Koper zacht maken

NC 750 X DTC mh

MF veteraan
25 mrt 2020
1.345
940
Enschede
Had eens gegoogeld wat nu goed om koper zacht te maken op verschillende forumsites lees je dat je bij het uitgloeien moet onderdompelen in water een ander zegt weer dat je gewoon aflaten koelen.
Vond dit allemaal een beetje vreemd wie heeft er nu gelijk...

Dus zelf maar een test gedaan.
2 stroken kopen 1mm dik 1 cm breed 10 cm lang
Alle 2 gelijk warm gemaakt licht uitgegloeid in zo laten koelen en de ander in water.
Het plaatje koper op wijs en middelvinger leggen en met de duim drukken.
Beide plaatjes gaan net zo makkelijk krom.
Met een lichte hamer op de plaatjes slaan zie je dat je een deuk erin slaat
Als je over een lengte van 5 cm erop tikt word het koper weer hard.
Als je langer uitgloeit word het koper wel zachter
Ook als je een hogere vlam gebruikt
Wat de tijd betreft om ze uit te gloeien.
Als het koper gloeit dan nog een +_ 10 seconden

Dus of je een koperen pakkingring wilt uitgloeien is het aan jou of je de ring in water of gewoon laat afkoelen. Er is geen verschil voelbaar.
Wel als je er met de hamer opslaat dan word het weer hard.
 
wat grotere of dikkere pakkingen worden vaak 2x uitgegloeid. Geen idee hoeveel beter het dan wordt. Ik ga binnenkort in ieder geval eens een poging doen want voor het blok dat ik in elkaar aan het knutselen ben past de standaard koppakking niet meer.

De proefstukjes die je gebruikt zijn wel klein, daar voel je wellicht niet het verschil in zachtheid.... mn uitlaatpakkingen (ook zelf uit 2mm koper gemaakt) gloei ik gewoon een keer uit en die mik ik in water, al is het maar voor de snelheid van werken ;) Heb ze al zeker 5 of 6x opnieuw gebruikt :t
 
Ik weet niet hoe het met koper gaat. Ik ken de techniek van aluminium en pas dezelfde techniek op koper toe, afschrikken in koud water.
Als je aluminium warm markt gaat het kristalrooster open staan, zeg maar van misvormde zeskanten naar vierkanten. Dan mik je het in water en het raster blijft in die vierkanten staan waardoor je het makkelijker kan vervormen. Het gaat dan langzaam (een uur of twee) weer terug nar de zeskanten waardoor het harder/stijver wordt. Als je aluminium niet in water mikt en afschrikt maar aan de lucht laat afkoelen bereikt het niet, ook niet na een dag of honderd zijn oorspronkelijke hardheid. Je hebt het afschrikken nodig om het aluminium zijn natuurlijke precipitatie proces te laten starten.

Ik ga er van uit dat het voor koper ongeveer net zo werkt. Behalve dat je pakkingen al vervormd, daar wordt aluminium ook harder van, elk metaal wordt harder van vervormen. Omdat je het koper niet als constructie gebruikt zullen allebei de methoden voldoen maar ik voel me niet senang bij afkoelen aan de lucht.
 
ik heb beide manieren regelmatig in de praktijk toegepast en ik heb nooit een verschil in hardheid kunnen ontdekken tussen snel en langzaam afkoelen bij koper. grootste voordeel van afkoelen in water is de snelheid en je bent meteen een hoop van de roetaanslag van de vlam kwijt dus het lijkt een stuk professioneler naar de klant. verder doet iedereen het maar lekker volgens zijn eigen manier.
 
Koperen afdichtringen van bijv. olie aftap pluggen of KVS ontluchtingspunten is wat mij betreft verkeerde zuinigheid.

Naast plat drukken zitten er ook vaak groeven in en sluit het nooit meer zo mooi of betrouwbaar af als een nieuw ringetje.

Overige zaken heb ik geen ervaringen mee.

Een assorti doosje koop je bij hbm.
De wat mooiere zijn bij een goede automaterialen zaak ook te krijgen maar wel duurder.
Hbm moet je geluk hebben qua afwerking.
 
dat jij ringen uitgloeien verkeerde zuinigheid vind kan ik begrijpen zeker als je werkzaamheden plannen kan of dat wat vertraging niet erg is. maar ik heb te vaak in de nacht of weekeinde problemen moeten oplossen die niet konden wachten, en als de opties voor een oplossing dan zijn wachten tot er een winkel open is die toevallig de juiste maat op het schap heeft liggen of de oude ring een keer uitgloeien en hergebruiken dan kan ik je garanderen dat de klant voor het laatste kiest als wachten duizenden euro's per dag kost. ik heb zelfs wel eens "nieuwe" ringen staan uitgloeien omdat de revisie kit al 15 jaar op voorraad lag en de ringen volledig uitgehard waren.
als je de keuze hebt tussen nieuw en hergebruik kies ik voor nieuw maar ik heb te vaak de keus niet gehad en dan kan hergebruik prima als je je verstand een beetje gebruikt.
 
Koperen afdichtringen van bijv. olie aftap pluggen of KVS ontluchtingspunten is wat mij betreft verkeerde zuinigheid.

Naast plat drukken zitten er ook vaak groeven in en sluit het nooit meer zo mooi of betrouwbaar af als een nieuw ringetje.

Overige zaken heb ik geen ervaringen mee.

Een assorti doosje koop je bij hbm.
De wat mooiere zijn bij een goede automaterialen zaak ook te krijgen maar wel duurder.
Hbm moet je geluk hebben qua afwerking.

Ik heb nog nooit afdichtringen van zo'n slechte kwaliteit gezien als deze.
De ringen zijn simpel uit een plaat gestanst, compleet met scherpe opstaande randen/bramen.
 
Ik heb met een Honda CB750 ongeveer 40 keer olie ververst (meer dan 200.000 km), en nog nooit een ringetje vervangen of uitgegloeid. Er is ook nog nooit een druppel olie gelekt uit de aftappluggen van carter en olietank. En hoewel ik daar nooit een momentsleutel heb gebruikt voor het olieverversen is er nog nooit een schroefdraad gesneuveld.
 
Verschil tussen Duits en Nederlands koper.
Koper uit Duitsland zit meer ijzer in
Nederland gebruikt geen of heel weinig ijzer
Hoe kom je er achter waar welk koper weg komt.
Wacht 50 jaar als koper groen wordt komt het uit Nederland
Word koper bruin dan is het uit Duitsland
Wil je niet te lang wachten doe een beetje S39 op het koper en laat het een paar dagen liggen, daar waar de druppel S39 ligt zal het groen worden.
 
wat grotere of dikkere pakkingen worden vaak 2x uitgegloeid. Geen idee hoeveel beter het dan wordt. Ik ga binnenkort in ieder geval eens een poging doen want voor het blok dat ik in elkaar aan het knutselen ben past de standaard koppakking niet meer.

De proefstukjes die je gebruikt zijn wel klein, daar voel je wellicht niet het verschil in zachtheid.... mn uitlaatpakkingen (ook zelf uit 2mm koper gemaakt) gloei ik gewoon een keer uit en die mik ik in water, al is het maar voor de snelheid van werken ;) Heb ze al zeker 5 of 6x opnieuw gebruikt :t
Ze zijn klein maar wel zo dat je ze gemakkelijk kunt buigen tussen de vingers. Als ik groter of dikker zou nemen moet je veel meer krachten zetten dan heb je kans dat je het verschil niet merkt
 
Keukenkraan (koud) open zetten koperringen boven het gasstel rood/oranje maken, en dan zo snel mogelijk onder de koudekraan doen en ze zijn zo zacht als koper ! ! !
Vaak genoeg gedaan bij ringen die tussen diesel leidingen zitten gewoon op het gevoel aantrekken en geen lekkage.
 
Ik heb met een Honda CB750 ongeveer 40 keer olie ververst (meer dan 200.000 km), en nog nooit een ringetje vervangen of uitgegloeid. Er is ook nog nooit een druppel olie gelekt uit de aftappluggen van carter en olietank. En hoewel ik daar nooit een momentsleutel heb gebruikt voor het olieverversen is er nog nooit een schroefdraad gesneuveld.
Dat komt door de bangmakerij, 8 A4 pagina's waarschuwingen bij een USB-lader bijvoorbeeld. Ze schijten in hun broek om initiatief te nemen :t :t

Maar ik wou vragen: Als je koper stuikt, waardoor het verdicht, komt het dan weer in zijn oude onverdichte vorm terug na uitgloeien?
 
Dat komt door de bangmakerij, 8 A4 pagina's waarschuwingen bij een USB-lader bijvoorbeeld. Ze schijten in hun broek om initiatief te nemen :t :t

Maar ik wou vragen: Als je koper stuikt, waardoor het verdicht, komt het dan weer in zijn oude onverdichte vorm terug na uitgloeien?
Ja, dat uitgloeien werkt wel, maar ik heb het alleen bij een motor nog nooit hoeven doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan