Koper of aluminium pakkingring

pingpong

Rookie
21 mrt 2008
1
0
Mijn R850RT krijgt nieuwe olie.
Nu wil ik meteen de pakkingringetjes vervangen, maar weet ik niet
of ik aluminium- of koperringetjes moet gebruiken.

- ringetje voor motorolie-aftapplug
- ringetje voor versnellingsbakolie (vulplug & aftapplug)
- ringetje voor cardanolie (vulplug & aftapplug)

Kan ik gewoon altijd koperringetjes gebruiken? Of is bijvoorbeeld mijn cardan
van aluminium en vreet dit kopperringetje mijn as dan op?
 
maakt allemaal geen ene .... uit. Ik gebruik ze allemaal door elkaar, alleen nooit op elkaar natuurlijk.
Ringetje voor olie vervang ik bij elke wissel, koelvloeistof (m6 en handvast) zitten er nu voor de 4e keer op. Die kan je gerust vaker gebruiken.
 
..dus rood heet stoken en hup--> het water in !

was geloof ik het enige ijzerachtige materiaal wat zich zo gedraagd toch ?

IJzerachtig materiaal is wel vloeken in de kerk. Koper is een metaal, inderdaad is dat alleen (voorlopig) bij koper zo dat dat zacht wordt bij snelle afkoeling.
Bij supersnelle afkoeling kan het natuurlijk weer anders zijn maar dat weet ik niet.

Gewoon rood stoken en in het water kiepen.

Zo deed ik het met de koppakkingringen van de Dnepr ook.
 
Koper is zeker geen familie van ijzer!
Ijzer is een ferro metaal en koper een non ferro metaal.

Rood koper gewoon gloeien en laten afkoelen is al voldoende.
Het zachtste resultaat krijg je wanneer je het afkoeld in brandspiritus, dan kan je het bijna kauwen. ;)

Persoonlijk gebruik ik steeds roodkoper dichtingen. ;)

Johan
 
Terug
Bovenaan Onderaan