Koperen VS aluminium ring

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.710
Andere kant van de evenaar
Heren, ik heb een banjobout in een aluminium huis, zitten (dunne) koperen ringen tussen, maar lekt een beetje.

Ik heb ook aluminium ringen liggen.

Wat werkt beter? Koper of aluminium.
Dit zit op een plek waar ik echt geen zin heb om er mee te gaan experimenteren..

Dank u
 
 
Dat zal voor afdicht ringen niet veel uitmaken .
Wat wel belangrijk is dat zowel koper als aluminium voor gebruik moet uitgloeien daar ze nieuw uit de verpakking al verhard zijn van het productie proces ben ik na diverse lekkages achter gekomen en ja het waren nieuwe ringen die gingen lekken .

Geld niet voor de holle ringen .
 
Dat zal voor afdicht ringen niet veel uitmaken .
Wat wel belangrijk is dat zowel koper als aluminium voor gebruik moet uitgloeien daar ze nieuw uit de verpakking al verhard zijn van het productie proces ben ik na diverse lekkages achter gekomen en ja het waren nieuwe ringen die gingen lekken .

Geld niet voor de holle ringen .
Dit ben ik nog nooit tegen gekomen in welke handleiding dan ooit.

Gewoon een nieuwe gebruiken als je het los gehaald hebt.
 
Ik heb al honderden keren iets afgedicht met een alu óf koperen ring, zonder ook maar 1 keer iets uitgegloeid te hebben. Kan mij ook niet herinneren ooit lekkage gehad te hebben na het gebruik van een nieuwe, onbehandelde ring.

Ik zal wel een beunhaas zijn 🤷‍♂️
Geen beunhaas misschien, maar niet zo goed als Guzzigek
 
Deze "dowty "ringen gebruiken als je zeker wil zijn .
1648805564483.png

Worden veel in de hydrauliek gebruikt
 
Als de banjo van staal. RVS of titanium is en contact vlak is van aluminium gebruik ik aluminium ringen.
Banjo van staal contact vlak is ook van staal gebruik ik koperen afdicht ringen.
Koperen ringen uitgloeien met brander net even rood gloeiend daarna afschrikken in water .
Aluminium ringen gloei ik niet uit .
 
Ik stok ze mooi oranje in een gasvlam en gooi ze direct uit de vlam in koud water. Krijg je een mooie zachte koperen ring van die zich uitstekend plooit in elke onzuiverheid van de pasvlakken. Proces kun je in feite eindeloos herhalen. Let op, het moeten wel echte masieve roodkoperen ringen zijn. Geen messing of gevulde ringen.

grtz,

Cees
 
Ik zou voor die Dowty ringen gaan.
Aanlegvlak op de alu bus goed recht en schoon? Achterkant kopje banjobout kan je nog even schoon en vlak draaien om dat uit te sluiten als probleem.
 
Als je echt een zachte ring wil hebben moet je hem bakken van boterletter... 🤷‍♂️

In mijn opinie is aluminium een vervanger voor koper waarbij koper toch de betere is. Uitgloeien voor gebruik is gekkenwerk. Je moet ook nog een bepaalde hardheid hebben om weerstand te bieden aan de aandraaidruk, te zacht kan na aanhalen door invloeden van buitenaf ook weer indrukking oplopen. Je gaat ook geen zinken, loden of tinnen ringen toepassen.
 
Koper verhard onder invloed van aandraaien. Ik had vroeger een Yamaha R3 (1969) 350cc tweetaktmotor die koperen koppakkingen had van ca. 0,5 mm. Ideaal dat uitgloeien, nooit een andere pakking voor hoeven kopen.

grtz,

Cees
 
Terug
Bovenaan Onderaan