Kopbouten op afknappen.

lv0ll9

Die hard MF'er
5 aug 2014
570
63
Groningen en omstreek
Hoi allemaal!

Ik zit met een beetje een dilemma, ik heb twee motorblokken voor beide dezelfde motor. Beide blokken hebben het zelfde probleem, de kopbouten (die de cylinderkop en cylinders op hun plek houden) zitten vast. Met name de twee aangegeven op het plaatje. Voor beide motorblokken zitten deze dusdanig vast dat ik met mijn, niet al te krachtige slagmoersleutel, maar zelfs met een wringstaaf met een pijp er op er maar geen beweging in kan krijgen. Kop afslijpen gaat ook lastig want je kunt er niet goed bij.

Zou warmstoken helpen? Sinds de bout zo lang is. Of is hem laten afknappen en maar bidden dat er genoeg is om warm te stoken en om wat mee te kunnen, de enigste oplossing?
Of is er een andere manier om hem los te krijgen? Heb er al op geslagen met een hamer (schokken), slagmoer, en wringstaaf geprobeert.

chrome_2iawYu2GYN.png
 
Wat @Leejoow zegt, boutkoppen er af, cilinderkop er af.

Vervolgens zet je een inductieheater over de tapeinden heen, lekker ver naar beneden. Paar cycli opwarmen tot roodgloeiend / afkoelen en dan met een griptang voorzichtig 1/8 slag los en 1/16 slag terug tot hij gangbaar wordt. Reële kans dat je hem er zo uit krijgt zonder geweld. Achteraf helicoil of draadbus plaatsen is ook makkelijker als je begint met een redelijk onbeschadigde draad.

DSC_2610.JPG
 
Is toch mooi als de draad eruit is bedoel uit het carter .
Dan kan je gelijk wat beters er in maken .
Maar we zijn drie pagina's verder en we weten nog steeds niet of het spul al uitelkaar is en hoeveel bouten er gebroken zijn
Tjah, helaas maar weinig tijd deze dagen qua werk :/ Zal er maximaal 2 af moeten boren, de rest heb ik al zover los gehad dat ik ze verweideren kan.
 
Ik zou ook de kop van de bouten er af boren. Dan maar een paar nieuwe bouten, maar veel minder kans op "gevolg schade" van het verwijderen. Sowiezo wil je die bouten na alle geweld etc dat je er al op losgelaten hebt om ze er uit te krijgen er niet meer in terug plaatsen.
 
Wat @Leejoow zegt, boutkoppen er af, cilinderkop er af.

Vervolgens zet je een inductieheater over de tapeinden heen, lekker ver naar beneden. Paar cycli opwarmen tot roodgloeiend / afkoelen en dan met een griptang voorzichtig 1/8 slag los en 1/16 slag terug tot hij gangbaar wordt. Reële kans dat je hem er zo uit krijgt zonder geweld. Achteraf helicoil of draadbus plaatsen is ook makkelijker als je begint met een redelijk onbeschadigde draad.

Bekijk bijlage 1563584

Zit me alleen aftevragen als je ze niet los krijgt met de kop waarom denk je dan dat ze los komen als de cilinder eraf is ze zitten dan nog steeds zo vast in het carter alleen nu zonder kop .
De kans dat je ze met draad en al uit het carter draait is er niet minder door geworden
Op @Mechanism zijn manier wel.
 
Zit me alleen aftevragen als je ze niet los krijgt met de kop waarom denk je dan dat ze los komen als de cilinder eraf is ze zitten dan nog steeds zo vast in het carter alleen nu zonder kop .
De kans dat je ze met draad en al uit het carter draait is er niet minder door geworden

Dan kan je ze heetstoken, zoals al een keer of 10 gezegd is... :j
 
@K@W@ heeft het topic niet gelezen en begint maar wat te brallen. Maar die fase zijn we al voorbij. Nutteloze bijdrage

Hij komt wel terug, vertrouw mij maar... We zitten niet allemaal met dat snijplankie geimplanteerd... :t

Zo, net effe in PB met niet mis te verstane bewoordingen ongenuanceerd verteld wat @lv0ll9 allemaal te wachten staat als hij wegblijft

:+

@SP1R niet echt hè..

Dan kan je ze heetstoken, zoals al een keer of 10 gezegd is... :j


Altijd weer fijn dat je je technische mening geeft over andermans problemen en dat je meedenkt hoe die opgelost kunnen worden.

Alleen geef anderen ook de ruimte hun mening te geven, zonder ze belachelijk te maken. Het is niet aan jou ( aan niemand ) om in een techniek topic off-topic te gaan, maar al helemaal niet om vervolgens andere gebruikers op hun nek te gaan zitten. Gaat echt ff stapje te ver @Rob RD
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Grote kans dat corrosie tussen de kop van de bout en de klepdeksel mede de oorzaak is van dat niet los willen van die twee overgebleven bouten. Bij het wegboren van de boutkoppen verdwijnt ook de spanning van de schroefdraad van de bout op de schroefdraad in het carter.
 
Nou zat ik eigenlijk te wachten op je reachte op de rest van de brol in dit topic...
Grote kans dat corrosie tussen de kop van de bout en de klepdeksel mede de oorzaak is van dat niet los willen van die twee overgebleven bouten. Bij het wegboren van de boutkoppen verdwijnt ook de spanning van de schroefdraad van de bout op de schroefdraad in het carter.
@jaap43 Ik heb al eerder iets over lezen gezegd... Als je terugkijkt zie je geschreven dat de boutkoppen al bewegen

Heb hamer tegen wringstaaf geprobeerd maar die komt elke keer weer terug, dus dat doet ook niks, op de kop meppen ook niet, de kop draait maar de bout niet '( Zit dus niks anders op dan uitboren :/
 
Altijd weer fijn dat je je technische mening geeft over andermans problemen en dat je meedenkt hoe die opgelost kunnen worden.

Alleen geef anderen ook de ruimte hun mening te geven, zonder ze belachelijk te maken. Het is niet aan jou ( aan niemand ) om in een techniek topic off-topic te gaan, maar al helemaal niet om vervolgens andere gebruikers op hun nek te gaan zitten. Gaat echt ff stapje te ver @Rob RD
ik reageer niet meer,....
zit onder de tafel
 
Nou, kan het bijna niet geloven, maar zonder geweld nogwel. Kop ingeboord en dacht "ach zet de wrengstaaf er nog eens op en kijk of de kop er zo af gedraait kan worden" , en daar kwam de bout los :') Zit allemaal, wat lijkt op zand op het draad, corosie gaan we maar van uit, maar het draad in het blok lijkt onbeschadigd :t

IMG_20201111_184225336.jpg
IMG_20201111_184549476.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan