Koplamp knippert aan en uit R6

Tim r6

Rookie
18 nov 2019
8
1
Beste leden,

Ik heb een Yamaha YZF-R6 R46 uit 2005. Sinds 4 weken is mij opgevallen dat mijn koplamp (normale avond verlichting) aan en uit knippert met tussenpozen van zo‘n 2/3 seconden. Als ik op de koplamp sla dat veranderd hij naar uit of aan. Een slecht contact puntje zou je zeggen. Maar helaas heb ik dit alleen bij een koude motor, zo’n 7 minuten na het starten. Daarna blijft de verlichting gewoon aan zoals het hoort. Iemand suggesties of ervaringen hiermee?

thanks voor de reacties alvast!!!!

Gr. Tim
 
Misschien 'plakt' je start knop? Ik weet van mijn Honda dat de koplamp uit gaat zodra ik de start knop indruk (om volle spanning naar de startmotor te leiden) en heb weleens hetzelfde gehad. Oorzaak zat in een intern 'plakkerige' startknop. Eenvoudig opgelost door de bedieningscluster open te maken en van binnen te reinigen.
 
Koude motor.. dus direct na de start, als je accuspanning op zn laagst is.. En na een tijdje lopen is de accu voldoende bijgeladen en heb je geen last meer? Zit eigenlijk een beetje in dezelfde richting te denken als Bricks2ride.

Misschien wordt je accu slecht? volgende keer voor je een koude start doet, eerst ff meten.
Misschien is de lamp niet geschikt voor je electrische systeem? Lijkt me niet heel waarschijnlijk, maar toch. Simpele dingen eerst uitsluiten denk ik.

Aanvullende vraag: knippert je lamp ook, als je vóór een koude start, alleen de motor op contact zet?
 
thanks voor de reacties,

het contact van de lamp en alles is nog goed en ook geen plakkende start knop.

zover ik weet zit er een standaard verlichting unit in. Geen gloeilamp volgensmij, achter het plastic glas zit er een rond bol glaasje waar de verlichting uit komt. Wel wordt hij redelijk warm dus geen led lijkt me.

De accu ga ik zeker een keer meten met/voor een koude start. De accu is ongeveer 2,5 jaar oud en in de winter periode rijdt ik niet.
Dit probleem valt mij vaak op als ik na mijn avonddienst naar huis rijdt (in het donker), dus 8 uur daarvoor is er wel nog mee gereden, dus geen hele lege accu lijkt me.
Lamp zou geschikt moeten zijn aangezien het 3 jaar goed is gegaan. En met alleen het contact aan dan brand hij sws niet vgm.

Tot zover heb ik er nog niet naar kunnen kijken maar ik houdt jullie op de hoogte!
 
Laatst bewerkt:
Deze post van Zot is erg handig, gaat over het controleren van je accu en je laadsysteem.

Aanvullende vraag: je gaf aan dat je in de winter niet rijdt. Staat je accu dan aan een druppellader? Want in mijn ervaring worden ze snel slecht, over de winter, als je dat niet doet.
 
Is het geen politiemotor geweest?

Zet 'm eens gewoon aan, zonder te starten maar met de acculader er op... geen miezerding van Ctec ofzo, gewoon de 10 ampere slikken of stikken lader. Dan heb je boordspanning en kan je checken of het door spanningsval komt.
 
thanks voor alle ingevingen en sorry voor de laten reactie. Maar het probleem is OPGELOST.
Bleek dus niks ergs. Er zaten achter de grote lenzen normalen gloeilampen. Deze goed bekeken en het gloeidraad zag er niet best uit. Ik denk dus dat er een minimale breuk in het gloeidraad zat. En dat het gloeidraad etc misschien weer goed contact maakte als de lamp opgewarmd was(materiaal uitzetting).
Erg misleidend allemaal en ik had deze symptomen nog nooit meegemaakt met een lamp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan