Koplamp perikelen

wolves

MF veteraan
28 jun 2008
4.521
8
CAL gemeente
Mijn Yamaha XJ700X had 1 koplamp, deze heb ik vervangen door een duo koplamp
dus ipv 1x 12V 60/55W heb ik nu 2x 12V 60/55W de stekker was zo om te zetten,
tot zover niets aan de hand. Maar nu komt het probleem, als ik kontakt aanzet vind ik
de verlichting matig branden net als of er geen 12V opstaat, start ik de motor branden ze
wel wat feller maar toch. Nu heb ik 1 lamp even afgesloten van stroom en dan brandt de over gebleven lamp wel fel zowel bij kontakt aan als bij lopende motor. Nu heb ik beide lampen weer aangesloten, de stekker losgetrokken en een externe accu verbonden met
de stekker en de grap is, nu branden de beide lampen op deze externe accu gewoon fel. De accu in de motor is splinternieuw, motor start prima. Mijn vraag is, waarom branden beide lampen matig op de motoraccu, en goed op een externe motoraccu.
 
Waar iedereen aan voorbij gaat:
Heeft de dynamo voldoende vermogen om 2x55W aan te sturen ipv 1x55W?

Als je dynamo op het randje zit dan kun je knutselen wat je wilt maar uiteindelijk heb je meer schade. Misschien effe controleren?

Marc


Ik reageer wat laat op je post, ik dacht eerst de verlichting aansluiten via relais,
nou dat werkt alleen op dimlicht. Voor grootlicht moet ik dezelfde actie ondernemen.
Of de dynamo genoeg vermogen heeft, ik weet het niet het gaat om 55/60 watt extra. Hoe kan ik dat meten? Zal wel een formule voor zijn? Wie het weet mag het zeggen ;)
 
Ik reageer wat laat op je post, ik dacht eerst de verlichting aansluiten via relais,
nou dat werkt alleen op dimlicht. Voor grootlicht moet ik dezelfde actie ondernemen.
Of de dynamo genoeg vermogen heeft, ik weet het niet het gaat om 55/60 watt extra. Hoe kan ik dat meten? Zal wel een formule voor zijn? Wie het weet mag het zeggen ;)

Bij de meeste motoren gaat het dimlicht uit bij het gebruik van groot licht. (Behalve bij het kortstondig gebruik van de pass knop) Dus het zal wel goed gaan.
 
en het vermogen dat de dynamo kan leveren moet er gewoon op staan dus dat hoef je niet te meten. de meeste dynamo's worden een beetje over gedimensioneerd vanwege snel bijladen van startstroom en eventuele accessoires zoals handvatverwarming. dus zolang je je motor niet vol hangt met elektrische troep geeft dat meestal geen problemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan