Koplamp vervangen door LED/xenon

Status
Niet open voor verdere reacties.

FRGDL

Rookie
20 aug 2016
21
1
Goedenavond,

Onlangs is de koplamp van mijn VT750 C2 uit '96 kapot gegaan. Nu speel ik al langer met het idee om LED/Xenon koplampen in te bouwen. Voornamelijk vanwege de zichtbaarheid en dus veiligheid van mijzelf (beter zichtbaar voor anderen = veiliger). Nu de koplamp toch open moet is dit dus een mooi moment om het gelijk aan te pakken.

Op dit moment zit er een (standaard?) H4 Halogeen lampje in van 55W. Kan ik hier gewoon 1 op 1 een LED of xenon H4 lamp in zetten? Of zijn er nog meer dingen waar ik aan moet denken?
 
Je kan de lamp inderdaad wisselen.

Zijn er nog meer dingen waar je aan moet denken? Nou, je moet niets, maar het is handig om een klein beetje basiskennis van genoemde verlichting te hebben.

Belangrijkste waar je rekening mee moet houden, is het lichtbeeld. Beste is om de motor op een vast afstand van een witte muur te zetten en een foto te maken van het lichtbeeld op diezefde muur. Rechtop.

Daarna wissel je de lamp en zet je de motor weer voor dezelfde muur op dezelfde afstand en vergelijk je het nieuwe lichtbeeld met het oude.

Met vervangingslampen in LED/Xenon is het hit and miss, sommige setjes geven een prima lichtbeeld met minimaal
strooilicht boven de afkapping die het lichtbeeld van een dimlicht heeft, andere geven net zoveel strooilicht boven als onder de cutoff, of zijn helemaal niet laag genoeg te krijgen. Over het algemeen is goedkoop duurkoop (maar zeker niet altijd) en geeft LED vaak een beter lichtbeeld dan xenon. Ik heb uitstekende ervaringen met de Fluxbeam van OPT7, maar die worden niet in de EU geleverd door OPT7 maar zijn wel via amazon en ebay tot aan je voordeur geleverd te krijgen.

Xenon voordelen:

- Bestaat al een tijdje en dus gemidded genomen goedkoper.
- Er komen alleen twee draden uit de lamp dus past in elk koplamphuis.
- In vrij veel kleuren te krijgen
- Gaf altijd meer licht dan LED maar inmiddels is dat niet meer van toepassing.

Nadelen:

- Meestal een erg afwijkend lichtbeeld t.o.v. de originele lamp.
- Twee tot drie vrij grote regelkastjes per lamp die je nog maar fatsoenlijk moet zien weg te werken.
- Bij gesloten koplamphuizen moet je een gat boren in het koplamphuis om de draden doorheen te voeren. Risico op vocht in de lamp. Indien je in het koplamphuis zelf boort en niet in het afdekkapje: onomkeerbaar.
- Heeft enkele tot een tiental seconden nodig om op te starten. Levenduur vaak beperkt in het aantal startcycli (bij retrofitsetjes. Fabriekssystemen zijn een ander verhaal maar zijn ook erg zeldzaam op motorfietsen).
- Door de opstarttijd ongeschikt voor gebruik als grootlicht, behalve bij H4 en alleen indien er H4.3 wordt gemonteerd waarbij de lamp niet wordt geschakeld maar slechts een spiegeltje verschuift.

LED voordelen:

- Meestal een beter lichtbeeld.
- Bijna altijd helder wit (=meeste licht + duidelijk)
- Meestal maar een kastje met een fractie van de grootte van een xenonballast.
- Meestal past de hele zooi in de koplamp zelf en hoef je geen gaten te maken.
- Prima geschikt voor grootlicht. Door de snelle aan/uitreactietijd van een LEDlamp is deze zelfs beter geschikt dan een halogeenlamp. Geen effect op de levensduur.

Nadelen:

- Meestal duurder dan Xenon.
- Heeft een koelblok aan de lampvoet zitten, vaak met een ventilator er op. Past daardoor niet in alle gesloten koplamphuizen. Die OPT7 set die ik net noem heeft het kleinste voetje van alle actief gekoelde LED lampen die ik ken. Je hebt ook LED lampen met flexibele koelstrips er aan, maar ik heb er nog geen een gezien die het qua lichtopbrengst haalt bij eerdergenoemde versies. Ook lijkt de kwaliteit een stuk vaker richting de bodem te zijn dan de andere kant op.
 
De H4 lumiled met ovale koeler (zonder fan) heb ik qua lichtbeeld ook goede ervaringen mee. MAAR het ligt ook aan de reflector, ontwerp en staat (incl. glas) is cruciaal. Het is dus altijd trial and error in mijn ogen.

De bovengenoemde lamp ging uitstekend in 2 auto's maar op de motor vond ik zelf dat ze lastig af te stellen waren en veel strooilicht gaven. Daar heb ik dus weer normale pitten in gedaan. Dit ondanks smetteloze projector en "glas"

Auto's zijn er mee door de apk gekomen waarbij ze wel degelijk gecontroleerd zijn (ik sta er namelijk altijd bij) en wanneer niet goed, doen ze er ook zeker wat aan.

Heb diverse goedkopere h1 lampen gehad in mijn eigen auto, daar zitten lenzen in. Velen gingen vroegtijdig stuk en dat had niet te maken met te weinig koeling door verkeerde montage. Lichtbeeld is wel altijd prima. Verder vind ik de lichtopbrengst van de h1 altijd matig en doet xenon het beter.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorige week de H4 lampen van de auto van mijn vrouw verwisseld voor goedkope Philips lampjes van de Action, die had ik nog liggen. Vijf minuten werk en een goed resultaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan