Kopen tweedehands lesmotor

Ridge Forrester

Die hard MF'er
14 dec 2009
427
0
Ik mag hopelijk over een paar weken een motor kopen, omdat ik dan beschik over het A-tje in mijn rijbewijs. Aangezien ik student ben en niet zo veel geld te besteden heb, zat ik te denken om een tweedehands les motor te kopen op MP. Budget 1000euro +/-, te denken valt aan bijvoorbeeld ER5.

Mijn vraag is; zijn tweedehands les motors degelijk? Of moet ik gaan voor een oudere (niet les) motoren.

Voordelen;
  • Zijn altijd goed onderhouden lijkt me
  • Altijd warm meegereden
  • (bijna) nooit meegescheurd
  • relatief jong

Nadelen;
  • Gebruiksporen
  • Veelal hoge kilometerstanden

lesmotor-(groot).gif
 
Laatst bewerkt:
Ik mag hopelijk over een paar weken een motor kopen, omdat ik dan beschik over het A-tje in mijn rijbewijs. Aangezien ik student ben en niet zo veel geld te besteden heb, zat ik te denken om een tweedehands les motor te kopen op MP. Budget 1000euro.

Mijn vraag is; zijn tweedehands les motors degelijk? Of moet ik gaan voor een oudere (niet les) motoren.

Voordelen;
  • Zijn altijd goed onderhouden lijkt me
  • Altijd warm meegereden
  • (bijna) nooit meegescheurd
  • relatief jong

Nadelen;
  • Gebruiksporen
  • Veelal hoge kilometerstanden

Niet doen m'n jongen

hoef je geen lijstjes voor op te zetten met voor en nadelen, gwoon niet doen
 
Voordelen;
  • Zijn altijd goed onderhouden lijkt me vergeet het maar, word best veel op bezuinigd
  • Altijd warm meegereden
  • (bijna) nooit meegescheurd maar wel de helft van de kilomters op het avb terrein afgebeuld...
  • relatief jong

Nadelen;
  • Gebruiksporen
  • Veelal hoge kilometerstanden
 
Laatst bewerkt:
De koppeling van versnellingsbak zullen idd niet meer je van het zijn :P Remblokjes zou ik ook goed naar kijken, met al die remproeven krijgen die ook wat te verduren :o
 
Aanvullend; ik rij nu op ER5'jes met een kilometerstand van 95d km plus. En dat rijdt (nog) prima, vandaar mijn topic vraag.
 
Niet doen m'n jongen

hoef je geen lijstjes voor op te zetten met voor en nadelen, gwoon niet doen

Goed onderbouwd... :Y


Los van het feit dat er meer motoren zijn die in het budget, zijn al die andere motoren natuurlijk zeer goed onderhouden en is er heel netjes meegereden natuurlijk...

Een lesmotor is doorgaans goed onderhouden, niet afgeragd en niet als knutselobject gebruikt voor een lerende sleutelaar... de hoge kilometerstand is niet zo'n belemmering, motoren die voor max. 1000 euro koopt hebben bijna allemaal veel kilometers gereden. Lage kilometrages zijn er i.v.m. het terugdraaien van de teller, een vernieuwde teller of een niet werkende teller...

Tuurlijk... de koppeling van een lesmotor heeft vaak geleden en de versnellingsbak ook, al kunnen die op zich best veel hebben er zijn meer mensen die niet kunnen schakelen... die puntjes zijn aandachtspunten, net als de remmen. Maar verder is dit weer hetzelfde gejammer als wanneer iemand een demo wil kopen... niemand kan goed rijden, behalve de MF-ers die hier posten... zoiets... ;)
 
Laatst bewerkt:
en wat voor vergelijkingsmateriaal heb je daarbij ?? of vind je hem prima rijden omdat je niks anders gewend bent?

CBF 500, maar die zijn nieuwer en met minder kilometers. En ik heb idd nog nooit op iets anders dan een lesmotor gereden.
 
