Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
Je kan een gaatje erin boren zodat je hem met een lagertrekker eruit kan kloppen
Is beunen met kans op ellende. Die dingen zitten op spanning juist in de richting die je zo gaat versterken.
Als je niet wil boren kan je hooguit proberen hem op z'n kant te tikken en er met een tang uit kan trekken. Maar als dat niet wil sla je hem alleen maar dieper het gat in.
 
 

Dat is handige info..

Is beunen met kans op ellende. Die dingen zitten op spanning juist in de richting die je zo gaat versterken.
Als je niet wil boren kan je hooguit proberen hem op z'n kant te tikken en er met een tang uit kan trekken. Maar als dat niet wil sla je hem alleen maar dieper het gat in.

is slaan op een nokkenas niet gevaarlijk voor de balans?

nu ook een foto waarop te zien dat ze al kit ertussen doen om de flow/druk door de nokkenas te bevorderen.

Wat een prutsers

Ja dat is eigenlijk ook beunen net zoals een dop in de nokkenas , gevaar van kit lijkt mij als deeltjes los komen het olie kanalen kan verstoppen dus ik ga dit ook nooit doen.
 
Volgens mij moet er zowiezo 1 kant open want anders kunnen de tuimelaars nooit gesmeerd worden, de middelste nokkenaspassing dan ook niet.

Je zou het inderdaad denken maar komt de olie er niet gewoon zo ook tussen als er genoeg olie in de kop binnen komt? volgens mij komt olie toch overal tussen..

ik ben er al 100% zeker van dat die dop er gezeten heeft toen ik het blok open haalde
 
Je zou het inderdaad denken maar komt de olie er niet gewoon zo ook tussen als er genoeg olie in de kop binnen komt? volgens mij komt olie toch overal tussen..

ik ben er al 100% zeker van dat die dop er gezeten heeft toen ik het blok open haalde

Het zijn draaiende delen en die moeten constant gesmeerd worden.
Dat gaat niet gebeuren als de oliekanaaltjes zijn afgesloten
 
Dat is handige info..



is slaan op een nokkenas niet gevaarlijk voor de balans?



Ja dat is eigenlijk ook beunen net zoals een dop in de nokkenas , gevaar van kit lijkt mij als deeltjes los komen het olie kanalen kan verstoppen dus ik ga dit ook nooit doen.
Je moet ook niet op de as tikken maar met een drevel of oude schroeventraaier op een zijkant van de plug. Dan komt de plug dwars in het gat en kan je hem met een tang pakken. Maar ik denk dat deze plug te klein is daarvoor.
Ik zou boren.

0900c1528006a9b6.jpg
 
Daar ga ik morgen even goed naar kijken. ik boor dan een boortje van 2,5mm ofzo want het is niet breed daar.


Het zijn draaiende delen en die moeten constant gesmeerd worden.
Dat gaat niet gebeuren als de oliekanaaltjes zijn afgesloten

Daar heb je zeker gelijk in. en die kanaaltjes zitten er ook niet voor niks . ik stel mijn mening bij dat de dop er in zou moeten hebben gezeten. ik bekeek het eerst vanuit het kleppendeksel maar eigenlijk niet echt logisch als je goed vanuit de cilinderkop kijkt en de olie door het lager heen moet komen ipv door de nokkenas , dan lijkt de olie gelijk weg te spoelen in de schacht van de distributie ketting.. al met al ik blijf het gewoon raar vinden dat daar een dop zit en vraag mij steeds af hoe die daar nu gekomen is..

ujj7ohwxgo.jpg
 
M3 tap heb ik wel liggen. kan misschien ook een plaatje staal met gat erin en daar een boutje door en boutje aandraaien daarop. dan trekt die hem er misschien wel zo uit maar dan kan ik het gat misschien ook beter opboren naar M5 voor meer kracht erop te zetten.
 
M3 tap heb ik wel liggen. kan misschien ook een plaatje staal met gat erin en daar een boutje door en boutje aandraaien daarop. dan trekt die hem er misschien wel zo uit maar dan kan ik het gat misschien ook beter opboren naar M5 voor meer kracht erop te zetten.
pas op met alle vormen van vervuiling daar. Moeilijk schoon te maken.
 
M3 tap heb ik wel liggen. kan misschien ook een plaatje staal met gat erin en daar een boutje door en boutje aandraaien daarop. dan trekt die hem er misschien wel zo uit maar dan kan ik het gat misschien ook beter opboren naar M5 voor meer kracht erop te zetten.
Allemaal wel leuk maar zo,n plug is echt niet dik genoeg om er iets van draad in te kunnen tappen en dan
ook nog een kracht er op te kunnen verdragen.
 
Allemaal wel leuk maar zo,n plug is echt niet dik genoeg om er iets van draad in te kunnen tappen en dan
ook nog een kracht er op te kunnen verdragen.


Misschien dan toch maar proberen met een dun schroevendraaiertje langs de rand erin te tikken.. het ziet er wel uit alsof het dopje verlijmt zit.

ik vraag mij nog steeds heel erg af hoe het eigenlijk mogelijk is dat die dop daar zit. een ander iets wat ik mij afvraag is hoe het nokkenas lager met de stofring word gesmeerd? want de kant met de opening waar olie in het lager kan komen zit gelijk met de tunnel van de distributie ketting. of spettert de olie erin door het draaien van de ketting? of komt de olie door de stof ring van het lager heen? eigenlijk zou het toch logischer zijn als de half afdichting van het lager andersom aan de kant van de distributie tunnel zit want dan krijgt de open kant gelijk olie...
 
Functie van de stofringen in een lager is zelf smerend te zijn en water en voch buiten te houden,wat zo,n lager
als nokkenaslager voor nut heeft is mij een raadsel,ik heb dat bij geen enkel ander merk of motor gezien.
 
QUOTE="chineesboer, post: 29184583, member: 42256"]
Ik denk dat die ring in het lager zit om zoveel mogelijk olie door de nokkenas te kunnen pomp ipv olieverlies door het lager heen.
@TS word het niet tijd om eens iets te proberen
[/QUOTE]


Ja klopt die ring zorgt ervoor dat er geen olie door kan en zo zoveel mogelijk olie in de nokkenas kan worden gestuurd. alleen zit de stofring dan precies aan de kant waar het lager niet direct olie mee kan pakken door de olie in het bakje maar de open kant precies aan de kant van de distributie tunnel waar die niet in de olie komt te staan. en ik zit eigenlijk ook nog te wachten op bericht van het revisie bedrijf . mogelijk weet die er toch meer van hoe de dop daar in komt. ik twijfel gewoon nog en wil eigenlijk het liefste eerst weten waarom die dop daar zit voordat ik hem eruit ga halen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan