Kop strakker aandraaien

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
8.922
155
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik heb een olielek tussen kop en cilinder, nu dacht ik er aan om de kop wat strakker aan te draaien, en op die manier het lekken hopelijk te stoppen.

Kan ik de kop zo wat strakker aandraaien, of kom ik dan later met iets in de problemen?
Stalen bouten, aluminium kop en cilinder, verschillende uitzettingscooffiecienten...


Dank u.
 

Moechy

MF veteraan
4 jun 2012
1.846
279
26
Zwijndrecht - antwerpen
Ik denk niet dat gewoon wat aandraaien gaat helpen, als ie lekt wilt het zeggen dat de pakking beschadigd is of er iets losstaat, maar kopbouten die uit zichzelf los komen lijkt me sterk.
 

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
8.834
6.765
Ik weet niet over welke motor het gaat, maar zomaar aandraaien is iets voor een handige Karel en elke vakbekwame monteur gaat je dat afraden. Bij het aandraaien van kopbouten of moeren gebruik je een volgorde en je doet het met de momentsleutel.

En sommige motoren hebben rekbouten, die je maar een keer moet gebruiken. Je doet het goed of je doet het niet.
 
Laatst bewerkt:

Syhoro

MF veteraan
8 okt 2004
2.272
2
Je bedoelt echt tussen cilinder en kop, nietwaar? Niet tussen kop en kleppendekselpakking?
 

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.741
65
www.bolski.nl
Het maakt nog een heel verschil of het een 1 cilinder luchtgekoelde motor is of een watergekoelde meercilinder. Ik heb het van de xt600 bijvoorbeeld regelmatig succesvol gedaan om zweten te verminderen.
 

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
8.922
155
Andere kant van de evenaar
Blok zit net weer in elkaar, eerst lekte ie niet..

Net toch maar eens even met de momentsleutel gecontroleerd, moer zat dus behoorlijk los, meer dan een kwartslag..
Morgen kleppendeksel er maar even af en de moeren natrekken.
Heb ik nooit eerder gehad dat ik de moeren na moest trekken bij deze motor (GS1000).
 

sjaak55

Die hard MF'er
2 mrt 2004
678
15
63
Ik mijn servicemanual staat dat je elke 5000km de cilinderkop moeren
moet los draaien en weer vastdraaien.
Doe ik elke 30.000 km en na 260.000 km nog geen lek.
 

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
14.084
568
57
Enkhuizen
Ik mijn servicemanual staat dat je elke 5000km de cilinderkop moeren
moet los draaien en weer vastdraaien.
Doe ik elke 30.000 km en na 260.000 km nog geen lek.
als er om de 5000 in het servicehandboek staat waarom doe je het dan om de 30000?
dat kan ik even niet volgen.
en om wat voor motor gaat het?
 

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.192
114
27
Amsterdam
Blok zit net weer in elkaar, eerst lekte ie niet..

Net toch maar eens even met de momentsleutel gecontroleerd, moer zat dus behoorlijk los, meer dan een kwartslag..
Morgen kleppendeksel er maar even af en de moeren natrekken.
Heb ik nooit eerder gehad dat ik de moeren na moest trekken bij deze motor (GS1000).
Hangt af van het soort koppakking en het soort bouten of de boel na een inloopperiode (1000km) nagetrokken moet worden. Als het bij de inrijcontrole gedaan moet worden dient het altijd te gebeuren na het vervangen van een koppakking.
 

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
8.922
155
Andere kant van de evenaar
Turbo inderdaad.

Zit een fibre pakking tussen, helaas zijn er geen originele pakkingen verkrijgbaar met 8mm grotere boringen. ;)
De originele zijn erg goed namelijk.
Zitten ook dikkere studs in, het aluminum van het carter is het zwakke punt.

Ik had er eerder nooit last van gehad, altijd als ik een nieuwe koppakking monteer controleer ik dat een paar uur later weer, ook deze keer gedaan, was goed.
Ondertussen had het blok wel weer gelopen, deze keer was het dus losser gaan zitten, ik ga straks alle moeren even bij langs.
 
Laatst bewerkt:

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.192
114
27
Amsterdam
Turbo inderdaad.

Zit een fibre pakking tussen, helaas zijn er geen originele pakkingen verkrijgbaar met 8mm grotere boringen. ;)
De originele zijn erg goed namelijk.
Zitten ook dikkere studs in, het aluminum van het carter is het zwakke punt.

Ik had er eerder nooit last van gehad, altijd als ik een nieuwe koppakking monteer controleer ik dat een paar uur later weer, ook deze keer gedaan, was goed.
Ondertussen had het blok wel weer gelopen, deze keer was het dus losser gaan zitten, ik ga straks alle moeren even bij langs.
Een paar uur zegt niet zoveel. Het gaat om het aantal heat cycles.
 

kevinblade

MF veteraan
1 okt 2003
10.608
115
59
Almere
Bezoek site
Ik zal niet direct zeggen dat het niet kan, maar je hebt kans op vervorming van de cilinders bij te strak aandraaien en natuurlijk mogelijke problemen met het carter, alleen denk ik dat laatste best wel zal meevallen.
Als schuldige verdenk ik het materiaal van de koppakking.
Wil graag even bij je komen kijken :Y *O*
 

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
8.922
155
Andere kant van de evenaar
Ik zal niet direct zeggen dat het niet kan, maar je hebt kans op vervorming van de cilinders bij te strak aandraaien en natuurlijk mogelijke problemen met het carter, alleen denk ik dat laatste best wel zal meevallen.
Als schuldige verdenk ik het materiaal van de koppakking.
Wil graag even bij je komen kijken :Y *O*
Kom maar langs! Wel kut weer op het moment, winter...

Moeren zaten aardig los ineens, zo'n beetje de helft, de andere helft zat nog perfect..
 

KwaSuz

MF veteraan
20 aug 2006
5.410
527
47
Almere
Zit een fibre pakking tussen, helaas zijn er geen originele pakkingen verkrijgbaar met 8mm grotere boringen. ;)
De originele zijn erg goed namelijk.
Je hebt méér dan 1100cc?
Anders zou je kunnen kijken naar de koppakking van een gs1100 ipv gs1000. Zou mischien kunnen overeenkomen.
En dan bedoel ik die van de 8 klepper niet de 16 gs(x) uitvoering.

Ik roep maar wat.... :+
Al bedenk ik me dat 8mm groter al richting 1200 gaat :?
 

Roderick van Scherpenzeel

Die hard MF'er
10 mei 2009
810
0
28
Rond de 1245cc of moet ik nou terug naar school?

Aandraaien kan wel als ze los zaten maar zeker niet boven het aanhaal moment gaan wat voor geschreven is.

Als ik het goed begrijp lekte hij eerst niet. Later wel en toen zat er eentje los?
Het zijn moeren? Is het draadeind niet omhoog gekomen? Word heet het zet uit. Trekt aan de draadeind en krimpt weer bij afkoelen.

Heb dit 1x gehad met een splinternieuw onderblok dus vandaar.Gebroken zal hij niet zijn anders kan je blijven draaien :p

Het is even hard op denken dit kwam in me op.
 
Laatst bewerkt:

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
8.922
155
Andere kant van de evenaar
Je hebt méér dan 1100cc?
Anders zou je kunnen kijken naar de koppakking van een gs1100 ipv gs1000. Zou mischien kunnen overeenkomen.
En dan bedoel ik die van de 8 klepper niet de 16 gs(x) uitvoering.

Ik roep maar wat.... :+
Al bedenk ik me dat 8mm groter al richting 1200 gaat :?
Ja, meer dan 1100cc, 78.25mm zuigers =1245cc.
GSX is allemaal net anders...
 

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
8.922
155
Andere kant van de evenaar
Rond de 1245cc of moet ik nou terug naar school?

Aandraaien kan wel als ze los zaten maar zeker niet boven het aanhaal moment gaan wat voor geschreven is.

Als ik het goed begrijp lekte hij eerst niet. Later wel en toen zat er eentje los?
Het zijn moeren? Is het draadeind niet omhoog gekomen? Word heet het zet uit. Trekt aan de draadeind en krimpt weer bij afkoelen.

Heb dit 1x gehad met een splinternieuw onderblok dus vandaar.Gebroken zal hij niet zijn anders kan je blijven draaien :p

Het is even hard op denken dit kwam in me op.
Het zijn moeren, met APE studs die met 40Nm in het carter zitten gedraaid..

Maar het is al opgelost, moeren weer op moment en probleem opgelost...

Iedereen bedankt.
 

bluesrider

MF veteraan
4 aug 2009
1.460
10
65
Stadskanaal
Is het voor jou een optie om een roodkoperen pakking te fabrieken? Daar je nog al geregeld de kop er af hebt. Een roodkoperen pakking kun je veel vaker hergebruiken als je hem even uitgloeid en in water laat afschrikken.

grtz,

Cees