Kop van suzuki gsx1100 monteren.WELK MOMENT EN HOE

Johnboy

Rookie
25 mei 2002
18
0
Heerlen
Beste lezers,
Ik heb nieuwe kleprubbers en nieuwe koppakking gemonteerd op mijn Suzuki gsx 1100 van '80.
Echter moest ik twee nokkenassen verwijderen om de kop eraf te halen.
Allemaal geen probleem maar, ik hoor veel verhalen over het vastzetten van de cylinderkop.
Weet iemand op welke volgorde en met welk moment ik de moeren moet vastzetten van de kop????
Ook het moment van de kleppendeksel is van harte welkom.
Ik hoop dat jullie dit weten zodat ik weer snel kan :]
 
Op zondag 09 juni 2002 23:22 schreef P.H.C. Ritzen het volgende:Ja, maar dit gaat minder goed dan je denkt, en eigenlijk mag het officieel niet, maar soms heb je hierin geen keus........
Tevens moeten je nokkenassen "getimed" worden, om de klep openings, en sluitingstijden weer goed op tijd te zetten. ;)

Groeten Paul.

Ik neem aan dat je bedoelt dat je moet controleren of alle tandwielen in de goeie positie zitten als je de nokkenasketting monteert?? Of bedoel je nu iets compleet anders?

Enne voor vlakheid van de kop, moet je daarvoor speciaal een vlakplaat hebben? Kan het niet met een rij?

Shit, te snel gelezen... of eigenlijk het stukkie gemist...
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je bedoelt dat je moet controleren of alle tandwielen in de goeie positie zitten als je de nokkenasketting monteert?? Of bedoel je nu iets compleet anders?

Enne voor vlakheid van de kop, moet je daarvoor speciaal een vlakplaat hebben? Kan het niet met een rij?

Ja, ik bedoel inderdaad iets anders.
Als je het puntje op de i zet, kun je de nokkenassen na het vlakken v/d kop niet meer op tijd zetten.
Je moet dan de nokkenassen timen met een gradenschijf.

Natuurlijk kan het ook met een stalen rei, dat heb ik toch ook gezegd, of vergis ik me hierin?

Groeten Paul.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik bedoel inderdaad iets anders.
Als je het puntje op de i zet, kun je de nokkenassen na het vlakken v/d kop niet meer op tijd zetten.
Je moet dan de nokkenassen timen met een gradenschijf.

Natuurlijk kan het ook met een stalen rei, dat heb ik toch ook gezegd, of vergis ik me hierin?

Groeten Paul.

Idd, kheb me berichie al veranderd...

Zou je misschien willen uitleggen hoe dat 'timen' gaat? Zit er niet gewoon een spiebaantje in het tandwiel en de nokkenas?

Ik heb wel eens gehoord van afstelbare nokkenassen, maar of dat nu hiervoor is. (dacht dat dat was in de racerij)
 
Idd, kheb me berichie al veranderd...

Zou je misschien willen uitleggen hoe dat 'timen' gaat? Zit er niet gewoon een spiebaantje in het tandwiel en de nokkenas?

Ik heb wel eens gehoord van afstelbare nokkenassen, maar of dat nu hiervoor is. (dacht dat dat was in de racerij)

Ik bedoel idd de "afstelbare" nokkenassen, en dat gaat ook (uitstekend) bij de gsx1100!
Doch de uitleg hiervan is een beetje gecompliceerd, en je hebt er een gradenschijf en liefst 2 meetklokjes met wat montage materiaal hiervoor nodig.
Ik raad je dan dus ook aan om dit door een (goede) vakman te laten doen.

Groeten Paul.
 
Ik bedoel idd de "afstelbare" nokkenassen, en dat gaat ook (uitstekend) bij de gsx1100!
Doch de uitleg hiervan is een beetje gecompliceerd, en je hebt er een gradenschijf en liefst 2 meetklokjes met wat montage materiaal hiervoor nodig.
Ik raad je dan dus ook aan om dit door een (goede) vakman te laten doen.

Groeten Paul.

bedoel je het 'üitlijnen '( om het maar zo tezeggen) van de 2 nokken assen ten opzicht van elkaar. zodat bv de klep overlap(inlaat/uitlaatklep) weer in orde is????
 
bedoel je het 'üitlijnen '( om het maar zo tezeggen) van de 2 nokken assen ten opzicht van elkaar. zodat bv de klep overlap(inlaat/uitlaatklep) weer in orde is????

Bij het vlakken v/d kop veranderd de klepoverlap
van de in/uitlaatnokkenas niet.
Wel echter veranderd het openings/sluitingsmoment
van de in/uitlaat tov de zuigerstand.

Groeten Paul.
 
Bij het vlakken v/d kop veranderd de klepoverlap
van de in/uitlaatnokkenas niet.
Wel echter veranderd het openings/sluitingsmoment
van de in/uitlaat tov de zuigerstand.

Groeten Paul.

ik bedacht me nog wat:
moet je niet een dikkere koppakking gebruiken om het probleem van compressie verhoging te ondervang.
misschien dat het in de praktijk niet zo'n probleem is maar ik meen dat in de theorie(leerstof) dit wel moet gedaan worden.
dan zou het stellen van de nokkenassen niet meer nodig zijn.
 
ik bedacht me nog wat:
moet je niet een dikkere koppakking gebruiken om het probleem van compressie verhoging te ondervang.
misschien dat het in de praktijk niet zo'n probleem is maar ik meen dat in de theorie(leerstof) dit wel moet gedaan worden.
dan zou het stellen van de nokkenassen niet meer nodig zijn.

De compressie verhouding is het probleem niet, eerlijk gezegd is een beetje verhoging hiervan wel gewenst.
Met een dikkere koppakking is inderdaad het probleem van de nokkenastiming opgelost, maar naar mijn weten zijn er geen koppakkingen met verschillende dikten leverbaar, wel voetpakkingen.

Groeten Paul.
 
Als ik bovenstaande verhaal zo lees, dan moet je echt voor een fortuin aan gereedschap en boeken hebben om een beetje aan je motor te kunnen sleutelen. '(

Helaas heb ik daar geen geld, ruimte, tijd en lef voor.

Dus kettingspannen OK (al las ik net ook al iets over een momentsleutel bij het kettingspannen),
maar van het blok blijf ik af...
 
Terug
Bovenaan Onderaan