jroorda

Rookie
29 apr 2017
19
9
Arnhem
Ha MF'ers,

Ik ben mn GS500 aan het opknappen en heb dit weekend de kop er af gehaald. Zat onder de vloeibare pakking, dus dat allemaal verwijderd. Toen bleef ik over met de kale kop, en kwamen er wat oneffenheden tevoorschijn. Waarschijnlijk ook de reden dat de vorige eigenaar met vloeibare pakking is los gegaan...

Wat denken jullie van het oppervlakte, gaat dit goed als ik er een nieuwe pakking tussen doe of moet hij gevlakt worden?

IMG_5023.JPG

IMG_5025.JPG
 
Dus als jou motor warm loopt laat je de kop niet vlakken?

Inderdaad.

Als het pasvlak beschadigd is door een blow-by heb je weinig keus maar als je motor warm is gelopen wat zegt dat over de kop die met tig bouten muurvast zit?

Pas als je hem losmaakt zullen de warmtespanningen in de kop het ding doen vervormen.

Een kromme kop die gevlakt is zal daarna geen enkele parallelliteit van de nokkenaslagers meer hebben. En dat hoeft niet meteen fout te gaan, maar goed is het zeker niet.

Nou hangt wel af van het soort kop, een lange 4-cilinder lijnmotor zal eerder krom trekken dan een korte twin.
 
ik heb denk ik 40-50 koppakkingen vervangen, en alleen als de gassen door "snijden " de kop had beschadigd werd er gevlakt, verder nooit..
Nooit problemen gehad met opnieuw lek gaan of wat dan ook, die 10 of meer bouten trekken die 0,4mm wel op de koppakking

Exact mijn gedachte.

Heb ooit een ernstig kromme kop van een FZR1000 gehad en dat is echt een dun ding die nog uit 2 helften bestaat ook.

Ook een discussie gehad over de kop vlakken met de eigenaar. Ik zette de nokkenassen in de losse kop en draaide de lagerkap bouten lichtjes aan en vroeg hem toen of hij de nokkenassen even met de hand wilde ronddraaien....die zaten muurvast. En zo blijven ze ook als je in die toestand dan de onderzijde gaat vlakken.
 
Heren, TS heeft geen kromme kop, maar eentje met beschadigingen erin. Die kun je er sowieso uit krijgen met vlakken.
Topictitel zegt “Kop vlakken?” dus gaat het over cilinderkoppen vlakken over het algemeen.

Ik zou mij eerder afvragen of deze cilinderkop van ts nog wel bruikbaar is met zulke krassen.
En ja, met vlakken zijn ze weg maar hoe komen die krassen daar?
(In een grote bak met onderdelen gekieperd oid?)
En daardoor vraag ik mij af in hoeverre deze kop nog wel bruikbaar is?
 
  • Eens
Waarderingen: K@W@
Topictitel zegt “Kop vlakken?” dus gaat het over cilinderkoppen vlakken over het algemeen.
Volgens mij is in de openingspost te lezen dat het om een specifiek geval gaat. Er staat in openningspost duidelijk een probleem uitgelegd en niet: plaats hier al je shit over het vlakken van koppen.
Ik zou mij eerder afvragen of deze cilinderkop van ts nog wel bruikbaar is met zulke krassen.
En ja, met vlakken zijn ze weg maar hoe komen die krassen daar?
(In een grote bak met onderdelen gekieperd oid?)
En daardoor vraag ik mij af in hoeverre deze kop nog wel bruikbaar is?
Gezien het feit dat het van een lopende motor af kwam denk ik dat die nog prima bruikbaar is.
 
Ik zou mij eerder afvragen of deze cilinderkop van ts nog wel bruikbaar is met zulke krassen.
En ja, met vlakken zijn ze weg maar hoe komen die krassen daar?
(In een grote bak met onderdelen gekieperd oid?)
En daardoor vraag ik mij af in hoeverre deze kop nog wel bruikbaar is?
De vorige eigenaar heeft met een scherp voorwerp de pakking verwijderd denk ik. O-)
 
Gezien het feit dat het van een lopende motor af kwam denk ik dat die nog prima bruikbaar is.
Gezien het feit dat er vloeibare pakking is gebruikt op een plek waar de temperatuur flink oploopt bij deze 2cil luchtkoeler sluit ik niet uit dat er wel meer boven water komt als je verder gaat graven in dit blokje.

Ofwel, opgelapt voor de verkoop.
 
rare vraag. eerst uitzoeken waarom hij warm loopt.
Oke en de koppakking eruit blaast, dus de koppakking vervangt...

Ik weet dat veel autobedrijven de kop laten vlakken in onderstaande situatie. ''Gewoon om er zeker van te zijn dat hij recht is''. Ik dacht hier zelf ook anders over, maar fijn om eens ander geluid te horen.
Heb die discussies ook vaak gevolgd over kromme koppen en vlakken.

Een kromme kop is pas krom als je hem los in je handen hebt, niet als hij gemonteerd zit.

Spanning c.q. vervorming.

Als er door bijvoorbeeld een warmloper spanning in de kop ontstaat komen die eruit zodra de kop gelegenheid krijgt zich te "zetten", dus als je hem losmaakt.

Dan is hij krom, maar wel spanningsvrij. Monteer hem daarna weer en je trekt hem vlak, en brengt de spanningen terug. 100x opwarmen en afkoelen en ze zijn weg.

Een kromme kop met bovenliggende nokkenassen vlakken is gewoon niet handig.
 
Gezien het feit dat er vloeibare pakking is gebruikt op een plek waar de temperatuur flink oploopt bij deze 2cil luchtkoeler sluit ik niet uit dat er wel meer boven water komt als je verder gaat graven in dit blokje.
ik heb al 2-takt luchtgekoelde cylinderkoppen afgedicht met enkel ordinaire siliconen dichtingspasta(geen sanitaire voor alle duidelijkheid , wel zonder cyl kop pakking) en dat werkt gewoon. ook watergekoeld met een O-ring voor de verbrandingskamer en de rest (het water dus) met pasta.
99% wordt afgedicht door de pasvlakken, voor die laatst 1% heb je wat hulp nodig
 
Laatst bewerkt:
Ik mis een viertal lagerkappen....
Scherp, ging ervan uit dat het kleppendeksel de bovenste lagerkapjes waren.
ik heb al 2-takt luchtgekoelde cylinderkoppen afgedicht met enkel ordinaire siliconen dichtingspasta (zonder cyl kop pakking) en dat werkt gewoon. ook watergekoeld met een O-ring voor de verbrandingskamer en de rest (het water dus) met pasta.
99% wordt afgedicht door de pasvlakken, voor die laatst 1% heb je wat hulp nodig
Dat verbaasd mij dat het goed blijft onder druk en hitte.
Zou eerder denken dat het eruit geblazen wordt.
 
ik heb al 2-takt luchtgekoelde cylinderkoppen afgedicht met enkel ordinaire siliconen dichtingspasta (zonder cyl kop pakking) en dat werkt gewoon. ook watergekoeld met een O-ring voor de verbrandingskamer en de rest (het water dus) met pasta.
99% wordt afgedicht door de pasvlakken, voor die laatst 1% heb je wat hulp nodig
Toen ik nog actief aan het tunen was, ( Z1R -1360 cc wiseco-lachgas) gebruikte ik een alu koppakking gewoon weer opnieuw met een seal die ook in de scheepvaart werd gebruikt, die koppakkingen lagen natuurlijk nergens op voorraad
 
Heren, TS heeft geen kromme kop, maar eentje met beschadigingen erin. Die kun je er sowieso uit krijgen met vlakken.
Daar ben ik het helemaal mee eens en waarschijnlijk is die kop niet krom.

2. Merkwaardig hoe het elektrische geneuzel bijna elk topic weet binnen te sluipen.

3. De kop van mijn Renault was een kwart milimeter krom toen hij nog op het onderblok zat want er stond koelvloeistof op cilinder 2 en 3, al jarenlang want de motor zat muurvast. Wat daarvan de oorzaak is geweest weet ik niet want het moet ergens begin jaren 90 zijn gebeurd en ik kocht hem in 2020. Hij heeft dus een kleine 30 jaar stil gestaan, maar ik denk dat het een kokende motor moet zijn geweest.

Nou is dat een simpel motortje met stoterstangen, dus heb je geen drukte van de nokkenas want die ligt onder in het cilinderblok.

En je moet geen vloeibare pakking gebruiken tussen kop en cilinder, doe dan in noodgevallen uitlaatpasta. Overigens heb ik voor de NSU Max een pakking gemaakt van 1 mm rood koper, want de originele pakkingen zijn er niet meer vanwege asbest. En koper kun je meerdere malen gebruiken als je het uitgloeit.
 
Ha MF'ers,

Ik ben mn GS500 aan het opknappen en heb dit weekend de kop er af gehaald. Zat onder de vloeibare pakking, dus dat allemaal verwijderd. Toen bleef ik over met de kale kop, en kwamen er wat oneffenheden tevoorschijn. Waarschijnlijk ook de reden dat de vorige eigenaar met vloeibare pakking is los gegaan...

Wat denken jullie van het oppervlakte, gaat dit goed als ik er een nieuwe pakking tussen doe of moet hij gevlakt worden?

Bekijk bijlage 1793739
Bekijk bijlage 1793740
Nog eens goed naar de kop gekeken, maar de belangrijkste vlakken zijn die rond de verbrandingsruimten want daar onstaan grote drukken.
En daar zitten een aantal krassen die niet erg diep zijn, dus ik zou er mee naar een goed revisiebedrijf gaan en het ze daar voorleggen.
 
De kop dikte opmeten en in het handboek kijken wat de minimale dikte mag zijn van de kop. Als je daar boven zit kan je er iets van afhalen. En als je er onder zit moet je goed gaan kijken hoeveel je er af kunt halen. Ruimte tussen klep en cilinder. En anders evt dikte aanpassen met een dikkere voetpakking
 
En auto cil.koppen en motor cil.koppen vergelijk met elkaar vind ik niet kunnen. Bij "normale" auto gaan ze er al vanuit dat de kop een keer gevlakt moet worden. Er zit een verzonken vlakje/inham op. Als je daar de onderkant raakt zit je op de minimale dikte van de kop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan