Kopen vs huren

Grolleman

MF'er
10 jul 2016
33
0
Amsterdam
Heya MF,

Ik heb onlangs m'n 600RR verkocht omdat ik (vooral met passagier) iets rustigers wil. Nou heb ik afgelopen week een Intruder gehuurd (en is dat wel het tegenovergestelde van een 600RR), maar toen dacht ik; wat als ik helemaal geen nieuwe motor koop, en telkens eentje huur?

Voordeel is telkens een nieuw soort motor, alles uitproberen en geen onderhoud of andere kosten zoals verzekering. Nadeel is dat het per dag duurder is.

Vandaar net even een Excel sheet gemaakt met kosten; vanaf hoeveel rijdagen is huren duurder? Nou, vanaf 12 per jaar dus al.

Wel zeggen; het is nogal koffiedik kijken, want restwaardeverlies staat nu op 10% per jaar, en onderhoud op € 300 per 6000 kilometer. Je kan zowel op huren als kopen, ten opzichte van deze Excel, flink meer of minder geld uitgeven :P

Huren vs. kopen

Zijn er MF-ers zonder eigen motor die telkens huren?
 
Huren lijkt me een prima plan als je af en toe een ritje maakt, dat vantevoren kan plannen en het niet te vaak per jaar doet. Ik ken er meer die het zo doen.

Heb je regelmatig dat je plotseling ineens de motor wil/moet nemen is het natuurlijk niet zo handig.
 
Ik mis nog een paar variabelen:
- Reservering ongeval / eigen risico bij huren.
- kleding (kan je ook huren)

Daarnaast zijn er nog nog niet-financiële zaken, zoals:
- Gebruiksgemak (eigen motor pak je sneller)
- accessoires kunnen plaatsen (windscherm, risers, etc)
- offroad rijden toegestaan (vaak niet bij huren)

Al met al lees je mijn voorkeur... :+
 
Tja, als je maar 12 dagen per jaar rijdt, dat zou ik denk wel gaan huren. Net wat je zegt: elke keer wat nieuws/anders.

Maar 12 is wel heel weinig hoor...


Ooit nog eens via promotor/anwb een H-D v-rod kunnen huren voor iets van €70 all-in. Maar dat doen ze helaas niet meer, anders kon je wel wat meer dagen huren
 
Laatst bewerkt:
Ik kende zo iemand. Bezat een eigen motor (Triumph Street triple) maar de vrouw won. De tuin moest worden opgehoogd dus de motor werd na een jaar verkocht. Daarna ging hij huren. Hij heeft het twee keer gedaan... toen was de lol er af en de hobby over.

Maar is slechts een enkel geval. En misschien kan het wel. Als je slechts 12 dagen per jaar rijdt, dan rij je wel erg weinig. Nu wordt er door de meesten ook maar weinig gereden. Sowieso is het gemiddelde minder dan 3k per jaar.
Dan maakt het ook weer niet zoveel uit misschien.
 
Laatst bewerkt:
Ik kende zo iemand. Bezat een eigen motor (Triumph Street triple) maar de vrouw won. De tuin moest worden opgehoogd dus de motor werd na een jaar verkocht. Daarna ging hij huren. Hij heeft het twee keer gedaan... toen was de lol er af en de hobby over.

Ik had de vrouw op straat gezet..
 
Vorig jaar een '99 GSX750F gekocht voor €900,00 en sindsdien 50 km per dag @werk onderwegook met -5°C zonder een klap verkeerd.
Voor mij is huren geen calculatie, maar wel leuk initiatief dit topic en je werk. :)
Edit. sheet gedownload, toch eens kijken. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit zelf een tijdje geprobeerd. Motor verkocht en ca. 3 jaar alleen maar gehuurd.

Ik heb toen ca. 2x per jaar een weekend een motor gehuurd, voor een tripje naar de eifel oid.

Voordelen huren:
+ nieuwe fijne motoren mee.
+ geen omkijken naar onderhoud
+ geen vaste lasten
+ geen ruimte in de garage kwijt

Qua kosten was ik incl. kilometers meestal wel € 500,- per weekend kwijt, dus zeg € 1000,- totaal.

Echter de nadelen hebben ervoor gezorgd dat ik ondanks het beperkte kilometrage dat ik rijd weer een motor neergezet heb. Namelijk:

- altijd vooraf plannen, nooit spontaan even een uurtje rijden
- Alle feestdagen is het moeilijk uberhaupt wat te huren, laat staat kort vooraf

Ik rijd nog steeds maar 2x per jaar echt een weekend, maar kan hem wel regelmatig pakken voor een klein ritje van een uurtje of 2, als ik even tijd heb. Dat kan met huren gewoon echt niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan