstrom dan niet wat zijn? hoge fietsen die ook gemaakt zijn om comfortabel mee rond te rijden, en beiden verkrijgbaar in 650 en 1000CC 2cilinders. Ook zou je nog kunnen kijken naar een Yamaha Diversion? zal nooit de snelste zijn, maar wel een no-nonsense fiets
 
Qua zithouding die je beschrijft zou ik een TDM 900 aanraden. Rechtop, voetsteunen laag, ruit, vaak is een kofferrek al gemonteerd, dus woonwerk prima. Stuurt ook lekker. Die is alleen net niet vlot genoeg als ik je verhaal zo lees, maar je kan altijd gaan proefrijden. Mede om die reden ben ik van de TDM naar een MT-09 Tracer gegaan. Heeft meer pit en vergelijkbare zithouding. Kost wel wat meer, want ze zijn er pas 5 jaar en tweedehands erg gewild. Ook moet je goed uitproberen of het zadel je bevalt. Veel eigenaren kopen een comfortzadel (ik inmiddels ook).
Op de motorbeurs staat altijd een bedrijfje dat aanpassingen maakt voor mensen met een fysieke beperking. Misschien hebben die nog tips voor mogelijke aanpassingen of modellen waar ze goede ervaringen mee hebben?
Nog een tip: al op Motorcycle Ergonomics gekeken? Daar kun je je lengte invullen en een motorfiets en dan zie je meteen hoe de zithouding voor jou uitkomt
 
Dank voor de tips!

Heb inmiddels de volgende ervaringen opgedaan:
  • Triumph Tiger 800 XC uit 2013, heb ik alleen even op gezeten (was net voor sluitingstijd), maar wilde 'm heel graag proefrijden, want voelde super. Helaas volgende dag verkocht.
  • Triumph Tiger 1050 uit 2008 was de eerste 10 minuten een super motor; voldeed aan alle wensen, maar na 13 minuten kwam ik in de knoop, want te breed (wel hoog overigens, dat was goed)
  • Triumph Street Triple uit 2013 was de eerste 10 minuten een heel leuk fietsje, maar na een kwartier ging het fout, want de treetjes zaten veel te hoog (hij was dan wel weer heel erg smal)
  • Tracer 900 GT, was veel te duur, maar ik mocht er toch even op rijden: echt heel erg smal en hoog, dus heeft serieuze potentie!
Op dit moment wil ik dus heeeeel graag een proefritje maken op de Tiger XC (of misschien een XR, ivm de prijs, maar die zijn toch lager) en ben ik op zoek naar een betaalbare Tracer. Beide modellen zijn wel flink duurder dan ik initieel gepland had... Maar als ik op iets anders niet kan zitten...
 
Je zou ook nog een Kawasaki versys kunnen proberen, die valt ook in die categorie.
 
Het is een Triumph Tiger 800 XC uit 2014 geworden :)

IMG_0985.jpeg
 
Het is een Triumph Tiger 800 XC uit 2014 geworden :)

Bekijk bijlage 1508216
Hey, ik zie dat je een Tiger 800 van 2014 hebt gekocht. Ik deed een testrit met een gelijkaardig model maar mij viel het wat tegen dat het nogal zwaar insturen was bij trage bochten . Hoe zijn uw ervaringen hiermee ? Ik moet wel zeggen dat de banden bijna versleten waren, misschien heeft dit een invloed ? Alvast bedankt.
 
Hey!

In een ander topic had ik al laten weten dat ik onderuit ben gegaan met mijn FZ6-SA, 57 kW uit 2007. Dit was mijn fietsje voordat ik de grip verloor:

Bekijk bijlage 1503189

Een foto van wat er nu nog over is zal ik iedereen maar besparen.

Zoals ook uitgelegd in het andere topic ben ik aan het overwegen 'wat nu?' en een van de opties is de motor weg te doen en naar een ander exemplaar te kijken. Ik wil de kosten van de verschillende opties goed af kunnen wegen, dus dan moet ik ook een beetje een idee hebben van de mogelijke vervangers van mijn trouwe Fazer.

Ik kan (en zal) natuurlijk een bezoekje brengen aan de lokale dealers en wat proefritjes maken, maar wellicht zie ik dan 'de ultieme motor' over het hoofd. Dus ik hoop dat er hier mensen zijn met suggesties op basis van mijn 'wensenlijstje', waarin met name de 'maat' van de motor of de 'zithouding' erg belangrijk is.

'Stijve heupen'

Mijn probleem (naast een kapotte motor), is dat mijn heupen behoorlijk stijf zijn. Fietsen op de racefiets gaat perfect, maar zodra ik mijn benen uit elkaar moet zitten word het lastig.
Als ik in met mijn benen uit elkaar ga staan kan ik mijn voeten eens 110 cm uit elkaar zetten; ik kan dan alleen met geen mogelijkheid mijn knieën meer buigen. Wanneer ik squats doe moet ik mijn voeten altijd vrij dicht bij elkaar zetten, anders loopt de boel gewoon echt vast. Dus: hoe verder mijn voeten uit elkaar staan, hoe minder ver ik door mijn knieën kan zakken. Helaas is dat nou precies de houding op mijn Fazertje: benen uit elkaar en de voeten erg hoog (dus die knieën ver gebogen).
Als mijn voeten dan ook nog parallel moeten, dan wordt het nog erger; als ze naar buiten kunnen wijzen gaat het nog.

Ik heb van alles lopen sleutelen aan mijn Fazer: zadel verhoogd zodat ik minder ver mijn knieën hoef te buigen, stuur verhoogd om minder ver voorover in mijn heupen te zitten. Ik had ook geprobeerd om de treetjes te verlagen, maar daardoor moesten mijn voeten weer wijder en werd het weer erger.
Wanneer ik lange stukken moet rijden stap ik half kreupel van de fiets af. En als ik dan weer terug moet rijden heb ik er echt geen zin in.

Het is een vrij specifiek probleem en ik kan me zo voorstellen dat niemand zich er in herkent, of zo direct een model motor kan noemen wat voor mij de oplossing zou kunnen zijn, maar alle suggesties zijn welkom; dan kan ik kijken of ik er ergens een keer een proefrit/proefzit op kan maken. (En ja, een motorscooter zou de perfecte oplossing zijn, maar nee, daar wil ik niet op gezien worden :p.)

Het klinkt in ieder geval logisch om te kijken naar een 'hogere' motor.

Andere wensen/overwegingen

Om in ieder geval in de goede richting te zoeken (en niet een Goldwing als voorstel te krijgen) even wat andere wensen en het doel waarvoor ik de motor gebruik.
  • De motor is voor mij echt een vervoermiddel. Ik rijd niet om te rijden, maar ik rijd om ergens te komen. En ik vind het leuk om dat op de motor te doen.
  • Ik gebruik de motor o.a. voor woon-werkverkeer en laat me doorgaans niet tegenhouden door een beetje kou. Ik rijdt ook in het donker en in de regen.
  • Om bovengenoemde redenen lijkt een motor met ruit me het meest logisch, maar op zich sta ik ook wel open voor een naked bike. Zo lang ik er maar comfortabel lange stukken snelweg op kan rijden (200 km in één ruk of zo).
  • In principe heb ik geen enorme kofferset nodig, maar kan ik af met een rugzak. Aan de andere kant zou in ieder geval een topkoffer wel handig zijn voor een weekend naar familie of vrienden.
  • De handling van de FZ6 beviel me uitstekend: hij rijdt makkelijk, is vergevingsgezind en laat zich lekker omgooien.
  • Ik zou wel graag iets meer koppel/vermogen hebben. Altijd moeilijk om te bepalen wat dat betekent. Wat ik bedoel: vlot wegtrekken bij inhalen op de snelweg zonder flink terug te hoeven schakelen. De 57 kW FZ6 reageert in de 6e versnelling met 120 km/u vrij langzaam, dus als je vlot wilt inhalen moet je naar de 4. Ik hoef dan weer geen motor die op z'n achterwiel staat als ik wegrijd bij het stoplicht, of waarbij ik over het stuur vlieg als ik op de snelweg het gas loslaat.
  • De fiets moet er een beetje sportief en modern uitzien; ik ben net 30 ;).
  • Hij moet ook wel leuk bochtjes kunnen rijden; alleen rechtuit is erg saai.
  • Hij moet natuurlijk ook weer niet te erg uitnodigen om brieven van het CJIB te scoren.
  • Qua zithouding dus graag comfort:een fatsoenlijk zadel, rechtop zittend en de treetjes dus niet te hoog en/of te breed.
  • De motor moet in ieder geval betrouwbaar zijn en makkelijk en betaalbaar zelf te onderhouden. Dus geen Ducati.
Uiteindelijk moet ik natuurlijk gewoon een (lange en serieuze) proefrit maken om me er van te vergewissen dat ik er niet verkrampt af ga stappen, maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die met bovenstaand wensenlijstje en specifiek mijn gare heupen goede ideeën hebben :). Eerst maar eens kijken naar een specifiek model, daarna maar eens kijken naar de prijs als functie van bouwjaar en km stand.

Al met al was die Fazer een heel fijne motor, op de te hoge treetjes na!

Ben benieuwd!
Ik ben er meer voor dat je de kern van je probleem aanpakt, is het niet wat om aan je mobiliteit te werken? Ik ben bevooroordeeld maar is iets met krachtsportoefeningen niets voor je? Dan kun je op elke gewenste motor stappen (en weer afstappen ook)
 
Hey, ik zie dat je een Tiger 800 van 2014 hebt gekocht. Ik deed een testrit met een gelijkaardig model maar mij viel het wat tegen dat het nogal zwaar insturen was bij trage bochten . Hoe zijn uw ervaringen hiermee ? Ik moet wel zeggen dat de banden bijna versleten waren, misschien heeft dit een invloed ? Alvast bedankt.

Versleten banden rijdt altijd beroerd, ongeacht welke motor.
Dus begin met een nieuwe set banden monteren.
En eventueel het balhoofd lager controleren.
 
Versleten banden rijdt altijd beroerd, ongeacht welke motor.
Dus begin met een nieuwe set banden monteren.
En eventueel het balhoofd lager controleren.
Hey, merci voor de reactie. Inderdaad....maar ik kan moeilijk eisen van de verkoper dat hij nieuwe banden legt voor de testrit . Weet jij toevallig de richtprijs van een set degelijkebanden, geplaatst? De verkoper sprak van 50 €......🤔....chinese rommel denk ik dan. Misschien zijn ze ook vlak afgesleten ipv rond. Balhoofdlager kan maar de kans is klein met 17000 lijkt me. Maar jouw tiger stuurt wel "licht" de bocht in ? Even nog vermelden, mijn vorige moto was een kawa ninja 650 en bij die had ik op dat vlak geen opmerking.
 
Hey, merci voor de reactie. Inderdaad....maar ik kan moeilijk eisen van de verkoper dat hij nieuwe banden legt voor de testrit . Weet jij toevallig de richtprijs van een set degelijkebanden, geplaatst? De verkoper sprak van 50 €......🤔....chinese rommel denk ik dan. Misschien zijn ze ook vlak afgesleten ipv rond. Balhoofdlager kan maar de kans is klein met 17000 lijkt me. Maar jouw tiger stuurt wel "licht" de bocht in ? Even nog vermelden, mijn vorige moto was een kawa ninja 650 en bij die had ik op dat vlak geen opmerking.
Die 50 zal voor het monteren zelf zijn op de losse velg,banden zelf koop je niet voor50,-
 
Hey, merci voor de reactie. Inderdaad....maar ik kan moeilijk eisen van de verkoper dat hij nieuwe banden legt voor de testrit . Weet jij toevallig de richtprijs van een set degelijkebanden, geplaatst? De verkoper sprak van 50 €......🤔....chinese rommel denk ik dan. Misschien zijn ze ook vlak afgesleten ipv rond. Balhoofdlager kan maar de kans is klein met 17000 lijkt me. Maar jouw tiger stuurt wel "licht" de bocht in ? Even nog vermelden, mijn vorige moto was een kawa ninja 650 en bij die had ik op dat vlak geen opmerking.

Beter maak je even een eigen topic aan, of stel je vraag in het banden topic.
 
Terug
Bovenaan Onderaan