jroorda

Rookie
29 apr 2017
19
9
Arnhem
Ha MF'ers,

Ik ben mn GS500 aan het opknappen en heb dit weekend de kop er af gehaald. Zat onder de vloeibare pakking, dus dat allemaal verwijderd. Toen bleef ik over met de kale kop, en kwamen er wat oneffenheden tevoorschijn. Waarschijnlijk ook de reden dat de vorige eigenaar met vloeibare pakking is los gegaan...

Wat denken jullie van het oppervlakte, gaat dit goed als ik er een nieuwe pakking tussen doe of moet hij gevlakt worden?

IMG_5023.JPG

IMG_5025.JPG
 
En auto cil.koppen en motor cil.koppen vergelijk met elkaar vind ik niet kunnen. Bij "normale" auto gaan ze er al vanuit dat de kop een keer gevlakt moet worden. Er zit een verzonken vlakje/inham op. Als je daar de onderkant raakt zit je op de minimale dikte van de kop.
oh nou dat is fijn om te weten...zo leer je hier toch altijd weer wat
_O-
_O-_O-_O-
 
En auto cil.koppen en motor cil.koppen vergelijk met elkaar vind ik niet kunnen. Bij "normale" auto gaan ze er al vanuit dat de kop een keer gevlakt moet worden. Er zit een verzonken vlakje/inham op. Als je daar de onderkant raakt zit je op de minimale dikte van de kop.
Maar er zijn grote verschillen bij zowel auto als motor koppen. Bij de ene wordt de motor ongeveer vernield als de distributiesnaar/ketting breekt en bij de ander ben je uitgereden, maar is er verder geen schade aan zuigers en kleppen.

Ik heb de Mazda motor een half jaar geleden gedemonteerd en de boel opgemeten en zelfs zonder koppakking zouden de zuigers geen kleppen raken als de snaar zou breken.
 
Maar er zijn grote verschillen bij zowel auto als motor koppen. Bij de ene wordt de motor ongeveer vernield als de distributiesnaar/ketting breekt en bij de ander ben je uitgereden, maar is er verder geen schade aan zuigers en kleppen.

Ik heb de Mazda motor een half jaar geleden gedemonteerd en de boel opgemeten en zelfs zonder koppakking zouden de zuigers geen kleppen raken als de snaar zou breken.
noemen ze vrijlopers
 
En auto cil.koppen en motor cil.koppen vergelijk met elkaar vind ik niet kunnen. Bij "normale" auto gaan ze er al vanuit dat de kop een keer gevlakt moet worden. Er zit een verzonken vlakje/inham op. Als je daar de onderkant raakt zit je op de minimale dikte van de kop.

Is dat niet een vooraf ingegoten inham zodat de kop losgebroken kan worden met een schroevendraaier of wig als deze nogal stevig vast blijkt te zitten?

Ik heb altijd een kop losgekregen door hem rondom met een plastic hamer aan te tikken totdat je het geluid hoort veranderen. Maar er zijn talenten die er gewoon een beitel tussen meppen en ik heb meerdere motorblokken gezien met inhammetjes om iets tussen te slaan zonder meteen het deelvlak naar god te helpen.
 
een KOP trekt krom, niet alleen het pasvlak, dus als een kop kromgetrokken is, betekend dit dat de nokkenassen ook mee kromgetrokken worden.Dit veranderd niet NA het vlakken, dan is het pasvlak weer "recht" maar de boring van de nokkenassen niet meer...
Ben er zelf dus geen voorstander van om een kromme kop te vlakken, zal wel blijven draaien, maar daar verschillen de meningen over
Kop een kromming, okee. Die nokkenas is en blijft recht, ook al monteer je die weer terug in de lagerschalen. Nu laat je de kop vlakken, dan komt de nokkenas met spanning in de schalen. Tot zo de theorie. Echter de fabrikant geeft in documentatie op hoe krom de kop mag zijn. Indien die kop niet te krom is kan de nokkenas wel weer terug zonder enige aanpassing.
Het is zelfs mogelijk om de kop zonder vlakken terug te monteren, wel afhankelijk van materiaal en hoe krom de kop is.

De kop die TS laat zien zou ik laten vlakken, indien de beschadigingen niet te diep zijn. Immers, kop kleine kromming + diepte van de groeven bij elkaar zouden kunnen betekenen dat er te veel materiaal vanaf gehaald moet worden. Moet echt een specialist/iemand met ervaring beoordelen.
 
Ik denk dat als ik die kop had ik hem zelf opknapte.

Groot vel schuurpapier nat korrel 240 ofzo op een vlakke (glas)plaat leggen, beetje terpentine om te smeren en het ding erop drukken en 8-jes maken.
Die 8-tjes maken kan toch pas weer als alles in elkaar zit ?
Neem ook aan dat hij zijn rijbewijs al heeft dus dat niet meer hoeft te oefenen.
 
Even het konijn in het kippenhok spelen…

Als je die kop gewoon op de bovenkant opspant bij het vlakken, trek je die echt wel recht en heb je geen last van een kromme lagerzitting van je nokkenas als je cilinder vlak is.
 
Even het konijn in het kippenhok spelen…

Als je die kop gewoon op de bovenkant opspant bij het vlakken, trek je die echt wel recht en heb je geen last van een kromme lagerzitting van je nokkenas als je cilinder vlak is.
wel eens zo'n vlakbank gezien?
En hoe wil je die kop daarop opspannen?
Is gewoon een slede met een paar gleuven er in om de kop te fixeren, opspannen gaat echt niet, alleen vastzetten
 
Wat ik bij mijn vorige werkgever vaak tegen kwam is dat als de kop ingespannen was en ik er 1 keer overheen ging met de frees met minimale afname , het materiaal tussen de cilinders in vaak lager lag dan het materiaal eromheen. (Zie foto).
De koppakking kreeg dan ruimte om te bewegen en blaast er dan tussen uit. Als de kop was getordeerd kwam je bijna niet tegen. De cilinderkop span je in op de zijkanten van de rand waar de kleppendeksel op komt. Als je dan in de hoeken opspant trek de de kop recht. Dan vlak je hem en wordt het mooi vlak. Als de kop gemonteerd wordt trek je hem vlak aan op het blok met de kopbouten. Daarom moet je ook van binnen naar buiten aantrekken want dan komt hij mooi recht te liggen op het blok.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220816-092050_Gallery.jpg
    Screenshot_20220816-092050_Gallery.jpg
    103,5 KB · Weergaven: 21
Wat ik bij mijn vorige werkgever vaak tegen kwam is dat als de kop ingespannen was en ik er 1 keer overheen ging met de frees met minimale afname , het materiaal tussen de cilinders in vaak lager lag dan het materiaal eromheen. (Zie foto).
De koppakking kreeg dan ruimte om te bewegen en blaast er dan tussen uit. Als de kop was getordeerd kwam je bijna niet tegen. De cilinderkop span je in op de zijkanten van de rand waar de kleppendeksel op komt. Als je dan in de hoeken opspant trek de de kop recht. Dan vlak je hem en wordt het mooi vlak. Als de kop gemonteerd wordt trek je hem vlak aan op het blok met de kopbouten. Daarom moet je ook van binnen naar buiten aantrekken want dan komt hij mooi recht te liggen op het blok.
ik weet niet wat voor een bank jullie hadden, maar waar ik mee gewerkt heb, daar kun je absoluut geen kop mee "rechttrekken" als je hem inspant, dat waren alleen 4-6 klemmen en moest je vaak zoeken WAAR je die klemmen uberhaupt kon plaatsen om de kop een beetje vast te houden..
En ALS je al met die klemmen de kop recht kon trekken, dan kon je dat met 10 of meer kopbouten al helemaal.

 
Heb gezocht naar foto's maar die heb ik niet meer en merk bank weet ik niet meer. Ben er al weer 8 jaar weg. Tijd gaat hard en het bedrijf is ondertussen al 2 keer overgenomen. Kan ook niks meer vinden op internet. Helaas. Was altijd mooi werk. Haalde er altijd veel voldoening uit als de kop weer helemaal in orde naar de klant terug ging.
 
Wat ik bij mijn vorige werkgever vaak tegen kwam is dat als de kop ingespannen was en ik er 1 keer overheen ging met de frees met minimale afname , het materiaal tussen de cilinders in vaak lager lag dan het materiaal eromheen. (Zie foto).
De koppakking kreeg dan ruimte om te bewegen en blaast er dan tussen uit. Als de kop was getordeerd kwam je bijna niet tegen. De cilinderkop span je in op de zijkanten van de rand waar de kleppendeksel op komt. Als je dan in de hoeken opspant trek de de kop recht. Dan vlak je hem en wordt het mooi vlak. Als de kop gemonteerd wordt trek je hem vlak aan op het blok met de kopbouten. Daarom moet je ook van binnen naar buiten aantrekken want dan komt hij mooi recht te liggen op het blok.
Kijk, ik had het zelf niet beter uit kunnen leggen.
👍
 
ik weet niet wat voor een bank jullie hadden, maar waar ik mee gewerkt heb, daar kun je absoluut geen kop mee "rechttrekken" als je hem inspant, dat waren alleen 4-6 klemmen en moest je vaak zoeken WAAR je die klemmen uberhaupt kon plaatsen om de kop een beetje vast te houden..
En ALS je al met die klemmen de kop recht kon trekken, dan kon je dat met 10 of meer kopbouten al helemaal.

Het zal allemaal wel prima werken, maar man, hier heeft Noach nog z’n boot mee gebouwd.

Echt opspannen gaat niet lukken nee, maar zal in dit geval niet noodzakelijk zijn.
 
Ik had een freesbank met T-sleuven, kikkers, en spanplaten in gedachten 😁
maar dat is ook het probleem, maar weinig koppen zijn vlak aan de bovenkant als het kleppendeksel er af is, en sommige koppen bestaan uit meerdere delen en een freesbank zou wel kunnen , maar dan nog moet je steunen maken die er voor zorgen dat de kop ergens vlak ligt, en zie hem dan maar eens vast te krijgen
 
Het zal allemaal wel prima werken, maar man, hier heeft Noach nog z’n boot mee gebouwd.

Echt opspannen gaat niet lukken nee, maar zal in dit geval niet noodzakelijk zijn.
moderne machines zijn niet anders hoor, je moet een beitelplaat hebben die de hele kop kan raken, en in een keer de kop bewerkt, wel meerdere gangen, , maar het principe is nog steeds hetzelfde
 
Maar we dwalen weer af van de het topic
Klopt, maar nu weten we álles van kop vlakken en wat daar bij komt kijken.
én gramaticaal klopt het ook weer😉
Je hebt voorstanders van koppen vlakken en tegenstanders en beide weten het keurig netjes te onderbouwen.:t
Zo kan je zelf de keuze maken of je een kop laat vlakken of niet.
Zelf zou ik een krom getrokken kop niet laten vlakken (tenzij de nokkenas niet boven in de cilinderkop zit) maar dat is mijn mening.

En met grammatica is dat soms hetzelfde.
De een zal zeggen DE topic en de ander HET topic.
Dus beide mag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan