Kop van suzuki gsx1100 monteren.WELK MOMENT EN HOE

Johnboy

Rookie
25 mei 2002
18
0
Heerlen
Beste lezers,
Ik heb nieuwe kleprubbers en nieuwe koppakking gemonteerd op mijn Suzuki gsx 1100 van '80.
Echter moest ik twee nokkenassen verwijderen om de kop eraf te halen.
Allemaal geen probleem maar, ik hoor veel verhalen over het vastzetten van de cylinderkop.
Weet iemand op welke volgorde en met welk moment ik de moeren moet vastzetten van de kop????
Ook het moment van de kleppendeksel is van harte welkom.
Ik hoop dat jullie dit weten zodat ik weer snel kan :]
 
Bij gs resources zijn alle forums geblokkeerd.
Ik heb wel de moeite gedaan om alles na te kijken , zonder succes.
Heeft nu echt niemand een idee over welke moer ik eerst moet vastzetten en de volgende enz.
 
Dit zijn dingen die je ABSOLUUT zeker moet weten omdat het anders maar veel te snel mis kan gaan.

Waar je niet op zit te w88 is een kromme kop!

Ik zou zeggen, bestel het werkplaatshandboek of kijk es in de bieb bij de handboeken.

Niet aan beginnen voor je het super-zeker weet.

Suuk6.
 
dit moet ongeveer de volgorde zijn voor je cil.kop bouten.
je begint in de midden en gaat als een spiraal naar buiten.

misc.php

het aanhaal-moment weet ik (nog)niet.
 

:^ Als dat niet nodig is moet je dat niet doen.

Enne, het kan best zijn dat je naast de specifieke volgorde van aantrekken ook eerst alle bouten op 75% van het aanhaalmoment moet vastzetten en daarna pas op 100%.

Overigens kunnen beide manieren van aantrekken wel voorkomen (de volgorde dan) maar het ligt heel erg aan de motor zelf.
 
Uiteraard laat ik mijn kop eerst vlakken voor ik hem weer monteer.
Bij de Suzuki-dealer vertelde ze mij dat het moment 3,5 tot 4 kilo moet zijn.
Ik wil jullie alvast bedanken voor de goede raad.
Zodra ik de nieuwe pakkingen heb begin ik hem weer in elkaar te zetten.
Ik weet niet of ik hier firma namen mag noemen, maar langzaam zijn ze wel(postorder bedrijf).
Nogmaals dank.
:} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}
 
Uiteraard laat ik mijn kop eerst vlakken voor ik hem weer monteer.
Bij de Suzuki-dealer vertelde ze mij dat het moment 3,5 tot 4 kilo moet zijn.
Ik wil jullie alvast bedanken voor de goede raad.
Zodra ik de nieuwe pakkingen heb begin ik hem weer in elkaar te zetten.
Ik weet niet of ik hier firma namen mag noemen, maar langzaam zijn ze wel(postorder bedrijf).
Nogmaals dank.
:} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}

Wij willen eig best wel weten bij welk postorderbedrijf het allemaal zo lang duurt.
 
Uiteraard laat ik mijn kop eerst vlakken voor ik hem weer monteer.
Bij de Suzuki-dealer vertelde ze mij dat het moment 3,5 tot 4 kilo moet zijn.
Ik wil jullie alvast bedanken voor de goede raad.
Zodra ik de nieuwe pakkingen heb begin ik hem weer in elkaar te zetten.
Ik weet niet of ik hier firma namen mag noemen, maar langzaam zijn ze wel(postorder bedrijf).
Nogmaals dank.
:} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}

Uiteraard ben ik te laat om hierop te reageren.
Je cylinderkop mag alléén gevlakt worden als dat persé moet!, de reden hiervan is, dat de nokkenassen na het vlakken van de kop dichter bij de krukas komen te liggen, en er dus teveel ketting aan de trekzijde van de nokkenas is, die weer wordt bijgespannen door de kettingspanner, waardoor de nokkenastiming van beide nokkenassen later komt.
EN DAT WILLEN WE HIER NIET!
En......... als een suzuki dealer je zegt dat een aanhaalkoppel van kopbouten "tussen" 3,5 en 4 kg/m ligt, dan moet je daar liefst nooit meer om raad vragen.
Een goed aanhaalkoppel heeft altijd een vaste waarde, en uit het blote hoofd gezegd is dat bij jouw gsx 4 kg/m
Begin bij 1 kg/m, dan stap twee op 2,5 kg/m, en als laatste stap 4 kg/m.
de nokkenaslagerkappen en de kllepdekselbouten moeten met 1,0 kg/m aangetrokken worden.
Vergeet niet bij montage van de lagerkappen deze eerst op het loopvlak licht in te smeren met molybdeendisulfide vet. (MOS2 vet)

PS: Technisch belangrijke delen koop je bij een vakbedrijf, niet bij een postorderbedrijf!

Groeten Paul.
 
Beste Paul,
Hoe moet ik nu weten of het noodzakelijk is om de cylinderkop te vlakken.
Ik neem aan dat dit niet met het blote oog te zien is.
Wat is de reden dat ik de nokkenaslagerkappen moet insmeren met MOS2 vet?
Ik heb de tijd tot woensdag 12-06-2002 omdat ik dan pas mijn pakkingen krijg.
De reactie was dus niet te laat maar wel raadzaam.
Ben jij een monteur?
Groetjes John
 
nu we het hier toch over momenten hebben wie weet waar je zo'n sleutel voordelig kan aanschaffen(die krengen zijn namelijk 113 euro hier-- geloof wel van een goed merk--)?

moment (70Nm - 15 Nm)
 
Beste Paul,
Hoe moet ik nu weten of het noodzakelijk is om de cylinderkop te vlakken.
Ik neem aan dat dit niet met het blote oog te zien is.
Wat is de reden dat ik de nokkenaslagerkappen moet insmeren met MOS2 vet?
Ik heb de tijd tot woensdag 12-06-2002 omdat ik dan pas mijn pakkingen krijg.
De reactie was dus niet te laat maar wel raadzaam.
Ben jij een monteur?
Groetjes John

Men neme een (dikke) vlakke glasplaat, en legt er de cylinderkop op met het pasvlak op de glasplaat.
Let wel; het pakkingvlak moet echt volkomen schoon zijn!
Probeer nu met een voelermaat van (deze waarde heb ik even uit het blote hoofd) 0.10 mm onder de kop te schuiven.
Als dit op een of meerdere plaatsen lukt, dan is de kop krom, en moet hij helaas gevlakt worden.
Als je niet de beschikking hebt over een glasplaat, dan kun je het ook met een stalen rei
(lange, zeer rechte, stalen lat) proberen te meten.
Het verdiend de aanbeveling om even in het werkplaatsboek de dikte van het te passen voelermaatje te controleren.
De reden dat je de lagerkappen met mos2 vet moet insmeren is dat er na montage even geen oliedruk in de cylinderkop is, waardoor de lagers droog kunnen lopen, en er vreetplekken kunnen ontstaan.
dit kan gemakkelijk voorkomen worden door er wat vet op te doen.
Vergeet ook niet om wat motorolie, of mos2 vet op de glijvlakken van de tuimelaars te doen NA het kleppen stellen.
Als ik een monteur ben (goed of slecht) is niet door mij te beoordelen, dat bepalen onder andere onze mede-forumers wel voor mij.

Suuk-6 met je klusje,
Groeten Paul.
 
Op zaterdag 08 juni 2002 20:18 schreef P.H.C. Ritzen het volgende:...
Als ik een monteur ben (goed of slecht) is niet door mij te beoordelen, dat bepalen onder andere onze mede-forumers wel voor mij.

Je hebt toch een eigen zaak Paul, of niet? Dan ben je voor mij monteur genoeg dacht ik zo. :)
 
nu we het hier toch over momenten hebben wie weet waar je zo'n sleutel voordelig kan aanschaffen(die krengen zijn namelijk 113 euro hier-- geloof wel van een goed merk--)?

moment (70Nm - 15 Nm)

Als je goed werk wilt leveren (en dat willen we)
dan is er geen goede momentsleutel voor weinig geld te koop!
Zelf heb een snap-on sleutel van 5 tot 70 nm, en ik geloof dat ik daar iets van fl 530,00 excl.btw voor betaald heb.
Ook heb ik een snap-on sleutel van 50 tot 280 nm,
en die kostte iets van +/- fl 650,00 exl.btw.
Deze sleutels worden uiteraard ieder jaar getest door mijn snap-on dealer die er ook een rapport van bijhoudt, zodat hij op tijd vervangen wordt bij slijtage.

Groeten Paul.
 
nu we het hier toch over momenten hebben wie weet waar je zo'n sleutel voordelig kan aanschaffen(die krengen zijn namelijk 113 euro hier-- geloof wel van een goed merk--)?

moment (70Nm - 15 Nm)

113 euro is redelijk goedkoop - voor een goed merk. Kostte die van mij ook ongeveer. Goed gereedschap = halve werk, ook bij een
misc.php
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard ben ik te laat om hierop te reageren.
Je cylinderkop mag alléén gevlakt worden als dat persé moet!, de reden hiervan is, dat de nokkenassen na het vlakken van de kop dichter bij de krukas komen te liggen, en er dus teveel ketting aan de trekzijde van de nokkenas is, die weer wordt bijgespannen door de kettingspanner, waardoor de nokkenastiming van beide nokkenassen later komt.
EN DAT WILLEN WE HIER NIET!
En......... als een suzuki dealer je zegt dat een aanhaalkoppel van kopbouten "tussen" 3,5 en 4 kg/m ligt, dan moet je daar liefst nooit meer om raad vragen.
Een goed aanhaalkoppel heeft altijd een vaste waarde, en uit het blote hoofd gezegd is dat bij jouw gsx 4 kg/m
Begin bij 1 kg/m, dan stap twee op 2,5 kg/m, en als laatste stap 4 kg/m.
de nokkenaslagerkappen en de kllepdekselbouten moeten met 1,0 kg/m aangetrokken worden.
Vergeet niet bij montage van de lagerkappen deze eerst op het loopvlak licht in te smeren met molybdeendisulfide vet. (MOS2 vet)

PS: Technisch belangrijke delen koop je bij een vakbedrijf, niet bij een postorderbedrijf!

Groeten Paul.

paul moet na het vlakken van de kop de nokkenas opnieuw worden uitgelijnd tov de lagering nokkenas???
 
paul moet na het vlakken van de kop de nokkenas opnieuw worden uitgelijnd tov de lagering nokkenas???

Ja, maar dit gaat minder goed dan je denkt, en eigenlijk mag het officieel niet, maar soms heb je hierin geen keus........
Tevens moeten je nokkenassen "getimed" worden, om de klep openings, en sluitingstijden weer goed op tijd te zetten. ;)

Groeten Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan