Koplamp doet raar/werkt niet.

5 mrt 2019
116
25
Haarlemmermeer
Beste MFers,

Betreft een Thundercat uit 96 met 36xxx op de teller.
Dimlicht kapte er vandeweek mee, grootlicht werkte nog wel. De gloeilamp was op?

Deze heb ik vervangen voor een H4 LED 12v van ome Ali:

€ 3,06 20% Off | Motorfiets Koplampen H6 BA20D H4 Led Hi Lo Beam Moto Led Koplamp Motor Led Lampen Conversie Kit Bollen 1200LM 6000K

Gloeilamp vervangen voor bovenstaand LED lampje en het leek allemaal prima te werken. Hi/lo beam werkt prima, goed en duidelijk zichtbaar.

Na een stuk te hebben gereden brand de lamp maar heel zacht. Motor uit en aan, tijdens het moment van starten brand de lamp zoals het hoort en daarna direct weer zacht. Hi/lo beam maakt niet uit, beide branden deze standen op dezelfde sterkte.

Nu is elektriciteit niet mijn sterkste vak en ben ik nog bezig met uitzoeken naar wat het zou kunnen zijn.


Tot nu toe gedaan:

- de stekkers weer losgehaald en gekeken naar corrosie. Niks te zien, zag er allemaal prima uit.

- zekering eruit gehaald en bekeken. Niet doorgebrand.

- zekering opnieuw erin gedaan, contact aan en hij deed het weer! Alles werkte weer zoals het hoort.

Vervolgens een stuk gereden en wéér hetzelfde verhaal. Lamp brand weer zacht. Zekering opnieuw erin en lamp brand weer normaal.

Slaat iemand hier toevallig op aan?
 
Toch blijf ik het bijzonder vinden dat wanneer ik de zekering er uit en erin doe, de lamp weer normaal brand.
een ledlamp werk niet zoals een gewone lamp, daar zit een stukje electronica bij, de meeste LED's werken met een lager voltage dan 14v, dus daar moet een omvormertje bij ingeplaatst worden....
Dat is vaak wat de storingen veroorzaakt.
Ik had laatst iemand die vroeg of ik even naar de auto wilde kijken, hij had een storingsmelding dat zijn achterlicht kapot was, maar die brandde gewoon ...
Toen heb ik hem uitgelegd dat de nieuwe lampen als er een defect is via het canbussysteem een lager voltage door het remlicht stuurde, waardoor die zwakker ging branden en het leek alsof er toch gewoon licht was, maar de hoogte was verschillend, toen ik hem liet zien dat de linkerkant 3cm hoger zat dan de rechterkant en dat dus eigenlijk zijn remlicht was, werd hem dat duidelijk....
Nieuw lampje er in en alles weer ok
 
een ledlamp werk niet zoals een gewone lamp, daar zit een stukje electronica bij, de meeste LED's werken met een lager voltage dan 14v, dus daar moet een omvormertje bij ingeplaatst worden....
Dat is vaak wat de storingen veroorzaakt.
Ik had laatst iemand die vroeg of ik even naar de auto wilde kijken, hij had een storingsmelding dat zijn achterlicht kapot was, maar die brandde gewoon ...
Toen heb ik hem uitgelegd dat de nieuwe lampen als er een defect is via het canbussysteem een lager voltage door het remlicht stuurde, waardoor die zwakker ging branden en het leek alsof er toch gewoon licht was, maar de hoogte was verschillend, toen ik hem liet zien dat de linkerkant 3cm hoger zat dan de rechterkant en dat dus eigenlijk zijn remlicht was, werd hem dat duidelijk....
Nieuw lampje er in en alles weer ok
Bedankt voor je uitleg!:t
 
ik heb wel eens gelezen dat die LED ali dingen heel gauw warm worden en dan weer zachter gaan branden .
ik zou er 'kwaliteits' led in drukken van 20 euro ipv die ali dingen . dan weet je zeker dat ze goed zijn , ik heb in de auto deze :
zijn perfect .
Ik heb deze en ook die werken perfect, sommige rijden hier al jaren mee zonder problemen.

 
Ja, je kan ze beter bij een Nederlands bedrijf kopen die ze bij Ali heeft besteld en betalen dan 10x zoveel want dan zijn ze wel goed. ik heb 4 led H7 en 2 h8 al zo'n 2 jaar in de auto zitten en die doen het nog steeds voortreffelijk. Maar ja dat waren er ook geen van 3,50 maar van 13,50 per 2
Verschil zal er heus wel zijn toch tussen lampen van Philips, Osram of een willekeurig zonder garanties snel geblazen en zonder gecontroleerd lichtbeeld uit Azie...
Zelfde met autobanden, waarom is een Conti of Michelin beter als een Chin Chen...?
Alle waar naar zijn geld, maar die keuze is aan een ieder.
 
Deze dingen zijn 110watt. Brand de boel dan niet door? Gezien standaard 55 tot 60 watt is.

Er zit inmiddels weer een normale halogeen lamp in. Alles werkt zoals het hoort.
Beter lezen, er staat dat ze 30Watt zijn. 2,5 A +-0,3 A is bij 12 volt inderdaad zo'n 30 Watt. Die 110WAtt is per set dus 55Watt per lamp maar dan is dat denk ik met klein en groot licht samen. Anders snap ik die 55 ook niet maar het verkoopt natuurlijk goed.
 
Je mag wel oppassen met ‘zwaardere’ lampen ivm warmte ontwikkeling, tegenwoordig zijn de koplampen van kunststof ipv glas...

Trouwens, ik heb slechte ervaringen met dure H7 lampen, 4 Philips extremes voor de VFR gekocht ....en de beide dimlichten waren binnen één seizoen stuk. Uit pure zuinigheid een paar bij de action gekocht en die branden na 2 seizoen nog steeds. Zijn lang niet zo ‘wit’ als de grootlicht bundel maar who care’s...rij bijna nooit in donker.

Van de zomer een rits osram via Amazon gekocht en die zijn nooit geleverd dus vind ikk het wel goed zo...
 
Je mag wel oppassen met ‘zwaardere’ lampen ivm warmte ontwikkeling, tegenwoordig zijn de koplampen van kunststof ipv glas...

Trouwens, ik heb slechte ervaringen met dure H7 lampen, 4 Philips extremes voor de VFR gekocht ....en de beide dimlichten waren binnen één seizoen stuk. Uit pure zuinigheid een paar bij de action gekocht en die branden na 2 seizoen nog steeds. Zijn lang niet zo ‘wit’ als de grootlicht bundel maar who care’s...rij bijna nooit in donker.

Van de zomer een rits osram via Amazon gekocht en die zijn nooit geleverd dus vind ikk het wel goed zo...

Philips biedt/bood op de dure lampen een garantie/coulanceregeling!
En een Extreme is geen "motorlamp"(meer trillingen dan in een auto).
 

Bijlagen

  • 1603886349383.png
    1603886349383.png
    647,6 KB · Weergaven: 8
Je mag wel oppassen met ‘zwaardere’ lampen ivm warmte ontwikkeling, tegenwoordig zijn de koplampen van kunststof ipv glas...

Trouwens, ik heb slechte ervaringen met dure H7 lampen, 4 Philips extremes voor de VFR gekocht ....en de beide dimlichten waren binnen één seizoen stuk. Uit pure zuinigheid een paar bij de action gekocht en die branden na 2 seizoen nog steeds. Zijn lang niet zo ‘wit’ als de grootlicht bundel maar who care’s...rij bijna nooit in donker.

Van de zomer een rits osram via Amazon gekocht en die zijn nooit geleverd dus vind ikk het wel goed zo...
mijn collega kocht 4 h7 lampen bij de action en bij 3 kwam de lichtstraal boven in de boom uit. zat het spiraaltje helemaal uit de midden
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Terug
Bovenaan Onderaan