koplamp blijft doorbranden honda xl s

scoob

MF'er
22 mei 2004
121
0
Wijchen
Mijn koplamp blijft steeds doorbranden. Samen met iemand die er meer verstand van heeft dan ik (en dat is snel), hebben we de zaak eens doorgemeten.

We meten met uitschieters meer dan 50 V onbelast bij de lamp. Ook belast meten we veel en veel te veel.

Direct op de spoel gemeten, meten we normale waarden (volgens werkplaatst handboek).

Volgens het stroomschema zit er nergens een weerstand of spanningsregelaar.

Iemand suggesties voor deze leek, die het wel erg leuk gaat vinden....

sprong2.jpg
 
Met een beetje elektronica is het best mogelijk
om een spanningsregelaar/stabilisator te maken,
en deze voor de lamp te zetten.
Dan mag het "circuit" spanningspieken geven wat ie wil,
maar zal dat naar de lamp toe netjes teruggebracht worden
naar de gewenste 12V.

Maar, je zegt dat het bij de spoel wel OK is?
Dan zit er ergens iets vast niet helemaal goed aangesloten,
of er zit een "stoorzender" in het circuit.
 
Is de accu nog OK ? Zo niet dan vervangen. Dan doormeten of de spanningsregelaar nog Ok is. Ook de massa van het blok en de accu goed schoonmaken en opnieuw monteren. Gr.
De Accu is niet ok. D.w.z. ik heb hem bijgevuld en eigenlijk moet ie even diepladen. Nog geen tijd voor genomen aangezien het 6v is. Moet ff een laadstation vinden. Maar kan dat de oorzaak zijn van die hoge spanning?
Een spanningsregelaar zou er niet inzitten volgens het boek.... :X
 
Weet je heel zeker dat je goed meet? Een 6 volt dynamo van een XL kan nooit 50 volt leveren lijkt me.
En als er maar 6 volt uit je dynamo komt dan kan er daarna niet zomaar 44 volt wonderbaarlijk bij komen op je koplamp.
 
Weet je heel zeker dat je goed meet? Een 6 volt dynamo van een XL kan nooit 50 volt leveren lijkt me.
En als er maar 6 volt uit je dynamo komt dan kan er daarna niet zomaar 44 volt wonderbaarlijk bij komen op je koplamp.
Als beginneling is de kans groot dat ik verkeerd meet. Het gekke is dat als ik stationair gas geef, het voltage mee oploopt. De dynamo heb ik niet gemeten, omdat volgens het schema de plus direct uit de spoel komt... en de min is de aarde (frame)
 
Kijk even naar je weerstand die zit links onder je tank die zorgt er voor dat je lampen niet doorbranden, ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad en toen was ik vergeten om de weerstand aan te sluiten! :)

Daarna geen problemen meer gehad

Owja de weerstand is hetzelfde als van een honda MT/MB (brommers)
 
Je meet alles goed, ik heb vroeger ook zo'n XL gehad met dezelfde spanningen.
Dit ding heeft alleen voldoende weestand in het circuit nodig om aan de 6V te komen en te blijven.
Als ik me niet vergis zit ook het achterlicht of remlicht gescheiden van de rest.
Ik heb toen het achterlicht verbouwd, daar heb ik toen een andere lamp 12v uitvoering in gedaan en het remlicht ook weer op een andere fitting gezet.
Accu heb ik er nooit in gehad, dat was het eerste wat eruit ging. Kun je Gewoon een 16-40v Elko ertussen hangen met een hoge capaciteit 4000uf oid.(heb je tenminste nog richtingaanwijzers als je die gebruikt).
 
Terug
Bovenaan Onderaan