Koos Spee: Iedereen puntenrijbewijs

Volgens mij... als je een mening wilt hebben over het in te voeren rijbewijs... moet je eerst wel weten wat de criteria zijn om een punt op te lopen.

Klinkt logisch, toch ??

Volgens mij weet 90% van de reply'ers helemaal niet wat die criteria zijn maar kletsen gewoon maar wat raak. Of hun voorganger achterna.

Als ik zie wat je moet doen om punten te verzamelen... dan ben ik voor een groot deel het er wel mee eens dat diegene die binnen die termijn het aantal punten haalt idd opnieuw op hun rijvaardigheid getest worden.

Niet alle criteria vind ik even passend, maar t merendeel dus wel.
 
Bij het puntenrbw voor beginnende bestuurders geldt nu ook al dat je staande gehouden moet worden. En wees nu eerlijk, hoe vaak wordt je nu aangehouden? ( [me="Kofferrek"]1 keer in 20 jaar tijd.)[/me]

Overigens... de kans dat je word staandegehouden kun je zelf aanmerkelijk beinvloeden met je rijstijl.

Er zijn ook mensen die 40 x per jaar staande gehouden worden.
 
Laatst bewerkt:
artikel 5 moeten ze schrappen. Als je iemand niet ergens op kunt straffen, moet je ook niet de mogelijkheid hebben om 'zomaar' iemand een boete te kunnen geven.

mocht er iets zijn wat gevaarlijk is, dan zou het opgenomen moeten worden in het strafrecht en niet via kapstok artikelen afgehandeld worden. Probleem wordt namelijk dat je een rechtsongelijkheid krijgt, want niet iedere agent vind eenzelfde incident even gevaarlijk en elke agent zal zoiets anders beoordelen.

Elke agent zal het anders beoordelen..??

Vandaar ook dat een politieagent alleen gegevens vastlegt en een officier van Justitie dan vervolgens volgens landelijke richtlijnen eventueel een sanctie oplegt.
 
weet je wat pas zou werken, boetes op basis van je inkomen, kan het ook nooit meer onterecht zijn dat jij er een maand voor moet werken terwijl een ander het in bijv 2 uur verdient(voorbeeld)

In Nederlands kiest men voor recht " zonder aanziens des persoons"

Als twee mensen hetzelfde uitvreten, waarom moet de een een hogere straf opgelegd krijgen dan een ander.

En zou het dan alleen voor verkeersboetes moeten gelden of bv ook voor winkeldiefstal of vernieling enz ??


In beide redenaties zit wel wat goeds.....
 
Laatst bewerkt:
ik kan er erg veel woorden aan vuil maken, maar laat ik het maar voor een keer niet doen.

maar mijn reactie is dan wel, :N



GR NEMO

het is vrijdag :z
 
'Iedereen een puntenrijbewijs'
AMSTERDAM - Het puntenrijbewijs zou voor alle automobilisten moeten worden ingevoerd. Dat zei verkeersofficier Koos Spee van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) vrijdag op BNR Nieuwsradio.

De dreiging om het rijbewijs kwijt te raken is een stok achter de deur om je een beetje aan de regels te houden”, zei Spee. Het puntenrijbewijs voor beginnend bestuurders is ingevoerd in 2002. Als de veelal jonge automobilisten met zo'n rijbewijs drie strafpunten krijgen, raken ze hun rijbewijs kwijt.

De verkeersofficier noemde het puntenrijbewijs een groot succes. Verkeerspsycholoog Kees Wildervank twijfelde in de uitzending overigens aan het nut van het puntenrijbewijs. Volgens hem kan niet worden aangetoond dat door het systeem minder slachtoffers zijn gevallen...

Als malloten waarvan hun rijbewijs in beslag is genomen normaal gesproken door zouden blijven rijden, was het aantal verkeersslachtoffers ongetwijfeld gestegen.
 
In Nederlands kiest men voor recht " zonder aanziens des persoons"

Als twee mensen hetzelfde uitvreten, waarom moet de een een hogere straf opgelegd krijgen dan een ander.

En zou het dan alleen voor verkeersboetes moeten gelden of bv ook voor winkeldiefstal of vernieling enz ??


In beide redenaties zit wel wat goeds.....


Als iemand 3 maal meer verdiend...is in mijn ogen de straf die deze persoon krijgt
ook 3 maal lichter, dan de straf die iemand krijgt die 3 maal minder verdiend...

Moet de 1 b.v. 9 uur werken voor de boete, moet de ander er maar 3 uur voor werken...
En dan kun je wel zeggen...had je maar een andere baan moeten nemen, maar dat
doet er niet toe...het gaat om de boete...

Ik ben dus voor inkomensafhankelijke boetes, gewoon om de straffen gelijk
te trekken...

Grtzz...
 
Frankrijk heeft ook een puntensysteem op het rijbewijs ingevoerd een aantal jaren geleden. En daar heeft het wel degelijk een positief effect op verkeersovertredingen (niet zo belangrijk) en slachtoffers van verkeersongevallen (wel belangrijk). De exacte cijfers heb ik niet ge-googled, meer het effect van de maatregel is duidelijk in de statistieken waarneembaar.
En ook op de weg in Frankrijk trouwens......

Dus: ik ben voor. (behalve als het mezelf betreft natuurlijk, dan is een punt er af/bij onterecht)
 
Ik ben tegen, behalve voor onnodig links rijden en treuzelen i.h.a. Dan moet het rijbewijs direct ingenomen worden en nooit meer teruggegeven :o Er moeten speciale gevangenissen voor zulke mensen komen. En wie na een paar stevige heropvoedings-sessies nog steeds naar Ikea wil, moet nooit meer vrijgelaten worden.

Hoeveel bekeuringen worden er überhaupt opgelegd i.v.m. onnodig links rijden? Veel minder dan voor rechts inhalen vermoed ik, terwijl dat wél verband houdt. Krijg ik een bekeuring voor rechts inhalen? Prima, ben ik niet kinderachtig in, 'het mag niet' en ik heb het tenslotte gedaan. Maar dan ook één voor die sufferds die de baan linker- en/of middenbaan bezet houden.

En wordt er ooit wel eens bekeurd voor bestuurders die met een te lage snelheid de linker baan op rijden en het snellere verkeer aldaar hinderen? :N Terwijl dat één van de belangrijkste oorzaken van files is.
 
Ik denk dat de meeste onder ons weleens het gas een keer open trok en het voorwiel een klein stukje omhoog liet komen.

Met pech had je kans op artikel 5 als je staande werd gehouden en dat zou een punt en je rijbewijs kosten. -O-


I.p.v. kan je ook proberen weg te komen om later te ontkennen dat je de bestuurder was en alleen verantwoordelijk bent als eigenaar van het voertuig. In dat geval heb je alleen een hoge boete en behoud van punt en rijbewijs. 8-)

Legaal maar niet echt netjes. :/
 
ze kunnen beter een maximum op het aantal rij examens maken bv 3 kansen haal je ze niet pech gehad dan maar met openbaar vervoer naar het werk

want die mensen die 4 of meer of staats examen nodig hebben konden toen niet rijden en nu nog steeds niet.
helaas voor een maat van mij heeft ook staats examen gehad en nee kan nog steeds niet rijden. altijd te hard, bumper kleven, erg laat van rij baan wisselen...enz we maken af toe wel een grap over maar eigenlijk :N

als die personen al niet op de weg hebt en ook de mensen die niet met een rijbewijs kunnen omgaan is het een stuk lekkerder op de weg :Y

dus ik heb geen bezwaar tegen dat punten rijbewijs
 
Als iemand 3 maal meer verdiend...is in mijn ogen de straf die deze persoon krijgt
ook 3 maal lichter, dan de straf die iemand krijgt die 3 maal minder verdiend...

Moet de 1 b.v. 9 uur werken voor de boete, moet de ander er maar 3 uur voor werken...
En dan kun je wel zeggen...had je maar een andere baan moeten nemen, maar dat
doet er niet toe...het gaat om de boete...

Ik ben dus voor inkomensafhankelijke boetes, gewoon om de straffen gelijk
te trekken...

Grtzz...
Inkomensafhankelijke boeten vind ik wel oke, en ik denk met mij nog wel meer studenten... Er zit een logica in en ik ben het er wel mee eens, maar er zitten wel wat haken en ogen aan. Bijvoorbeeld mensen die op een illegale manier hun geld verdienen? die kunnen dik verdienen maar te boek staan als mensen die niets/weinig verdienen. Zo ook met mensen met een uitkering en daarnaast nog zwart werk, die krijgen een in hun ogen lachertje van een boete. Iedereen die een bekeuring krijgt nakijken op "andere" inkomsten word te tijdrovend en duur...
 
om het netjes te houden houd ik het op, exporteren die handel, er is vast nog een land met alleen maar zandwegen, laat hem daar maar lekker onzin regels verzinnen
 
Gewoon voor elke 10km te hard 1 jaar cel........dus 2 jaar cel als je 20km te hard rijd.

een max. snelheid van 50km op alle wegen buiten de stad en max 30km binnen de bebouwde kom. Dat is pas veilig.

Veroorzaak je dan toch nog een ongeluk.......ter plekke een nekschot.


En wanneer komt er nu eens een max snelheid voor fietsers.....ik werd laatst rijdend in de auto op een 30km/u stuk ingehaald door een paar wielrenners. Wat denk je wat er gebeurd als er een klein kind oversteekt. Dat tuig kan alles doen en laten wat ze willen omdat ze geen kenteken hebben. Ik eis een max van 15km/u voor fietsers. En uiteraard verplicht een integraal helm. Want ook met 15km/u kun je je zeer doen als je valt.

En hoe zit dat met vrouwen in korte rokjes en/of lage decollete op een fiets....dat zijn ook ongeluk veroorzakers. En soms reden voor een echtelijke twist. Iedereen verplicht in volledig leer.


Ik heb gisteren een stukje koos spee tv gezien in afwachting van top gear......maar ik word gewoon agressief als ik die man zie. Nu zat ie weer te orakelen over een of andere cursus die je verplicht moet gaan volgen als je te stout bent geweest. Uiteraard moet je die zelf betalen en is het verplicht want als je de cursus niet volgt dan krijg je je rijbewijs niet terug.
 
Misschien wordt het wel tijd dat de hogere functionarissen en ministers ook een puntensysteem krijgen.
Bij 3 blunders de laan uit zonder gouden handdruk etc.
 
ik ben het trouwens wel eens dat wielrenners een keschot verdienen.
wat is dat godsgruwelijk asociaal,arrogant teringtuig. B|
 
Er zit al wel een soort van puntenrijbewijs aan te komen. Bij de Eerste kamer is dit wetsvoorstel in behandeling:
Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de invoering van een recidiveregeling voor ernstige verkeersdelicten (puntenstelsel, 30324)

Een echt puntenstelsel is het niet. Het komt er op neer dat bij een tweede alcoholovertreding het rijbewijs van rechtswege ongeldig wordt. Moet je opnieuw examen doen. Uiteraard pas na de ontzegging die je voor de tweede overtreding hebt gekregen.
De Tweede Kamer is akkoord gegaan met dit wetsvoorstel onder de voorwaarde dat onderzocht wordt of dit systeem ook voor rijden onder invloed van drugs en voor excessieve snelheidsovertredingen kan worden ingevoerd. Dus dat zal er ook wel komen.

Prima systeem, lekker duidelijk, weet je op voorhand wat de consequenties zijn. Er zit namelijk geen beoordeling meer in. Doe je dit? Dan is dat het gevolg. 8-)

:]
 
Laatst bewerkt:
Als het gebruikt word ivm Drank achter het stuur, hebben ze mn zegen :Y

Alcohol en verkeer is gewoon Not Done B|
 
Euh nou nee niet bepaald 1 op de 1000 keer.

eerder zo iets van een zondag avond rond 11 uur s'nachts.
ongeveer 10 keer gebeurt in een rit van Groningen naar schiphol.

en dan moet je bedenken dat dat s'avonds is he
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf van waar je in Groningen startte, maar ik denk toch dat het aantal stoplichten dat je op die route tegenkomt niet veel groter is dan 10 :X
 
Maar goed, "Enkele tientallen beginnend bestuurders zijn in de afgelopen vijf jaar hun rijbewijs kwijtgeraakt. Zij hebben drie punten gekregen van de politie, waardoor ze niet meer mochten autorijden."
bron

Enkele tientallen in 5 jaar...

Twee mogelijkheden:
1. Vrijwel iedereen rijdt keurig
2. Punten-gedoe is een wetje in de marge, die er echt to-taal niet toe doet...

Dus, in het landsbelang: laten we hier aub verder geen geld aan verspillen...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan