Kop van suzuki gsx1100 monteren.WELK MOMENT EN HOE

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
39
Emmen
Op zondag 09 juni 2002 23:22 schreef P.H.C. Ritzen het volgende:Ja, maar dit gaat minder goed dan je denkt, en eigenlijk mag het officieel niet, maar soms heb je hierin geen keus........
Tevens moeten je nokkenassen "getimed" worden, om de klep openings, en sluitingstijden weer goed op tijd te zetten. ;)

Groeten Paul.
Ik neem aan dat je bedoelt dat je moet controleren of alle tandwielen in de goeie positie zitten als je de nokkenasketting monteert?? Of bedoel je nu iets compleet anders?

Enne voor vlakheid van de kop, moet je daarvoor speciaal een vlakplaat hebben? Kan het niet met een rij?

Shit, te snel gelezen... of eigenlijk het stukkie gemist...
 
Laatst bewerkt:

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.136
38
Weert
Bezoek site
Ik neem aan dat je bedoelt dat je moet controleren of alle tandwielen in de goeie positie zitten als je de nokkenasketting monteert?? Of bedoel je nu iets compleet anders?

Enne voor vlakheid van de kop, moet je daarvoor speciaal een vlakplaat hebben? Kan het niet met een rij?
Ja, ik bedoel inderdaad iets anders.
Als je het puntje op de i zet, kun je de nokkenassen na het vlakken v/d kop niet meer op tijd zetten.
Je moet dan de nokkenassen timen met een gradenschijf.

Natuurlijk kan het ook met een stalen rei, dat heb ik toch ook gezegd, of vergis ik me hierin?

Groeten Paul.
 
Laatst bewerkt:

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
39
Emmen
Ja, ik bedoel inderdaad iets anders.
Als je het puntje op de i zet, kun je de nokkenassen na het vlakken v/d kop niet meer op tijd zetten.
Je moet dan de nokkenassen timen met een gradenschijf.

Natuurlijk kan het ook met een stalen rei, dat heb ik toch ook gezegd, of vergis ik me hierin?

Groeten Paul.
Idd, kheb me berichie al veranderd...

Zou je misschien willen uitleggen hoe dat 'timen' gaat? Zit er niet gewoon een spiebaantje in het tandwiel en de nokkenas?

Ik heb wel eens gehoord van afstelbare nokkenassen, maar of dat nu hiervoor is. (dacht dat dat was in de racerij)
 

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.136
38
Weert
Bezoek site
Idd, kheb me berichie al veranderd...

Zou je misschien willen uitleggen hoe dat 'timen' gaat? Zit er niet gewoon een spiebaantje in het tandwiel en de nokkenas?

Ik heb wel eens gehoord van afstelbare nokkenassen, maar of dat nu hiervoor is. (dacht dat dat was in de racerij)
Ik bedoel idd de "afstelbare" nokkenassen, en dat gaat ook (uitstekend) bij de gsx1100!
Doch de uitleg hiervan is een beetje gecompliceerd, en je hebt er een gradenschijf en liefst 2 meetklokjes met wat montage materiaal hiervoor nodig.
Ik raad je dan dus ook aan om dit door een (goede) vakman te laten doen.

Groeten Paul.
 

lexe

MF veteraan
11 nov 2001
4.779
11
49
vlodrop
Bezoek site
Ik bedoel idd de "afstelbare" nokkenassen, en dat gaat ook (uitstekend) bij de gsx1100!
Doch de uitleg hiervan is een beetje gecompliceerd, en je hebt er een gradenschijf en liefst 2 meetklokjes met wat montage materiaal hiervoor nodig.
Ik raad je dan dus ook aan om dit door een (goede) vakman te laten doen.

Groeten Paul.
bedoel je het 'üitlijnen '( om het maar zo tezeggen) van de 2 nokken assen ten opzicht van elkaar. zodat bv de klep overlap(inlaat/uitlaatklep) weer in orde is????
 

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.136
38
Weert
Bezoek site
bedoel je het 'üitlijnen '( om het maar zo tezeggen) van de 2 nokken assen ten opzicht van elkaar. zodat bv de klep overlap(inlaat/uitlaatklep) weer in orde is????
Bij het vlakken v/d kop veranderd de klepoverlap
van de in/uitlaatnokkenas niet.
Wel echter veranderd het openings/sluitingsmoment
van de in/uitlaat tov de zuigerstand.

Groeten Paul.
 

lexe

MF veteraan
11 nov 2001
4.779
11
49
vlodrop
Bezoek site
Bij het vlakken v/d kop veranderd de klepoverlap
van de in/uitlaatnokkenas niet.
Wel echter veranderd het openings/sluitingsmoment
van de in/uitlaat tov de zuigerstand.

Groeten Paul.
ik bedacht me nog wat:
moet je niet een dikkere koppakking gebruiken om het probleem van compressie verhoging te ondervang.
misschien dat het in de praktijk niet zo'n probleem is maar ik meen dat in de theorie(leerstof) dit wel moet gedaan worden.
dan zou het stellen van de nokkenassen niet meer nodig zijn.
 

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.136
38
Weert
Bezoek site
ik bedacht me nog wat:
moet je niet een dikkere koppakking gebruiken om het probleem van compressie verhoging te ondervang.
misschien dat het in de praktijk niet zo'n probleem is maar ik meen dat in de theorie(leerstof) dit wel moet gedaan worden.
dan zou het stellen van de nokkenassen niet meer nodig zijn.
De compressie verhouding is het probleem niet, eerlijk gezegd is een beetje verhoging hiervan wel gewenst.
Met een dikkere koppakking is inderdaad het probleem van de nokkenastiming opgelost, maar naar mijn weten zijn er geen koppakkingen met verschillende dikten leverbaar, wel voetpakkingen.

Groeten Paul.
 

Johnboy

Rookie
25 mei 2002
18
0
45
Heerlen
Iedereen bedankt voor alle goede raad.
Motor loopt nog niet daar ik nog geen inlaatrubbers heb , maar het blok hangt er weer onder.
Bedankt*d*d
 

FrankyTL1000s

Die hard MF'er
16 apr 2002
374
0
Haarlem
Bezoek site
Zo´n vaart zal het toch niet lopen als je een tiende van de kop afhaald (kwa kleptiming). Is toc net zoiets als het uitrekken (slijten) van de nokkenasketting, daardoor komt de timing toch ook steeds later?
 

bertje-r1150r

Die hard MF'er
14 feb 2002
465
0
Moordrecht
Als ik bovenstaande verhaal zo lees, dan moet je echt voor een fortuin aan gereedschap en boeken hebben om een beetje aan je motor te kunnen sleutelen. '(

Helaas heb ik daar geen geld, ruimte, tijd en lef voor.

Dus kettingspannen OK (al las ik net ook al iets over een momentsleutel bij het kettingspannen),
maar van het blok blijf ik af...