Koplamp doet raar/werkt niet.

5 mrt 2019
116
25
Haarlemmermeer
Beste MFers,

Betreft een Thundercat uit 96 met 36xxx op de teller.
Dimlicht kapte er vandeweek mee, grootlicht werkte nog wel. De gloeilamp was op?

Deze heb ik vervangen voor een H4 LED 12v van ome Ali:

€ 3,06 20% Off | Motorfiets Koplampen H6 BA20D H4 Led Hi Lo Beam Moto Led Koplamp Motor Led Lampen Conversie Kit Bollen 1200LM 6000K

Gloeilamp vervangen voor bovenstaand LED lampje en het leek allemaal prima te werken. Hi/lo beam werkt prima, goed en duidelijk zichtbaar.

Na een stuk te hebben gereden brand de lamp maar heel zacht. Motor uit en aan, tijdens het moment van starten brand de lamp zoals het hoort en daarna direct weer zacht. Hi/lo beam maakt niet uit, beide branden deze standen op dezelfde sterkte.

Nu is elektriciteit niet mijn sterkste vak en ben ik nog bezig met uitzoeken naar wat het zou kunnen zijn.


Tot nu toe gedaan:

- de stekkers weer losgehaald en gekeken naar corrosie. Niks te zien, zag er allemaal prima uit.

- zekering eruit gehaald en bekeken. Niet doorgebrand.

- zekering opnieuw erin gedaan, contact aan en hij deed het weer! Alles werkte weer zoals het hoort.

Vervolgens een stuk gereden en wéér hetzelfde verhaal. Lamp brand weer zacht. Zekering opnieuw erin en lamp brand weer normaal.

Slaat iemand hier toevallig op aan?
 
Zou eerst maar eens je laadsysteem controleren of de accu wel voldoende word geladen,moet in rust minimaal 12,6V zijn,laadspanning
moet meestal iets boven de 14v zijn,maar ook niet hoger dan wat opgegeven word ,wph controleren voor de juiste gegevens.
Bij een te hoge laadspanning kunnen je lampen kapot gaan.
 
Laadsysteem heb ik gecontroleerd, vergeten te melden! Dat is verder allemaal in orde. Maar dan is het toch bijzonder dat de lamp niet werkt, vervolgens de zekering eruit en erin doe, en de boel weer werkt?

Je verwacht het niet. Dat een LED lampje van $3,- problemen geeft.

Inderdaad.


doe er weer eens een normale in, en kijk wat hij dan doet..
Dan weet je waar je de fout moet zoeken
Ja inderdaad. Lampje heb ik vanochtend al gehaald. Die morgen erin zetten en verder kijken.
 
Laadsysteem heb ik gecontroleerd, vergeten te melden! Dat is verder allemaal in orde. Maar dan is het toch bijzonder dat de lamp niet werkt, vervolgens de zekering eruit en erin doe, en de boel weer werkt?



Inderdaad.



Ja inderdaad. Lampje heb ik vanochtend al gehaald. Die morgen erin zetten en verder kijken.
Als je het laadsysteem gecontroleerd hebt, is je stelling dat elektriciteit niet je sterkste kant is OF; waar, en moet ik twijfelen of je laadsysteem nu wel goed is, OF: niet waar, en kan je prima met een voltmeter overweg.
Als dat laatste het geval is denk ik dat beginnen met het meten van voltages op de lamp, en het verschilvoltage tussen lamp en accu je al een heel stuk op weg helpt.
 
Heb ooit eens een Ali achterlicht led met rem leds gekocht voor $3,=.
Werkte in begin wel, maar na 3 weken deden de helft van de leds het al niet meer.
Deze gauw in de bin gegooid en originele lamp erin gefrot en werkt nog steeds
 
Meet op het moment dat het lampje zwak gaat branden eens tussen de massa van de koplampen en het frame, als echte massa. Als je daar spanning meet dendert er een massastekkertje en daar zijn ze goed in bij Yamaha. :Y Ik zelf geef voorgaande sprekers het voordeel van de twijfel en confereer samenvattend: goedkope tyfuszooi wegdonderen!!
 
ik heb wel eens gelezen dat die LED ali dingen heel gauw warm worden en dan weer zachter gaan branden .
ik zou er 'kwaliteits' led in drukken van 20 euro ipv die ali dingen . dan weet je zeker dat ze goed zijn , ik heb in de auto deze :
zijn perfect .
 
ik heb wel eens gelezen dat die LED ali dingen heel gauw warm worden en dan weer zachter gaan branden .
ik zou er 'kwaliteits' led in drukken van 20 euro ipv die ali dingen . dan weet je zeker dat ze goed zijn , ik heb in de auto deze :
zijn perfect .
ja maar laten we wel wezen..
Een lampje van drie-euro-vijfennegentigen een half....van chinesium, , die lachen zich daar een kriek...
Volgens mij zou dat onder internetfraude moeten vallen
 
Als je het laadsysteem gecontroleerd hebt, is je stelling dat elektriciteit niet je sterkste kant is OF; waar, en moet ik twijfelen of je laadsysteem nu wel goed is, OF: niet waar, en kan je prima met een voltmeter overweg.
Als dat laatste het geval is denk ik dat beginnen met het meten van voltages op de lamp, en het verschilvoltage tussen lamp en accu je al een heel stuk op weg helpt.
Die ledlampen werken tussen 9 en 30 volt. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het laadcircuit dit probleem veroorzaakt. Ik denk dat die led gewoon niet deugt.
 
ja maar laten we wel wezen..
Een lampje van drie-euro-vijfennegentigen een half....van chinesium, , die lachen zich daar een kriek...
Volgens mij zou dat onder internetfraude moeten vallen
dat is waar , zelfs de alu behuizing zou in NL al meer dan 20 euro kosten . Maar ik bestel zelf ook best vaak op ali express (motorfiets en draaibank spul) en tot nu heb ik niets te klagen en ik lach me rot van de prijzen .
 
Als je het laadsysteem gecontroleerd hebt, is je stelling dat elektriciteit niet je sterkste kant is OF; waar, en moet ik twijfelen of je laadsysteem nu wel goed is, OF: niet waar, en kan je prima met een voltmeter overweg.
Als dat laatste het geval is denk ik dat beginnen met het meten van voltages op de lamp, en het verschilvoltage tussen lamp en accu je al een heel stuk op weg helpt.
Als je het op die manier interpreteert NIET WAAR. Aangezien ik goed overweg kan met een voltmeter, beschik over de basis kennis maar het dus niet m’n sterkste kant is. Als er zich een probleem voordoet, elektra gerelateerd, voelt al gauw als abrakadabra omdat ik er weinig ervaring mee heb. Bedankt voor je tip!

Ik vermoed dat de fout ligt aan de LED-lamp. Bij warm worden intern overschakelen op verlaagde spanning.
Klinkt logisch aangezien hij pas na een tijdje zachter gaat branden. Eerst opwarmen en dan naar die verlaagde spanning.


Meet op het moment dat het lampje zwak gaat branden eens tussen de massa van de koplampen en het frame, als echte massa. Als je daar spanning meet dendert er een massastekkertje en daar zijn ze goed in bij Yamaha. :Y Ik zelf geef voorgaande sprekers het voordeel van de twijfel en confereer samenvattend: goedkope tyfuszooi wegdonderen!!

Ik dacht dat dat redelijk snel was. Maar het duurt toch nog 20 minuten voordat ie zachter gaat branden. Ik moet zeggen dat ik direct ben genezen om lampies te halen via Ali.

Ik ga geen discussie opwerpen maar er moet helemaal geen led in. Daar is de reflector niet op gemaakt.

Wel doen! Waarom niet dan?

Ik ging er dus vanuit dat het zicht beter zou zijn met deze LED. Tot nu toe geen succes, ook al brand ie gewoon goed. Dus morge andere erin.
 
Waarom in hemelsnaam bij Ali een setje lampjes halen (te lui om uit je stoel te komen :-) en dan tot de conclusie komen dat ze niet erg lang meegaan.
Voor je verlichting geldt vaak goedkoop = duurkoop (en niet aankomen met ....). Als je dan al goedkope lampjes wilt, die bij de Aldi komen goed uit de test, echter het kan zijn dat het lichtbeeld niet goed is (iets met prijs en goedkoop). Koop liever een Philips of Osram.

PS Is je accu niet toevallig gewoon leeg...
 
Waarom in hemelsnaam bij Ali een setje lampjes halen (te lui om uit je stoel te komen :-) en dan tot de conclusie komen dat ze niet erg lang meegaan.
Voor je verlichting geldt vaak goedkoop = duurkoop (en niet aankomen met ....). Als je dan al goedkope lampjes wilt, die bij de Aldi komen goed uit de test, echter het kan zijn dat het lichtbeeld niet goed is (iets met prijs en goedkoop). Koop liever een Philips of Osram.

PS Is je accu niet toevallig gewoon leeg...
De duitsers hebben een test gedaan, en de lampen van aldi kwamen als beste uit de bus
 
Waarom in hemelsnaam bij Ali een setje lampjes halen (te lui om uit je stoel te komen :-) en dan tot de conclusie komen dat ze niet erg lang meegaan.
Voor je verlichting geldt vaak goedkoop = duurkoop (en niet aankomen met ....). Als je dan al goedkope lampjes wilt, die bij de Aldi komen goed uit de test, echter het kan zijn dat het lichtbeeld niet goed is (iets met prijs en goedkoop). Koop liever een Philips of Osram.

PS Is je accu niet toevallig gewoon leeg...
Ja, je kan ze beter bij een Nederlands bedrijf kopen die ze bij Ali heeft besteld en betalen dan 10x zoveel want dan zijn ze wel goed. ik heb 4 led H7 en 2 h8 al zo'n 2 jaar in de auto zitten en die doen het nog steeds voortreffelijk. Maar ja dat waren er ook geen van 3,50 maar van 13,50 per 2
 
Ja, je kan ze beter bij een Nederlands bedrijf kopen die ze bij Ali heeft besteld en betalen dan 10x zoveel want dan zijn ze wel goed. ik heb 4 led H7 en 2 h8 al zo'n 2 jaar in de auto zitten en die doen het nog steeds voortreffelijk. Maar ja dat waren er ook geen van 3,50 maar van 13,50 per 2
Dit gebeurd tegenwoordig bizar veel. Dropshopping gedoe ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan