Kopbouten op afknappen.

lv0ll9

Die hard MF'er
5 aug 2014
570
63
Groningen en omstreek
Hoi allemaal!

Ik zit met een beetje een dilemma, ik heb twee motorblokken voor beide dezelfde motor. Beide blokken hebben het zelfde probleem, de kopbouten (die de cylinderkop en cylinders op hun plek houden) zitten vast. Met name de twee aangegeven op het plaatje. Voor beide motorblokken zitten deze dusdanig vast dat ik met mijn, niet al te krachtige slagmoersleutel, maar zelfs met een wringstaaf met een pijp er op er maar geen beweging in kan krijgen. Kop afslijpen gaat ook lastig want je kunt er niet goed bij.

Zou warmstoken helpen? Sinds de bout zo lang is. Of is hem laten afknappen en maar bidden dat er genoeg is om warm te stoken en om wat mee te kunnen, de enigste oplossing?
Of is er een andere manier om hem los te krijgen? Heb er al op geslagen met een hamer (schokken), slagmoer, en wringstaaf geprobeert.

chrome_2iawYu2GYN.png
 
Wat me wel opvalt is dat ze helemaal niet uitzien of ze vastgecorrodeerd, geerodeerd of geoxideerd zijn geweest maar gewoon zwart vettig. Wat is het voor substantie die er op zit nou echt, ik heb je bericht gelezen, ja
 
Wat me wel opvalt is dat ze helemaal niet uitzien of ze vastgecorrodeerd, geerodeerd of geoxideerd zijn geweest maar gewoon zwart vettig. Wat is het voor substantie die er op zit nou echt, ik heb je bericht gelezen, ja
Ik heb geen idee, heeft de substantie van zand/korrelig :? Als de cylinders er af zijn ga ik in ieder geval nog even met een tap door het draad en even beter kijken, ga nu eerst alles in de kop aan het demonteren zodat alles van het blok kan :Y
 
Grote kans dat mede de oorzaak is van dat niet los willen van die twee overgebleven bouten. Bij het wegboren van de boutkoppen verdwijnt ook de spanning van de schroefdraad van de bout op de schroefdraad in het carter.

Weer een kansloos advies wat totaal nergens op gebaseerd is.
Overduidelijk heb je geen idee van hoe o'n blok in elkaar zit.

'corrosie tussen de kop van de bout en de klepdeksel'

Ech, geniaal bedacht...... _O-
 
Ik heb geen idee, heeft de substantie van zand/korrelig :? Als de cylinders er af zijn ga ik in ieder geval nog even met een tap door het draad en even beter kijken, ga nu eerst alles in de kop aan het demonteren zodat alles van het blok kan :Y

Metrisch fijne draad !

Dat is inderdaad zand. Als je even door je cylinderblok heen kijkt, zie je dat die bewuste bouten door een pijpje heen lopen. Die vervuilen zichzelf door de tijd heen.
Dat is bij een CMX het geval, ik gok bij de CB ook.
 
Hoi allemaal!

Ik zit met een beetje een dilemma, ik heb twee motorblokken voor beide dezelfde motor. Beide blokken hebben het zelfde probleem, de kopbouten (die de cylinderkop en cylinders op hun plek houden) zitten vast. Met name de twee aangegeven op het plaatje. Voor beide motorblokken zitten deze dusdanig vast dat ik met mijn, niet al te krachtige slagmoersleutel, maar zelfs met een wringstaaf met een pijp er op er maar geen beweging in kan krijgen. Kop afslijpen gaat ook lastig want je kunt er niet goed bij.

Zou warmstoken helpen? Sinds de bout zo lang is. Of is hem laten afknappen en maar bidden dat er genoeg is om warm te stoken en om wat mee te kunnen, de enigste oplossing?
Of is er een andere manier om hem los te krijgen? Heb er al op geslagen met een hamer (schokken), slagmoer, en wringstaaf geprobeert.

Bekijk bijlage 1561064
Een ratel is over het algemeen niet bedoeld om bouten die erg vast zitten los te krijgen, daar is ander gereedsschap voor, zoals een breaker bar
 
Ach goede ratel overleeft 2,5m buis over het handvat geschoven en 110kg bovenop op de buis springend probleemloos
Manmanman...
2.5m buis en 110kg die springt....
Een 3/4 duim of 1 duim ratel dan?
Want een 1/2 duim aandrojfvierkant overleeft geen 2700Nm. ( dat is zelf als je heel voorzichtig op de ratel kruipt, als je springt zit je ver over de 3500Nm)
 
Ach goede ratel overleeft 2,5m buis over het handvat geschoven en 110kg bovenop op de buis springend probleemloos

Manmanman...
2.5m buis en 110kg die springt....
Een 3/4 duim of 1 duim ratel dan?
Want een 1/2 duim aandrojfvierkant overleeft geen 2700Nm. ( dat is zelf als je heel voorzichtig op de ratel kruipt, als je springt zit je ver over de 3500Nm)
Iets dat minder snel stuk gaat als je het verkeerd gebruikt is helemaal niet beter. Want zo eindigen mensen met een "oerdegelijk" 36 tands bootanker. Gewoon de juiste spullen pakken voor de juiste klus.
 
Manmanman...
2.5m buis en 110kg die springt....
Een 3/4 duim of 1 duim ratel dan?
Want een 1/2 duim aandrojfvierkant overleeft geen 2700Nm. ( dat is zelf als je heel voorzichtig op de ratel kruipt, als je springt zit je ver over de 3500Nm)

Ach ik zal wel uit mijn nek lullen 8-) _O-
1/2 duims padre ratel. Onverwoestbaar. Doe het altijd zo.
Buug'n of barst'n maar los gaat het})

Kost je af en toe wel een dop maar gelukkig hebben we ook nog krachtdoppen *O*
 

Gelukkig ben jij 24/7 bij mij als ik aan het sleutelen ben.
Het interesseert mij werkelijk helemaal niets of een stuk gereedschap kapot gaat. Koop gewoon nieuw. Het gereedschap is er voor mij. Niet andersom. Dus ge en misbruik ik het hoe ik dat zelf wil.
Zo ga ik btw ook met mijn auto om.
Flikker er zo 600kg aan zakjes houtpellets in. Gaat het stuk nou jammer dan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan