Koplamp op je helm

Zoiets
full
 
BMW is blijkbaar aan het experimenteren met meedraaiende koplampen voor op de motor. Daar zitten echter wel twee problemen aan ten opzichte van een soortgelijk systeem voor de auto. Ten eerste zodra je enigszins op snelheid bent heb je nauwelijks stuuruitslag en bij het inzetten van de bocht juist even de andere kant op. Je kunt de meesturende koplampen dus niet gewoon aan de wieluitslag koppelen zoals dat bij een auto zit.

Daarnaast, met een motor neem je de bocht schuin. Als je bij een rechterbocht de koplamp naar rechts laat schijnen, dan schijnt het licht juist vlak voor je op de grond in plaats van de bocht door. Je moet het dan juist naar links en vooral omhoog laten schijnen (vanuit het perspectief van je motor gezien). Maar hoeveel die uitslag moet zijn hangt helemaal ervanaf hoe je de bocht neemt.

Kortom, nog best ingewikkeld. Dan is iets op je helm een stuk simpeler omdat altijd datgene waar je naar kijkt dan verlicht is.

Lijkt mij dan toch wel aan de hand van de hellingshoek te fixen, al dan niet met nog wat andere dingetjes. Je weet iig welke kant hij een bocht op maakt door te checken welke kan hij op 'valt'.
 
Hadden ze dat vroeger niet in de mijnen..?

Denk dat het nogal irritant is voor andere weggebruikers, je kijkt toch veel om je heen, spiegels, over je schouder, even naar een andere motorrijder... ik zou er gek van worden! En weer het oude argument om het vooral niet te doen...

"Dat hadden ze vroeger toch ook niet?!" :)
 
hey jonges,
ik zat zo op een niet nader genoemde
website gadgets te checken en ineens zag ik dit:

[afbeelding]


en toen dacht ik, verrek dit zou perfect op een motorhelm passen.
en waarschijnlijk onze veiligheid verbeteren....want:

tijdens motorrijles leerden we, de bocht inkijken als je de bocht neemt.
Maar de 'conventionele motorkoplamp' kijkt amper de bocht in, sommigen blijven
stug vooruit kijken.

als we een bocht nemen kijken we naar het punt waar we naartoe willen..en de koplamp
komt erachter aan....te laat dus...hij verlicht dan de berm....hebben we niks aan.

Dus dan moet de koplamp toch eigenlijk op je helm zitten? dan zie je echt waar je
naartoe gaat aangezien het licht schijnt naar waar je kijkt...


Goed, lichtopbrengst van de koplamp in m'n voorbeeld is mischien niet zo geweldig,
maar je kan zoiets best modden dat je xenon op je helm monteert
en met een kabeltje aansluiten op je accu.


je oude conventionele koplamp kan je gewoon laten staan volgens mij...want 2
koplampen mag je gewoon voeren toch? 1 op je motor en 1 op je kop.

Voordelen te over....ook als je wil seinen hoef je niet meer op een knop op je stuur
te rammen maar gewoon even knikken met je hoofd.

Wordt je s'nachts gesneden door sjonnie in de golf III, als je hem bij het stoplicht weer
ziet...kan je naast hem gaan staan en even naar binnen schijnen...kijken wie erinzit...

wat vinden julie van m'n idee?
ik denk dat dit er wel gaat komen...bmw (Auto) doet het volgens mij al met de
meebewegende koplampen.
Artikel 5.4.57

1. Motorfietsen mogen zijn voorzien van:

a. een stadslicht, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;

b. een mistlicht aan de voorzijde van het voertuig;

c. een mistlicht aan de achterzijde van het voertuig;

d. waarschuwingsknipperlichten;

e. een of twee parkeerlichten, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;

f. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;

g. een witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;

h. een richtlicht, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;

i. een bermlicht aan de voorzijde van het voertuig, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;

j. werklichten, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;

k. verlichte transparanten.
Zover ik het weet mag je in de meeste EU landen geen richtlicht gebruiken. Het verbaast mij dat het in Nederland misschien mag.
Het is hartstikke gevaarlijk, want je kan bestuurders mee verblinden. Zover mij bekend zag ik het alleen op oude politie wagens in oude Amerikaanse films.
 
Nog een 'serieuze' tip voor mensen die weleens last hebben van bumperklevers:

[afbeelding]

Ik heb deze bovenop me koffer kunnen monteren rechtstreeks op de accu (wel een zekering er tussen gegooid voor de zekerheid) en een knop op mijn stuur gemonteerd. Als er nu een johhny/ kakker zit te drukken dan gooi ik deze even aan. En het heeft effect! S'nachts helemaal.

netjes 230v op de motor
 
OMG, er is altijd baas boven baas he _O- _O- _O- _O- _O-
enne het is pas dinsdag toch })

:+

Als je echt baas boven baas wil neem dan het volgende :)

Een goldwing of een trike of iets dergelijks
Een aanhangwagen
en plaats vervolgens deze erop :')

searchlight_675.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nog een 'serieuze' tip voor mensen die weleens last hebben van bumperklevers:

[afbeelding]

Ik heb deze bovenop me koffer kunnen monteren rechtstreeks op de accu (wel een zekering er tussen gegooid voor de zekerheid) en een knop op mijn stuur gemonteerd. Als er nu een johhny/ kakker zit te drukken dan gooi ik deze even aan. En het heeft effect! S'nachts helemaal.
Ik hoop dat wat je hier verteld een grap is, want zoniet wil ik je er wel even op wijzen dat zo'n bouwlamp de bestuurder achter je volledig verblindt wat echt een levensgevaarlijke situatie op kan leveren.

Gebeurt er iets doordat jij die lamp gebruikt, dan kun je redelijk vlug een dagvaarding verwachten voor dood door schuld of doodslag. En dat is zo'n bumperklever niet waard.
 
BMW is blijkbaar aan het experimenteren met meedraaiende koplampen voor op de motor. Daar zitten echter wel twee problemen aan ten opzichte van een soortgelijk systeem voor de auto. Ten eerste zodra je enigszins op snelheid bent heb je nauwelijks stuuruitslag en bij het inzetten van de bocht juist even de andere kant op. Je kunt de meesturende koplampen dus niet gewoon aan de wieluitslag koppelen zoals dat bij een auto zit.

Daarnaast, met een motor neem je de bocht schuin. Als je bij een rechterbocht de koplamp naar rechts laat schijnen, dan schijnt het licht juist vlak voor je op de grond in plaats van de bocht door. Je moet het dan juist naar links en vooral omhoog laten schijnen (vanuit het perspectief van je motor gezien). Maar hoeveel die uitslag moet zijn hangt helemaal ervanaf hoe je de bocht neemt.

Kortom, nog best ingewikkeld. Dan is iets op je helm een stuk simpeler omdat altijd datgene waar je naar kijkt dan verlicht is.

Een gyroscoop is hier de oplossing lijkt me :Y
 
Ik hoop dat wat je hier verteld een grap is, want zoniet wil ik je er wel even op wijzen dat zo'n bouwlamp de bestuurder achter je volledig verblindt wat echt een levensgevaarlijke situatie op kan leveren.

Gebeurt er iets doordat jij die lamp gebruikt, dan kun je redelijk vlug een dagvaarding verwachten voor dood door schuld of doodslag. En dat is zo'n bumperklever niet waard.


Moeten ze maar niet zo dicht achterop rijden, dat zal ze leren die klevers...

Eigen schuld dikke bult...

En anders helpt deze misschien... 8-) 8-) 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan