Kopbouten op afknappen.

lv0ll9

Die hard MF'er
5 aug 2014
570
63
Groningen en omstreek
Hoi allemaal!

Ik zit met een beetje een dilemma, ik heb twee motorblokken voor beide dezelfde motor. Beide blokken hebben het zelfde probleem, de kopbouten (die de cylinderkop en cylinders op hun plek houden) zitten vast. Met name de twee aangegeven op het plaatje. Voor beide motorblokken zitten deze dusdanig vast dat ik met mijn, niet al te krachtige slagmoersleutel, maar zelfs met een wringstaaf met een pijp er op er maar geen beweging in kan krijgen. Kop afslijpen gaat ook lastig want je kunt er niet goed bij.

Zou warmstoken helpen? Sinds de bout zo lang is. Of is hem laten afknappen en maar bidden dat er genoeg is om warm te stoken en om wat mee te kunnen, de enigste oplossing?
Of is er een andere manier om hem los te krijgen? Heb er al op geslagen met een hamer (schokken), slagmoer, en wringstaaf geprobeert.

chrome_2iawYu2GYN.png
 
Nog nooit wat hoeven repareren op die manier. Vrijwel alle opties die hierboven genoemd worden zijn feitelijk hetzelfde; er is meer kracht nodig. Een goede automonteur weet hoe hij dit gedoseerd kan doen, vandaar mijn tip langs een garage te rijden.
Feitelijk zijn ze net anders.
De slagmoersleutel slaat gewoon in het rond met af en toe een hoog piek koppel.
Een sleutel/wringijzer erop onder spanning zetten en met een hamer erop kloppen zorgt ervoor dat er altijd (veel) spanning op de bout blijft staan en het piek koppel ook hoog is door de (zware) hamer.
Procentueel gezien slaat de Slagmoersleutel meer kapot dan de methode hierboven.
 
  • Haha
Waarderingen: SP1R
Draadgat zal op een of andere manier wel bloot staan aan de elementen.

Ik neem aan dat je kruipolie e.d. al geprobeerd hebt?

Is het een alu blok?

Helpt geen ene moer/bout want het gaat NOOIT uitkomen bij de draad.


Als er elementen bij komen komt er ook kruipolie bij. Zijn de gaten niet door en door, zodat je van onder kan soppen?

Verder zie ik het meest in die van @Leejoow door de koppen af te boren, dan heb je het zelf in de hand
 
precies wat een slagmoersleutel doet bedoel je? ;)
Precies anders omdat een slagmoersleutel alleen maar radiale kracht uif oefent en de genoemde methode ook axiaal vanwege de kraag. Helaas rust die kraag op de kop en heb je het meeste effect in het midden van de bout.
Ik blijf erbij dat @Leejoow zijn oplossing het beste is
 
Als er elementen bij komen komt er ook kruipolie bij. Zijn de gaten niet door en door, zodat je van onder kan soppen?

Verder zie ik het meest in die van @Leejoow door de koppen af te boren, dan heb je het zelf in de hand

Er kunnen geen elementen bij komen (anders dan warmte), want zit midden in het blok.

Ander puntje is dat de volgorde van losmaken belangrijk is. Dus zoals al eerder aangegeven de andere bouten weer vastzetten en dan de twee rotzakken een klap op de kop geven terwijl iemand er een moment op houdt. Soms wil wel eens helpen om juist eerst even rechtsom moment geven (dus vaster, en zo te laten schrikken) en dan weer linksom.

Gaat het om de CB450?
 
Zou dit niet lukken met een inductieapparaat? De boutkoppen in een paar fases flink warm maken? Uiteindelijk wordt dan toch alles gloeiend heet, ook onderin?

De schrik methode ken ik als one-man-army ook: dan pak je een flinke drijver en geef je voor het sleutelen een oplawaai op de boutkop.
 
Aller eerst dank voor al het mee denken! Afgelopen dagen druk met werk geweest dus nog geen tijd gehad om het te proberen!

Heb voor nu alle kopbouten die wel mee werkten weer vast gedraaid, nog een paar keer geprobeerd maar tot dusver geen beweging in te krijgen. Zal de hamer tegen het wringijzer eens proberen, heb denk ik ergens nog wel een moker liggen :Y
Er kunnen geen elementen bij komen (anders dan warmte), want zit midden in het blok.

Ander puntje is dat de volgorde van losmaken belangrijk is. Dus zoals al eerder aangegeven de andere bouten weer vastzetten en dan de twee rotzakken een klap op de kop geven terwijl iemand er een moment op houdt. Soms wil wel eens helpen om juist eerst even rechtsom moment geven (dus vaster, en zo te laten schrikken) en dan weer linksom.

Gaat het om de CB450?
Gaat hier om een CB450S uit 1988. Beide blokken
als het niet te veel moeite is. blok warm laten lopen en nog eens proberen.
Dat zal lastig worden, het blok is al onder de motor weg, motor ligt ook half uit elkaar, dus helaas zonder een dag te sleutelen en alles op zn plek zetten niet makkelijk te doen.
 
Even uit m'n hoofd, de bewuste bouten zijn 20 á 22cm lang en staan op spanning. Je kan er met een hamer op rammen tot je een ons weegt, de rek in de bout absorbeert iedere klap die je er op geeft, dus de impact komt NOOIT onderaan bij de draad aan.
Een slagtol zal of de boel hartsikke kapot draaien, of de lengte van de bout gaat als een torsieveer werken en vangt de impacts op.

Dus, nog een keer;
Boor de koppen eraf, haal kop en cylinders eraf en dan later kun je bij de restanten van de bout, die je dan net boven het cartervlak aan kunt pakken ipv 20cm hoger.


Ik heb hier de werkplaats vol liggen met CMX blokken en die hebben dezelfde bouten als de CB 450.
 
Dus, nog een keer;
Boor de koppen eraf, haal kop en cylinders eraf en dan later kun je bij de restanten van de bout, die je dan net boven het cartervlak aan kunt pakken ipv 20cm hoger.
Verder zie ik het meest in die van @Leejoow door de koppen af te boren, dan heb je het zelf in de hand

Precies anders omdat een slagmoersleutel alleen maar radiale kracht uif oefent en de genoemde methode ook axiaal vanwege de kraag. Helaas rust die kraag op de kop en heb je het meeste effect in het midden van de bout.
Ik blijf erbij dat @Leejoow zijn oplossing het beste is

@Leejoow , als nou twee wijzen het zeggen denk je toch niet dat dat een oplossing is? Nee, het moet met dommekracht en geweld...

Op enig moment haal ik 'm uit de gevolgd lijst en zie ik vanzelf een keer een topic voorbij komen met "Wie heeft er een carter voor een honda bladiebla
 
@Leejoow , als nou twee wijzen het zeggen denk je toch niet dat dat een oplossing is? Nee, het moet met dommekracht en geweld...

Op enig moment haal ik 'm uit de gevolgd lijst en zie ik vanzelf een keer een topic voorbij komen met "Wie heeft er een carter voor een honda bladiebla

Rob, je hebt gelijk. Ik zal proberen het te laten rusten. 8)7

Heb laatst nog een setje carters verkocht voor zo'n ding nu je erover begint. _O- Kopbouten heb ik nog wel liggen overigens!
 
Dus, nog een keer;
Boor de koppen eraf, haal kop en cylinders eraf en dan later kun je bij de restanten van de bout, die je dan net boven het cartervlak aan kunt pakken ipv 20cm hoger.
Lijkt nu wel die kant op te gaan, helaas, ben nu op een punt dat de kop draait en terug komt als je de spanning laat gaan :/ halve draai voor afknappen zegmaar.

Heb hamer tegen wringstaaf geprobeerd maar die komt elke keer weer terug, dus dat doet ook niks, op de kop meppen ook niet, de kop draait maar de bout niet '( Zit dus niks anders op dan uitboren :/
 
Daarna ben je denk alsnog enigszinds de lul, het blijkt al dat je bouten 1 zijn met je blok. Let dus op dat je vervolgens heet gaat stoken (denk ik) en veel kruipolie gaat gebruiken (denk ik) en waarschijnlijk in omgekeerde volgorde. Inductief heet stoken... of anders met de vlam.

Werkt Cola nog steeds |(
 
Daarna ben je denk alsnog enigszinds de lul, het blijkt al dat je bouten 1 zijn met je blok. Let dus op dat je vervolgens heet gaat stoken (denk ik) en veel kruipolie gaat gebruiken (denk ik) en waarschijnlijk in omgekeerde volgorde. Inductief heet stoken... of anders met de vlam.

Werkt Cola nog steeds |(
Eens maar op een gegeven moment moet je toch wat, wil het risico niet lopen dat ze afknappen met nauwelijks ruimte en geforseerd te worden om het draad te boren :/
 
waarom zou je boren, dan even langs een vrachtwagen werkplaats en met de grote luchtsleutel losslaan, breken ze dan kun je nog altijd boren , maar de kop is er dan wel af..
Als je pech hebt zit de kop ook nog een vast op de bouten zelf..
Weet niet waar je huis woont, maar ik heb een vrachtwagen luchtsleutel ( nijmegen), er is nog niets wat ik niet los heb gekregen, en heel wat doppen gebroken
 
Als ie dan afbreekt is het ws op het vlak met het blok of misschien zelf iets er onder, zit je daar mee te klootviolen. Ik zou het dan liever zelf in de hand hebben en wat meer vlees over hebben om mee te werken
 
Je zou nog op een halve boutdiameter vanuit het midden een gaatje in de koppen kunnen boren van 5 mm tot door de kop en dan daardoor de schacht volblaffen met de beste en duurste kruipolie die er bestaat
 
Terug
Bovenaan Onderaan