Laatst bewerkt:
\
en wat voor vergelijkingsmateriaal heb je daarbij ??

of vind je hem prima rijden omdat je niks anders gewend bent? /quote]

CBF 500, maar die zijn nieuwer en met minder kilometers. En ik heb idd nog nooit op iets anders dan een lesmotor gereden.

ga dat eerst eens doen, en ik denk dat je dan vrij snel tot de conclusie komt dat er nog heel veel andere leuke dingen te koop zijn !
 
ik zou me niet te snel laten afschrikken, lesmotoren zijn zoals je al zegt vaak relatief nieuwe en simpele motoren, als je er zelf een beetje technische kijk op hebt lijkt het mij de moeite wel om eens te gaan kijken

Als alternatief heb je de keuze uit een 15 tot 20 jaar oude motorfiets, en die zijn ook zeker niet altijd perfect...
 
Als je op je rijlesmotor verder wil gaan kan t best. Maar een beetje zoeken voor die euro 1000.- levert je keuze uit bijvoorbeeld een XJ600
http://www.motorblaadje.nl/pages/artikelen/7_70-yamaha_xj600:_leuk_rijden_is_niet_duur.php
of een
Kawasaki GPZ 600 (of zoals ik met wat geluk een particulier die in de winter echt z'n motor nu de deur uit wilde > XJ900 voor 850)

Een beetje meer dan 500 cc is best leuk, kijk anders ook op

Welke motor is geschikt als eerste motor?

Vind ik wel een mooie site.
 
Ik blijf een er5 mooier vinden dan een XJ600 of een GPZ, maar dat is misschien persoonlijk. Het is voor mij een basic (naked) motorfiets. Er5, Bmw KXX, GS500, CB(F) etc. Er zijn overigens ook tweedehands (geen les) motoren, maar die zijn prijziger, roestiger (pekel) en vaak opknappers.
 
Tweedehands > heeeeeeeeel-veeeeeeeeeel-dehands

Yep... en heel veel motoren waarbij je totaal niet weet wat er mee gebeurd is, zodat je de verkopende partij maar op de mooie ogen moet vertrouwen, dat er goed onderhoud is gepleegd in de afgelopen jaren. In het echt mag je blij zijn als ze tijdig de olie hebben ververst van die oude, gebruikte motor... de rest wordt pas gedaan als het kapot is, of versleten...
 
Klopt. Bij mijn rijschool was op het AVB terrein de 25kw motor ronduit verrot. 8tje bijv niet gehaald, omdat dat ding zn gas niet constant kon houden. Ronduit belachelijk.

Daarna op de weg (nieuwere fiets) denk ik wat voelt dat ding gek. Jahoor, achter tandwiel helemaal op.. was bijna een ronde schijf. Volgende dag zat er wel een nieuwe op, maar naar mijn idee veel te laat.
En zo zijn alle rijscholen volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Bij mijn rijschool was op het AVB terrein de 25kw motor ronduit verrot. 8tje bijv niet gehaald, omdat dat ding zn gas niet constant kon houden. Ronduit belachelijk.

Daarna op de weg (nieuwere fiets) denk ik wat voelt dat ding gek. Jahoor, achter tandwiel helemaal op.. was bijna een ronde schijf. Volgende dag zat er wel een nieuwe op, maar naar mijn idee veel te laat.
En zo zijn alle rijscholen volgens mij.

Ik denk dat jij een erg beroerde rijschool hebt gekozen...

Zelf had er destijds oudere motoren, maar in perfecte staat...
En als ik kijk naar de rijschool waar ik mijn zus een proefles heb laten doen, daar stonden echt fraaie motoren. Goed onderhouden en de meeste behoorlijk jong. Een kwalitatief goede rijschool heeft echt goede motoren... :)

Ik heb een paar jaar terug gezocht naar een pekelfiets en ik heb ook eerder gezocht naar een oudere off road motor. Het meerendeel dat ik via MP zag, voldeed volstrekt niet aan de beloftes die in de advertenties werden gedaan. Ook motoren die er opties super uitzagen, maar die later bleken te zijn verpest door de handige doehetzelver...

Als je in het budget van 1000 euro koopt, zal je iig overal op je hoede moeten zijn... ;)
 
ANWB...

Hadden ook zeer mooie fietsen, op AVB-terrein alleen maar hagelnieuwe Honda's. (zonder kenteken, tis toch gesloten terrein, lekker goedkoop :+ )

Maar.. allemaal 35kw ofzo. Schijnbaar is het grootste deel van hun klanten 21+.

En zoals je verder zegt: als je goedkoop koopt hoef je niet het beste te verwachten. Ik heb nu als eerste motor een Fazer gekocht voor 3300. (voor de prijzen allemaal inzakten :X ), is dan ook smetteloos :)
 
Na het behalen van m'n rijbewijs had ik de les XJ600 gekregen van de rij school.
Motor was al 12jaar in bezit als les en val motor.
Km-stand was daarom ook mega hoog.
Onderhoud was minimaal.

Toch heb ik er zo'n 30000km als een dolle malloot mee gereden.
Niks warm rijden, thuis weg en die RPM begrenzer in jagen die fiets.
Dit te samen met wheelie's trekken en burn outs maken is wat ik met die fiets deed.

Toch bleef ze het doen elke dag en zonder gezeur.
Uiteindelijk ingrolen tegen een nieuwe motor..

Moraal van het verhaal, ook lesmotoren kunnen gewoon goed zijn.
ik zie het probleem niet!
Is de prijs goed, vind je de bike oke--->Kopen!!
 
Mijn eerste motor was een oude les fiets, een cbf 500 abs met 46k op de teller. Ik kon hem destijds voor een zeer scherpe prijs kopen. Hij was wel hoognodig aan onderhoud toe, vooral vloeistoffen en remblokken waren nodig. Desondanks heb ik in 2.5 jaar wel 30k zonder problemen bijgezet. Buiten het normale onderhoud moest ik alleen de koppeling na 20k vervangen.

De motor was wel een aantal keren gevallen, dit is goed opgevangen door de valbeugels. Hierdoor had de motor zelf geen enkele schade op gebruikerssporen na. Vooral de sleutelkrassen om de tankdop waren verschrikkelijk om aan te zien.

De lesmotoren die gebruikt worden zijn over het algemeen zeer degelijke betrouwbare motoren die wel een stootje kunnen hebben. Dus als je er een ziet die je bevalt, geen erge schade heeft en goed rijdt zou ik het doen. In mijn geval scheelde het erg veel geld met een vergelijkbare niet lesmotor.
 
Ik heb ook een lesmotor gekocht. Achteraf zou ik het niet nog een keer doen. Tenzij je nog eens 1000€ over hebt om het te laten fixen. Of 500€ als je dat zelf kan.
5000km na aankoop, moest er van alles aan vervangen worden:

  • Koppelings platen
  • koppelings kabel
  • Remschijf
  • Remblokken
  • Achterband
  • Kettingset
  • Het gehele linker schakelaar set omdat de richting knipperlicht knopje niet meer deed.
  • Accu
  • Tellerverlichting
  • Luchtfilter
  • Grote beurt: kleppen stellen, olie, oliezeefje
 
Dat zijn dingen die je bij elke motor hebt.
Zijn ook dingen die je bij aanschaf kan bekijken in welke staat ze zijn.

De genoemde dingen hebben niks met de kwaliteit van de fiets te maken, je had gewoon beter op moeten letten bij aanschaf...
 
Ik vind niet dat de knipperlicht schakkelaar een normaal slijt onderdeel is. Die was waarschijnlijk op omdat het veel gebruikt werd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan