Koos Spee: Iedereen puntenrijbewijs

MegatR1n

MF veteraan
Donateur
29 mei 2003
1.843
7.592
Den Helder
'Iedereen een puntenrijbewijs'
AMSTERDAM - Het puntenrijbewijs zou voor alle automobilisten moeten worden ingevoerd. Dat zei verkeersofficier Koos Spee van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) vrijdag op BNR Nieuwsradio.

De dreiging om het rijbewijs kwijt te raken is een stok achter de deur om je een beetje aan de regels te houden”, zei Spee. Het puntenrijbewijs voor beginnend bestuurders is ingevoerd in 2002. Als de veelal jonge automobilisten met zo'n rijbewijs drie strafpunten krijgen, raken ze hun rijbewijs kwijt.

De verkeersofficier noemde het puntenrijbewijs een groot succes. Verkeerspsycholoog Kees Wildervank twijfelde in de uitzending overigens aan het nut van het puntenrijbewijs. Volgens hem kan niet worden aangetoond dat door het systeem minder slachtoffers zijn gevallen...

Bron: Telegraaf.nl


Ik stel voor: Als iedereen nu eens binnenshuis bleef, dan zijn er ook geen verkeersongelukken...
 
'Iedereen een puntenrijbewijs'
AMSTERDAM - Het puntenrijbewijs zou voor alle automobilisten moeten worden ingevoerd. Dat zei verkeersofficier Koos Spee van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) vrijdag op BNR Nieuwsradio.

De dreiging om het rijbewijs kwijt te raken is een stok achter de deur om je een beetje aan de regels te houden”, zei Spee. Het puntenrijbewijs voor beginnend bestuurders is ingevoerd in 2002. Als de veelal jonge automobilisten met zo'n rijbewijs drie strafpunten krijgen, raken ze hun rijbewijs kwijt.

De verkeersofficier noemde het puntenrijbewijs een groot succes. Verkeerspsycholoog Kees Wildervank twijfelde in de uitzending overigens aan het nut van het puntenrijbewijs. Volgens hem kan niet worden aangetoond dat door het systeem minder slachtoffers zijn gevallen...

Bron: Telegraaf.nl


Ik stel voor: Als iedereen nu eens binnenshuis bleef, dan zijn er ook geen verkeersongelukken...


Wel meer geld! :Y
 
Zal wel een lading stront over me heen krijgen nu, maar ik ben zeker voor. Als punten worden uitgedeeld voor bijvoorbeeld >30 km/u te hard, rood licht, artikeltje5 en geen afstand houden. Punten ook laten verdampen na 3 jaar goed gedrag. Hou je het volk in toom die boetes met een schaterlach afrekenen en de volgende dag weer gewoon anderen in gevaar brengen.

Een punt voor fout parkeren of 86 in een 80 zone is natuurlijk klets.
 
Nou Stomper, ik ben het met je eens. Dus een mede stander heb je zowiezo ;)
Ik ben niet tegen het puntenrijbewijs, komt omdat ik er niet bang voor ben. Maar ik denk dat je het inderdaad alleen moet invoeren wanneer het echt helpt om de weg veiliger te maken.
 
Laatst bewerkt:
Puntenrijbewijs is nutteloos zolang er niet effectievere controles zijn. Bij het puntenrbw voor beginnende bestuurders geldt nu ook al dat je staande gehouden moet worden. En wees nu eerlijk, hoe vaak wordt je nu aangehouden? ( [me="Kofferrek"]1 keer in 20 jaar tijd.)[/me]

Zoals bij alle plannetjes van dit kabinet wordt weer volledig ingezet op registreren en automatiseren terwijl vergeten wordt dat plannen staan of vallen met het kunnen uitvoeren ervan.

En waarom is die Koos Spee nog lang niet van z'n stoel getrapt? Hij moet beleid uitvoeren, niet zelf verzinnen :N
 
Laatst bewerkt:
Dit vind ik het artikel van de willekeur. Het lijkt me wel dat echte aso`s met te veel geld, die hoge bekeuringen makkelijk kunnen ophoesten, met een puntensysteem wel 2 of meer keer zullen nadenken over hun weggedrag,
omdat ze anders hun bewijs van rijvaardigheid kwijtraken. :Y
 
Zal wel een lading stront over me heen krijgen nu, maar ik ben zeker voor. Als punten worden uitgedeeld voor bijvoorbeeld >30 km/u te hard, rood licht, artikeltje5 en geen afstand houden. Punten ook laten verdampen na 3 jaar goed gedrag. Hou je het volk in toom die boetes met een schaterlach afrekenen en de volgende dag weer gewoon anderen in gevaar brengen.

Een punt voor fout parkeren of 86 in een 80 zone is natuurlijk klets.

Zet maar gerust op 10 jaar voor mij.

Daarbij... je moet meer punten krijgen (bijvoorbeeld 25 punten) maar wel dat ze er sneller afgaan. 10 of minder = puntvrij, 20 = 1pnt, 30 = 2pnts, etc.
Ook ernstigere delicten kunnen dan zwaarder bestraft worden, onvoldoende afstand houden = 5 punten bv.
Op die manier kun je net als met geldbedragen meer sturen op de ernstigheid van een delict.

Zoals nu gedaan wordt is niks. Er zijn een stuk of 20 rbws ingenomen in 5,5 jaar tijd (sinds de invoering in 2002).
 
Of maak de boetes schrikbarend hoog.
Voorbeeld is de VS. Zag gisteren op MTV een stukje over iemand die had gedronken en was gaan rijden. Ze was tegen een bus gereden. Verder geen slachtoffers.

Die kreeg de volgende boete,
- 50 uur werkstraf
- 6000 dollar aan boetes, leges e.d.
- 6 maanden voorwaardelijk celstraf
- 6 maanden rijbewijs kwijt
- strafblad

Wel extreem hoog, maar denk zeker dat het werkt.
Iedereen gaat hier piepen als de boeten met 10% omhoog gaan.
Dan kan het altijd weer erger.

En dan gaan wij klagen over een puntenrijbewijs? :+
 
Laatst bewerkt:
Ze moeten die man eens een keer met pensioen sturen.

Daarbij, alsof hij de wetgeving bepaald! Hij handhaaft alleen en moet zich hier niet mee bemoeien.
 
Of maak de boetes schrikbarend hoog.
Voorbeeld is de VS. Zag gisteren op MTV een stukje over iemand die had gedronken en was gaan rijden. Ze was tegen een bus gereden. Verder geen slachtoffers.

Die kreeg de volgende boete,
- 50 uur werkstraf
- 6000 dollar aan boetes, leges e.d.
- 6 maanden voorwaardelijk celstraf
- 6 maanden rijbewijs kwijt
- strafblad

Wel extreem hoog, maar denk zeker dat het werkt.
Iedereen gaat hier piepen als de boeten met 10% omhoog gaan.
Dan kan het altijd weer erger.

En dan gaan wij klagen over een puntenrijbewijs? :+

Zo´n straf krijg je daar ook alleen als je al tig keer gepakt bent met drank op.
zie ook: [NORML]http://www.nu.nl/news/148...60_jaar_cel_in_Texas.html[/NORML]


Met boetes extreem hoog maken schiet je niet veel op. Dat is niet eerlijk tegenover minderbedeelden. Dan moet je met een percentage gaan werken.
 
Laatst bewerkt:
Koos Spee moeten ze zelf eens op vrachtwagen laten rijden en dan eens kijken hoe alles gaat.
Die gasten zijn bijna elke dag op pad.

als ze op pad zijn komen ze dingen tegen waar blijkbaar nooit overna gedacht worden.

Dus Koossie ga eens mee op pad met een nationale vrachtwagenchauffeur(gsus wat een lang woord weer :+ )
 
Puur persoonlijk ben ik tegen dat punten rijbewijs.
Een boete? Jammer dan, maar m'n rijbewijs kan ik niet missen.


Vanuit de overheid gezien snap ik het wel......


En hoeveel anders is het als het huidige systeem?
Een aantekening of een punt?
 
Koos Spee moeten ze zelf eens op vrachtwagen laten rijden en dan eens kijken hoe alles gaat.
Die gasten zijn bijna elke dag op pad.

als ze op pad zijn komen ze dingen tegen waar blijkbaar nooit overna gedacht worden.

Dus Koossie ga eens mee op pad met een nationale vrachtwagenchauffeur(gsus wat een lang woord weer :+ )

Da´s met ieder voertuig. Fiets, auto, motor, vrachtwagen, of tractor. En als je op een van die voertugien zit vraag je je af waarom anderen geen rekening houden met je als je moet keren/draaien/spiegelen/stoppen etc.
 
Puur persoonlijk ben ik tegen dat punten rijbewijs.
Een boete? Jammer dan, maar m'n rijbewijs kan ik niet missen.

Dan weet je wat je moet doen. Of juist niet.

Een rijbewijs kwijt? jammer dan, maar m´n geld kan ik niet missen (een optiek die maar weinig mensen zullen hebben :+ )


En hoeveel anders is het als het huidige systeem?
Een aantekening of een punt?

Dat je opnieuw in de leswagen moet gaan zitten is denk ik wel het grootste verschil i.p.v. afwachten wanneer je het weer terug krijgt.
 
In Duitsland hebben ze al jaren een puntenrijbewijs. De punten worden verzameld in wat de Duitsers “Der Kartei”of “Flensburg” wordt genoemd. Daar staat de centrale database. Ergens moet ik zeggen dat het vrij goed werkt. In de zeventiger jaren trok ik nog al wat op met een groep Duitse motorrijders op. Was toen zelf lid van een Duitse club. Een van de leden had al zoveel verzameld dat hij dichtbij wat men de “Irrentest” noemde stond. Je had dan nog niet voldoende punten verzameld om het rijbewijs in te leveren, maar stond op het punt om naar een psychiater te moeten om te zien of je eigenlijk wel een rijbewijs zou mogen hebben. En toen reed opeens veel meer volgens de regels. Maar na een periode was hij weer een aantal punten kwijt geraakt en toen was het modelrijden weer wat minder. Dus gaat er preventief wat van uit. En het is dus niet van ‘ik lap het geld’ en dan is het probleem over. De geregelde overtreder moet op een bepaald moment oppassen om zijn rijbewijs niet kwijt te raken. Wel was het puntensysteem wat ruimer. Er waren overtredingen waar je drie, vier punten voor kreeg, maar voor sommige overtredingen kreeg je maar een punt. En het weer kwijtschelden van de punten hing ook weer af de aard van de overtreding. Punten verzameld door met alcohol op te rijden hield je langer dan een parkeerovertreding. Zo krijg je nu (buiten de geldboete) een punt in Flensburg als je in Duitsland rijdt met een GPS waarin de flitspalen en roodlichtcamera’s staan als POI.
Met het puntensysteem leren die autimobolisten eindelijk eens af om dicht achter je te rijden, onnodig links rijden. Nu zijn dat ‘kassa-bekeuringen’ maar met een paar puntjes wordt het toch wat gevaarlijker voor het rijbewijs.

EgbertO
 
Da´s met ieder voertuig. Fiets, auto, motor, vrachtwagen, of tractor. En als je op een van die voertugien zit vraag je je af waarom anderen geen rekening houden met je als je moet keren/draaien/spiegelen/stoppen etc.

Nou ben een paar keer mee geweest met me broer op de truck.

Nou wat je wel niet tegen komt onderweg van associaal gedrag.
Das niet meer normaal eigenlijk.

en zelfs motorrijders zijn dan dikke asso's
zetten we de motor voor bij een stoplicht(geen moeite mee doe ik ook)
maar als het groen is laten ze hun motor uitvallen.
Beetje jmmr maar rij dan ook goed weg.
en de vrachtwagen maar weer wachten
 
goed idee van Koos.
daar is ie tenslotte ook voor.
vooral automobilisten die niet uitkijken voor motorfietsen en gewoon recht op je af komen direct 3 punten geven.
 
Dit vind ik het artikel van de willekeur. Het lijkt me wel dat echte aso`s met te veel geld, die hoge bekeuringen makkelijk kunnen ophoesten, met een puntensysteem wel 2 of meer keer zullen nadenken over hun weggedrag,
omdat ze anders hun bewijs van rijvaardigheid kwijtraken. :Y

artikel 5 moeten ze schrappen. Als je iemand niet ergens op kunt straffen, moet je ook niet de mogelijkheid hebben om 'zomaar' iemand een boete te kunnen geven.

mocht er iets zijn wat gevaarlijk is, dan zou het opgenomen moeten worden in het strafrecht en niet via kapstok artikelen afgehandeld worden. Probleem wordt namelijk dat je een rechtsongelijkheid krijgt, want niet iedere agent vind eenzelfde incident even gevaarlijk en elke agent zal zoiets anders beoordelen.
 
zetten we de motor voor bij een stoplicht(geen moeite mee doe ik ook)
maar als het groen is laten ze hun motor uitvallen.
Beetje jmmr maar rij dan ook goed weg.
en de vrachtwagen maar weer wachten

Ja, doe ik ook altijd expres om die vrachtwagenchauffeurs te fucken :X :X :X

Je hebt het nou over iets dat één keer per 1000 keer voorkomt, beetje slapjes vind ik.
 
Ik ben op zich wel voor, maar dan wel inderdaad met iets meer punten zoals hierboven al vermeld wordt. Er wordt overigens al sinds de invoering van het punten-rijbewijs-voor-beginners al gesproken over invoering voor iedereen, dus zo nieuw is het nou ook weer niet.

In duitsland hebben ze het jaren geleden ook gewoon in 1 keer voor iedereen ingevoerd. En daar krijg je volgens mij ook punten aftrek als je geflitst wordt.

Verder vind ik dat je, indien je al je punten hebt opgemaakt, gewoon weer opnieuw examen te doen. (maar dat is mijn mening en die zal zeker niet door iedereen gedeeld worden.)
 
Ja, doe ik ook altijd expres om die vrachtwagenchauffeurs te fucken :X :X :X

Je hebt het nou over iets dat één keer per 1000 keer voorkomt, beetje slapjes vind ik.


Euh nou nee niet bepaald 1 op de 1000 keer.

eerder zo iets van een zondag avond rond 11 uur s'nachts.
ongeveer 10 keer gebeurt in een rit van Groningen naar schiphol.

en dan moet je bedenken dat dat s'avonds is he
 
:r :r
Word je binnenkort ook nog een keertje extra gepiepeld wegens geen identificatie, wat een ongelooflijke engerd is die aanvoerder van de <knip> driewerf bah.

[modbreak]
dat soort opmerkingen zijn op M-F niet welkom
[/modbreak]

Ja, je rijbewijs ingenomen en de straat op om bv. je hond uit te laten, word je ook gen##id zonder paspoort, en dat allemaal zonder zoenen ofhet fatsoen je ook lekker klaar te laten komen. :X :X
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan