Koperpasta en bougies wel of niet doen?

damted

MF veteraan
1 nov 2002
4.764
27
ZH
Als ik bij mijn motor de bougies vervang, smeer ik altijd de nieuwe bougie schroefdraad in met wat motorolie.

Nu heb ik ook wel eens de tip gekregen om hier kopervet voor te gebruiken.

Maar daar heb ik ook wel eens slechte berichten over gehoord, omdat het zou kunnen invreten op het aluminium en het dan meer kwaad doet dan goed.

Wie kan hier wat zinnigs over vertellen ?

Tot nu toe dus altijd motorolie gebruikt, maar wat is dan het beste :?


edit:

poll aangemaakt!

Iedereen graag even stemmen voor wat die tot op heden als smeermiddel gebruikte.
 
Laatst bewerkt:
Kopervet vind ik goed.
Maar graffiet begrijp ik, is ook goed.. MAAR,, als ik graffiet er op doe en beweeg rolt die bende er al weer van af!! Hoe doe ik graffiet op een draad en draai het vast zonder dat het loslaat voor ik bij het schroefgat ben??

Eerst een beetje kopervet en dan grafiet erop :+

Flauw hè !

Ik weet het ook niet meer.

Een bougie elektrisch isoleren door er isolerend vet tussen te doen, werkt natuurlijk niet, want die film van vet ben je al kwijt als je de boel aandraait.
Bovendien slaat de vonk er zo doorheen.

Om nu te voorkomen dat er water tussen de draad komt, hebben we op moderne motoren volledig afgesloten bougiekappen, dus daar heb je geen last van.
Alleen de meeste luchtgekoelde blokken (GS500 bv.) hebben die draad open en bloot beschikbaar.
Echter zit daar weer een ring die de boel afsluit, dus valt dat ook wel weer mee.

Als ik kies voor droog erin draaien:
Dan kan er niets vastbakken en door de compressie en arbeid-slagen komt die draad vanzelf vol te zitten en sluit die alles gewoon af.

Of:
Een vet wat niet reageert met het potentiaalverschil van koper en ijzer én niet reageert op warmte én dus niet gaat vastbakken, is dan wat je nodig hebt

Hoe heet wordt een bougie eigenlijk?

Toch maar keramisch vet dan :?
 
Grafietpoeder is een zeer droog poeder, maar smeert behoorlijk, tenminste als je ernaar kijkt, en het daadwerkelijk tussen je vingers wrijft denk je, 'dat had ik niet gedacht'
Je spuit vanuit het potje iets op de schroefdraad v/d bougie, en wrijft het met je vingers een beetje in de draadgangen, bougie erin zetten, en klaar!
 
Grafietpoeder is een zeer droog poeder, maar smeert behoorlijk, tenminste als je ernaar kijkt, en het daadwerkelijk tussen je vingers wrijft denk je, 'dat had ik niet gedacht'
Je spuit vanuit het potje iets op de schroefdraad v/d bougie, en wrijft het met je vingers een beetje in de draadgangen, bougie erin zetten, en klaar!

Zelfde als koolborstels eigenlijk of niet? Dat heeft ook een smerende werking ondanks dat je het niet zou denken als je het bekijkt.
 
Een bougie heeft toch een pakkingring er op zitten? Die zit er voor afdichting zodat er geen gas langs de draad naar buiten kan, er kan dus ook niets langs de draad naar binnen. De hedendaagse toleranties en metaalbewerkingen zijn zo op elkaar afgesteld dat overal rekening mee gehouden word, ook dus met uitzetten en krimpen van metalen en/of niet-metalen, mijns inziens is droog monteren het beste als je maar de aanhaalmomenten aanhoud, en wat al eerder is gezegd, alleen monteren bij gelijke temperaturen, voor schroefdraad verbindingen die bloot staan aan corrosie is vetgebruik geen probleem.

FF ter info, gebruik in mijn werk zowel koperslib en ook alu vet, goed spul :+
 
Laatst bewerkt:
Gewoon doen wat je zelf het beste lijkt. Deze discussie roept volgens mij meer vragen op, als dat het antwoorden geeft :D. Ieder smeermiddel heeft zijn voors en tegens, doe daarom gewoon wat je zelf denkt dat werkt, of gebruik iets dat zich bij jezelf allang bewezen heeft. Ikzelf gebruikte altijd kopervet, maar sinds ik grafiet "ontdekt" heb, gebruik ik dat overal (lees: waar nodig) voor. Precies zoals eerder gezegd, omdat ik ook verrast werd door de gigantisch smerende werking van het spulletje.
Het is wel zo dat de voorgeschreven aanhaalmomenten, gebaseerd zijn op droog erin draaien, smeren levert dus idd een afwijkend aantrekkoppel op! Maar zo lang je alles handvast trekt, zodanig dat je het met een goedkope bougiesleutel los kan draaien (pijpsleutel en schroevendraaier) zit het normaal gesproken wel goed. Op de meeste NGK bougies staat er zelfs op hoe je ze vast moet draaien. Ik geloof met de hand aandraaien voor bougies met pakkingring (de meeste gangbare), en dan 1/4 slag natrekken. En voor conische passing bougies handvast, en 1/16 slag aantrekken. Zo lang je dat aanhoudt heb je helemaal geen smeermiddel nodig om ze op een fatsoenlijke manier los te krijgen. Maar das mijn mening :D.

grz Thijs
 
Gebruik je nu kopervet omdat je dit topic hebt gelezen, of altijd al gebruikt ?
Vroeger op de brommer niet (ik heb een hele lange tijd niet gesleuteld), maar goed - spul op de brommer was nooit voor de eeuwigheid, voordat een bougie los kon trillen of vast kon rotten was de kit alweer met mijn speelgoed aan het sleutelen geweest ;(

Maar ik heb voor mijn motor bewust een pot kopervet gekocht: de uitlaatmoeren moeten er zeker mee behandeld worden, en ervaren sleutelaars (zoals eentje die >500.000 mijl op zijn beemers erop heeft zitten) raden het aan voor de bougies. Maar: eens kopervet, altijd kopervet. Het 'vreet' inderdaad in het aluminium maar zolang je doorgaat met kopervet gebruiken is dat helemaal prima. 10Nm+Kopervet dus voor mij (vraagje: weet iemand een 1/4" bougiedop? Mijn 1/2" momentsleutel begint bij 10Nm dus ik zou mijn bougies liever met mijn 1/4" sleutel doen).

En wie ben ik om als broekie tegen beemergurus in te gaan :)
 
Het lijkt inderdaad een eindeloze maar wel heel interessante discussie te blijven.

Bedankt iedereen voor de interessante en zinnige reacties.

Zo kun je toch een hoop van elkaar leren en biedt MF een hoop info en plezier.

Hulde aan MF dan nog maar eens een keertje :}

Van mij (TS dus) kan er desnoods wel een slotje op, want alles is wel zo'n beetje de revue gepasseerd.

Bedankt allemaal!
 
Ik geloof met de hand aandraaien voor bougies met pakkingring (de meeste gangbare), en dan 1/4 slag natrekken.
Dat geldt alleen als je nieuwe ringen gebruikt! Als je een gebruikte bougie met een al geplette ring nog een kwartslag draait, kan-ie te vast komen te zitten...

(wist niet dat er 1/4->1/2" te krijgen is. Maar goed, ik moet toch eens een fatsoenlijke bougiedop hebben, wat ik nu heb liggen is goedkope bouwmarktbagger... Ga wel eens bij Brezan langs)

En inderdaad, zoveel sleutelaars, zoveel meningen. Samenvatting is denk ik: als je ze niet te vast aandraait, komen ze wel los. Als je het zekere voor het onzekere wil nemen smeer je ze met een geschikt middel (zijn genoeg hier de revue gepasseerd, als het maar tegen hoge temperaturen bestand is) en zet je ze met een 30% lager aanhaalmoment vast. En of je nou grafiet, kopervet of spage age keramisch spul gebruikt maakt denk ik dan geen ene mallemoer uit.
 
Dat geldt alleen als je nieuwe ringen gebruikt! Als je een gebruikte bougie met een al geplette ring nog een kwartslag draait, kan-ie te vast komen te zitten...
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ging er even van uit dat dat duidelijk was :D. Als ze al eens gemonteerd hebben gezeten, gewoon handvast en een klein tikkeltje extra :D.
En dat verloopdopje weet ik zo ook niet 100% zeker. Je kunt in ieder geval wel de tussenstappen krijgen, dus van 1/2" naar 3/8" en van 3/8" naar 1/4". Dus zo zou het dan ook evt nog kunnen, ziet er alleen niet uit met zoveel verloopstukken :P .

grz Thijs
 
Terug
Bovenaan Onderaan