koplampglas is dof

richard3

Die hard MF'er
9 okt 2006
558
3
nijmegen
het viel mij de laatste x in een rit in het donker op een erg donkere weg op dat ik behoorlijk weinig lichtopbrengst heb van mijn Dimlicht.

het grootlicht werkt wel goed, maar het dimlicht is echt onvoldoende. ik heb zitten denken aan een xenon set, maar eerst een blik geworpen op mijn koplampglas.

het betreft een koplamp van een zx9R met Projector lens:
20120519_204613.jpg
20120519_204706.jpg
20120519_204714.jpg


zoals duidelijk te zien is is het glas nogal dof, dit is aan de binnenkant. ik weet dat dit bij auto's vaker voorkomt, en daar is een nieuwe unit vaak de enige goede oplossing.

nu ben ik opzoek naar nog wat tips/trucs wat ik kan proberen voor dat ik een nieuwe koplampunit moet kopen. ( 2e hands of nieuw)

wie o wie ?
 
hoe kan ik dit et beste doen? via het grootlicht lampje of hele unit uit elkaar?
Een beetje op een stokje en doekje en pielen maar, omspoelen met water.
Ook een keer een dof vizier met autopoets weer doorschijnend gekregen.

Mooiste is uiteraard als je hem open krijgt.

Deze unit lijkt trouwens wel op die van een FZR600R???
MZ had een zelfde model in de Scorpion, via Van de Kuinder kon ik toen een nieuwe voor de helft kopen voor mijn Bimota (FZR) indertijd. Maar is het dezelfde..?
 
Laatst bewerkt:
hallo oma ! :W

vandaag heb ik bereid in de oven: gekookte koplamp :Y

aller eerst verwarmt men de oven voor op 160 graden.
in de tussentijd haalt men de koplamp uit de doos:
20120519_204714.jpg

voorzicht de verpakking openen( de kleine klemmetjes die het glas op de plastic behuizing gedrukt houden)
even 15 minuten in de oven, als het goed gaar is valt het zonder al te veel problemen zo uit elkaar:)

20130309_111929.jpg


de vervuiling zat ook behoorlijk op de lens. leek een beetje op stof:
20130309_111936.jpg

als je goed kijkt zie je waar ik het al een beetje weg gehaald heb.

heb de lamp voorzichtig met een doek ontdaan van de stof.
de binnenkant van het lampen glas een beetje gepoetst met tandpasta . dit werkte erg goed (Bedankt wb :} )

de koplamp weer terug in elkaar geklikt. met de klemmetjes.
en weer even 15 min afbakken.

voila klaar is het recept!


ik heb achteraf niet overal foto's van gemaakt. was misschien wel handiger geweest.
ga hem nu echt niet meer los maken. dus die foto's moet je er maar even bij denken :9


ik heb er voor gekozen om de lamp niet op nieuw af te kitten. dit omdat ik de kit nauwlijks aangeraakt heb. op de plek waar ik dat wel gedaan heb deze nog zo erg plakte dat ik er zeker van was dat deze weer zou afdichten.

je kunt de gok niet willen nemen en gewoon alles weg krabben/ vegen en opnieuw afkitten. maar dit werkt ook prima..

het eind resultaat :"

20130309_121228.jpg

20130309_121242.jpg


een verbetering van dik 200% lijkt me zo.. van de week de hele zooi weer monteren en als het weer et toe laat eens kijken hoe het lichtbeeld nu is
 
Terug
Bovenaan Onderaan